Gå til innhold

Hvordan få mer spenning til ram


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har bestilt meg Twinmos BH-5 ram som jeg kan tenke meg å overklokke sammen med Asus A8n-SLI deluxe kort og 3500+ Winne. Etter det jeg har lest på nettet så er ram'en veldig glad i høye spenninger. Noen som vet om HK kan levere spenninger opp til 3.5? Eller må jeg gjrøe noe spesielt for å klare det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for å få over 3.3 volt på rammen trenger du en sånn :)

Vil jeg klare 3.3v med Asus kortet da?

Nei, kortet ditt støttes ikke av DDR-boosteren overhodet (se link).

 

http://www.ocztechnology.com/displaypage.p...bocompatibility

 

 

De hovedkortene som gir markedets høyeste vDIMM, er DFI nForce4-serien, som gir inntil 4,0 volt.

 

Mener dessuten at DDR Booster er bortkastede penger. Alle hovedkort kan moddes til å gi nærmest en hvilken som helst vDIMM. Det krever lodding, men av alle "lodde-mods" er nok det av de aller enkleste metodene.

Lenke til kommentar

Nei, kortet ditt støttes ikke av DDR-boosteren overhodet (se link).

 

http://www.ocztechnology.com/displaypage.p...bocompatibility

 

 

De hovedkortene som gir markedets høyeste vDIMM, er DFI nForce4-serien, som gir inntil 4,0 volt.

 

Mener dessuten at DDR Booster er bortkastede penger. Alle hovedkort kan moddes til å gi nærmest en hvilken som helst vDIMM. Det krever lodding, men av alle "lodde-mods" er nok det av de aller enkleste metodene.

Er det vanskelig å "modde" HK? Har du en link hvor jeg finne en guide for det?

Lenke til kommentar
Er det vanskelig å "modde" HK? Har du en link hvor jeg finne en guide for det?

Det er ikke særlig vanskelig, men helt risikofritt er det jo ikke. Du trenger:

 

loddeutstyr

multimeter

to-tre ledninger

 

 

Alle hovedkort har forskjellige strømkretser, deriblant en som regulerer minnespenningen. Det er en MOS-FET-fot som forer denne kretsen, og flere kondensatorer som stabiliserer denne.

 

Man kan skru på HK (funker selv om det ikke er noe montert på det (CPU, minne, etc)), og måle spenningen på MOS-FET-føttene, og kondensatorene. De det gjelder befinner seg som regel i nærheten av minneslotene. Først må du gå i BIOS og velge en spesifikk minnespenning som du vil lete etter, rundt omkring på HK. Deretter endrer du denne, og sjekker om alle punktene du fant, viser en annen verdi. I så fall vet du at du har funnet komponenter som er relatert til minnekretsen.

 

Modden jeg har gjort (og anbefaler), går ut på å drive minnet direkte fra 3,3-voltsledningene til ATX-kontakten. Da må man lodde minst én (og helst flere) ledninger fra ATX-pinnene som stikker ut på baksiden, en til MOS-FET-foten, og de andre på pluss-føttene til kondensatorene. Det kan hende det finnes spesifikke guider til ditt HK, men det er også greit å måle selv med et multimeter. MOS-FET-føttene er neppe synlige på baksiden, så det er trolig nødvendig å skrape av det som er over. Man bør også lodde av foten som opprinnelig forer strømmen, slik at man kutter den "gamle" kretsen helt ut.

 

 

Dette tråden viser en slik mod gjort på et NF7-kort:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=58507

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...