Gå til innhold

Er det vanskelig å bygge pc?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en pc og det er jo noen penger å spare vis man bygger den selv;)jeg har litt peiling på pc men har aldri bygget en selv,,,er det en plass på nettet man kan få en slags Norsk veiledning på det?

 

På forhånd takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du litt peil så bør det gå fint, lar du noen her sette opp/hjelpe til med å sette opp forslag til komponenter kan du være temmelig sikker på at alt passer sammen. Lurer du på hvor ledninger osv skal kobles til, kan du spørre, og klarer du ikke å gjøre deg forstått, går det sikkert bra hvis du har digitalkamera.

 

Du kan spare en del på å bygge selv, men på den annen side så får du ikke garanti på pcen som ett produkt, du får kun garanti på hver enkelt komponent. Hvis dette er et problem, så tar bl.a. komplett kun 300 kr for å bygge og teste ut produktet for deg, samt gi deg garanti. Men det er morro å bygge selv ;)

Lenke til kommentar
Det er gjort på en halvtime + installering av os ;)

Gjort det mange ganger eller :D

 

Bygge PC er rimelig enkelt, det er bare som avansert lego.

Ingenting passer der det ikke er ment og være.

 

Det eneste som kan være litt tricky første gangen, er instilling av BIOS.

Og sette jumpere på hardisker og andre optiske enheter (cdrom etc..)

 

Men brukermanualer og folk på forumet her er gode kilder. :)

Lenke til kommentar

problemet er nok ikke å bygge en pc, største peset er om ting ikke funker og lyser, blinker, flasher (avhengig om du har litt ekstra lys på den).

 

Hvor starte feilsøking osv. Dette kan ta mange timer

 

men som oftest (min erfaring) er at det meste går veeeldig greit om en ikke har ti tommeltotter og tenker litt logisk på veien.

 

er jo lagd for at folk skal klare å sette tinga sammen.

Lenke til kommentar

Kan gi deg et (par) råd: Ta deg god tid!

Lurer du på noe angående tilkoblinger til hovedkortet etc. så se i manualen.

Hovedkort manualen er vel stort sett eneste du trenger :) (Antistatisk arm/fotlenke kan være kjekt å ha).

 

Selv jeg som har såtte sammen xx (mistet tellingen for lenge siden) antall PCer tar meg goood tid.

Lenke til kommentar
Eneste som kan være litt vanskelig er cpu heatpipe. Husker jeg strevde mye med den - men ellers er et ikke vanskelig, så lenge du har valgt deler som passer til hverandre osv.

bare lurer på hva en cpu heatpipe er for noe;)

Kjøleribben, det som plasseres oppå prosessoren :p

Lenke til kommentar
Kan gi deg et (par) råd: Ta deg god tid!

Lurer du på noe angående tilkoblinger til hovedkortet etc. så se i manualen.

Hovedkort manualen er vel stort sett eneste du trenger :) (Antistatisk arm/fotlenke kan være kjekt å ha).

 

Selv jeg som har såtte sammen xx (mistet tellingen for lenge siden) antall PCer tar meg goood tid.

ok;)hvor får man slik antistatisk armbånd da;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Det tror jeg man kan få kjøpt på clas olson f.eks.

 

Det som kan være litt vankelig er å huske å koble til alle kablene og koble de rett. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...