Gå til innhold

liten vifte ting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Parallell koble viftene, dvs. pluss på pluss og minus på minus. På denne måten får begge viftene 5V men deler på Amperen (Strøm).

En liten modifikasjon av ohms lov her ser jeg.

:)

Ved paralellkobling vil begge vifter få tilført samme spenning (U) mens de slettes ikke deler strøm (I).

 

De vil begge få tilført full spenning, og vil således trekke full strøm, dvs at to vifter i paralell trekker dobbelt så mye strøm som en enkel vifte.

 

Ved seriekobling vil motstanden i viftene kunne legges sammen, men det er ikke alltid så enkelt når vi snakker om elmotorer. Skal du kunne bruke ohms lov på dette forutsetter det at lasten er rent resistiv, og det er ikke alltid tilfelle med motorer. Har du derimot en ren resistiv last og to like enheter seriekobles vil motstanden dobles, strømmen vil halveres (og selvfølgelig gå gjennom begge enheter), og halvparten av tilført spenning vil ligge over hver enhet.

Lenke til kommentar

vel vel... d er en ting jeg ikke helt forstår her... er d spenningen eller strømmen som driver vifta :hmm: er d spenningen så burde d vel klare seg fint med en usb kabel på 2 vifter, eller er d jeg som har missforstått elektroteknikken hær???

Lenke til kommentar

Det er spenningen som driver strømmen gjennom lasten/motstanden, i dette tilfellet vifta. Så er det strømmen som driver vifta.

 

Har ikke satt meg inn i USB-spesifikasjonen, men jeg er ganske sikker på at man fint kan dra en vifte eller to med det som kan leveres derfra.

 

Seriemotstand vil ikke være nødvendig om man henter strøm fra USB, for når en 12v vifte kjører på 5 volt går den allerede på under halv fart. Noe særlig lavere spenning kan medføre at den får problemer med å starte opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...