Gå til innhold

Windows installation setup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forsøkt å legge inn windows på nytt, det ville den ikke. Alt skjærte seg i setup-en. Heldigvis virker den gamle. Men i oppstarten nå må man hver gang velge bort windows setup. Hvordan får man fjernet det?

Først var der windows 98. Satte inn installasjonsCD win2k, men den ville ikke gi meg muligheten til å formatere. Så jeg måtte innstallere win2k utenpå, dvs. den bare slettet filer som lå i /windows katalogen og la nye win2k-filer der.

Fikk et tips om å velge å slette partisjonen i setup, for da må man jo formatere den nye partisjonen. Men i setup reagerer den hverken på D (delete partition) eller C (create partition), så det får jeg heller ikke gjort. Ble bare krøll når jeg skulle installere på nytt. Så vet ikke om jeg tør prøve flere ganger.

Når jeg nå skrur på maskinen får man valget windows 98, windows 2000 eller windows installation setup. Og windows installation setup er som default så man må sitte klar å og pile seg opp innen noen få sekunder. Hvordan får man bort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du har fått litt rot her.

Da du prøvde å innstallere win2k, gjorde du det da fra win 98 eller bootet du opp med win2k cd'en i? (gjenstart med cd'en i) I så fall så har du forklaringen her. Hvis du skal slette -formatere C drevet, for å legge nytt system inn, skal du boote fra cd'en. Så får du lov til å slette og oprette partitioner. Hvis dette ikke var feilen, så skriv igjen.

Hilsen tukols

Skrevet

Har forsøkt det også (forsøkt ganske mange ganger...)

Men dette er ikke min maskin. Det er en gammel maskin hos mine svigerforeldre. Så i fare for å fucke den til enda mer enn nødvendig vil jeg bare la den være tror jeg...rent bortsett fra at jeg MÅ ha bort de installasjonsfilene som gjør at hver gang maskinen skrus på startes ny-installasjon om man ikke piler seg bort...

Skrevet (endret)

Vi kan starte med å flytte om på rekkefølgen av boot.

Denne forklaring er fra win2K

Du går i kontrollpanel, system og avanceret. Du velger fanebladet "start og gjenoprettelse" og velger indstillinger her.(Beklager hvis det står noe annet på Norsk. Jeg sitter ved en Dansk utgave)

Nå har du muligheten for å velge det standard operativsystem du vil ha den skal starte med. (evnt. standard programvare på Norsk) Dit står så til windows installation. Ved å klikke på på den lille pilen som er ut til højre ut for Windows Installation, kan du så velge win98 eller win2k.

Du kan samtidig sette tiden ned for hvor lang tid det skal gå, før den automatisk går til det valgte operativsystem. Sett den bare så langt ned du kan hvis du ikke vil bruke dem.

En ekstra kommentar til installation:

Når du booter opp på win2k CD, og velger at win2k skal legge seg på c drevet, vil c drevet bli undersøkt, og du vil så få bekjed på at det ligger et system der i forveien, og en advarsel om at det ikke er godt å legge et system mer på (eller noe lignende) Her skal du si fortsett alikevel. Du kommer nå til hvor du skal velge filsystem. Her kan du se at C drevet har det riktige filsystem. Her skal du nå velge å formatere C drevet allikevel. Nå vil du igjen få en advarsel om at du vil slette alt på c drevet og at du nå ikke kan starte windows opp før innstallationen er ferdig...........og det er jo netop det du vil.

Håper det kan brukes.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Skrevet
Når du booter opp på win2k CD, og velger at win2k skal legge seg på c drevet, vil c drevet bli undersøkt, og du vil så få bekjed på at det ligger et system der i forveien, og en advarsel om at det ikke er godt å legge et system mer på (eller noe lignende) Her skal du si fortsett alikevel. Du kommer nå til hvor du skal velge filsystem. Her kan du se at C drevet har det riktige filsystem. Her skal du nå velge å formatere C drevet allikevel. Nå vil du igjen få en advarsel om at du vil slette alt på c drevet og at du nå ikke kan starte windows opp før innstallationen er ferdig...........og det er jo netop det du vil.

Ja, det er det jeg vil. Og om det enn var så vel... men jeg får ikke muligheten til å formatere. Bare legg inn nytt innhold i windows-mappen. Har forøvrig skjedd mange ganger før på andre systemer (se en av mine andre tråder om dette).

Men nå låser den seg uansett fullstendig i installasjonen hver gang. Heldigvis har jeg fått gjennoppdrevet det gamle oppsettet. Men jeg skulle så gjerne fått bort de installasjonsfilene som gjør maskinen klar til ny-installasjon av win2k ved hver reboot..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...