Gå til innhold

DOS-emulator: problem med keymap


Anbefalte innlegg

Edit: Se siste innlegg for problem.

 

----------------

Hei og hopp!

 

Fikk lyst til å spille et gammelt spill igjen (XCom: Apocalypse), men å fyre opp Windows tror jeg ikke jeg gidder. Så finnes det noen god og effektiv DOS-emulator som funker med AMD64?

 

Eventuelt har jeg en laptop med P4 jeg kan bruke.

 

Det jeg egentlig spør om er erfaringer, for emerge --search dos skal jeg klare på egen hånd.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slenger meg på DOSbox-gjengen. Det støtter faktisk Protected Mode, og de FLESTE spill. Ta deg litt tid til å forstå configfilen, slik at du ikke avksriver det med en gang dersom ting går hakkete.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Jeg har aldri fått det til selv, og sliter følgelig med å skrive ting som kolon. En "løsning" har for meg vært å legge til alle kommandoer som avhenger av kolon og lignende til autoexec-delen av dosbox.conf:

[autoexec]

# Lines in this section will be run at startup.

mount c /home/gspr/dosbox

c:

 

Viktig: DOSbox er litt sær, og leser konfigfilen fra $(pwd)/dosbox.conf med mindre du spesifiserer annet ved start. Dermed må du altså være i ~/ idet du starter DOSbox (hvis det er her du har dosbox.conf. Mange overser dette.

Lenke til kommentar

Løsningen for meg var å bruke et 3.parts program til å sette norsk keymap. Programmet som setter keymap er til bruk i FreeDOS, men gjør jobben i dosbox også. Det var en stund siden jeg sist startet dosbox og knotet med config-filene, så jeg tar meg friheten til å legge ved det nødvendige programmet samt konfigurasjonsfilen til dosbox. Det er jo gratis å laste ned og utviklerne blir kreditert i dokumentene som er vedlagt...

 

edit: Vedlegget er altså tar-bzipped, men forumet krever tydeligvis et en windows-vennlig filendelse

dosbox.tar.zip

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...