Gå til innhold

Trenger forslag til SATA Raid 5 kort


Anbefalte innlegg

Har bestilt deler til ein workstation som skal brukes i jobb sammenheng, og etter litt tenking har eg bestemt meg for å kjøre Raid 5 på diskene.

 

Eg har og kikket litt på dette kortet Promise FastTrak S150SX4. Det eineste problemet er at hovedkortet (Asus K8N-DL som eg har bestilt ikkje har 66mhz pci, bare 33mhz...

 

Har ikkje funnet noko informasjon som seier at raid kortet er bakoverkompatible mot 33mhz (mot lågere fart selvfølgeleg), så det fungerer nok bare i 66mhz.

 

Veit nokon om eit godt raid kort som støtter raid 5 og har hardware prosessor, som er enten pci 33mhz eller pci-e x1?

 

På forhand takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kortet du nevner er bakoverkompatibelt med 33mhz pci, så det vil fungere med hovedkortet, dog med redusert hastighet

 

hvis du planlegger å kjøre linux ville jeg droppet kortet helt og kjørt software raid via onboard sata kontrolleren

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

 

Software raid er desverre ikkje ein mulighet. Skal kjøre win xp, linux og muligens dos (adventure games addict...). På grunn av dette og muligheten til å ha os på samme diskene som raidet, leiter eg etter ein god hardware raid kontroller.

 

Vist kortet er bakoverkompatibelt med 33mhz pci, så trur eg eg kommer til å gå for det. Vist ingen andre har nokon invendinger om kvifor det ville være eit dårlig valg.

Lenke til kommentar

Vil nå bare nevne at både DFI og Gigabyte har hovedkort til 1800,- med integrert RAID 5 kontroller. (I tillegg til raid 0+1 på SATA II og IDE(NForce4)). Bare en tanke. Har selv tenkt på RAID 5 og da kjøper jeg like godt et hovedkort som er billigere en hva en raid 5 kontroller koster.

Endret av Daywalker
Lenke til kommentar

Takk for svaret.

 

Det kan nok stemme, men intregrert raid kontrollere er vanligvis "software" raid siden dei ikkje har ein egen prosessor som handterer data strømmen men er avhengig av hoved prosessoren til å gjøre dette.

 

Dette gjør systemet treigere, vanskeligere å flytte fra pc til pc uten å ødelegge raidet, og siden eg skal ha eit dual system gjør at dei hovedkorta ikkje er aktuelle for meg.

Lenke til kommentar
Takk for svaret.

 

Det kan nok stemme, men intregrert raid kontrollere er vanligvis "software" raid siden dei ikkje har ein egen prosessor som handterer data strømmen men er avhengig av hoved prosessoren til å gjøre dette.

 

Dette gjør systemet treigere, vanskeligere å flytte fra pc til pc uten å ødelegge raidet, og siden eg skal ha eit dual system gjør at dei hovedkorta ikkje er aktuelle for meg.

Det er ikke riktig. Den integrerte kontrolleren er en egen SIL31144 chip. Så det er IKKE software. Les DENNE linken og se nede på siden om SIL chippen.

Lenke til kommentar
Har bestilt deler til ein workstation som skal brukes i jobb sammenheng, og etter litt tenking har eg bestemt meg for å kjøre Raid 5 på diskene.

 

Eg har og kikket litt på dette kortet Promise FastTrak S150SX4. Det eineste problemet er at hovedkortet (Asus K8N-DL som eg har bestilt ikkje har 66mhz pci, bare 33mhz...

 

Har ikkje funnet noko informasjon som seier at raid kortet er bakoverkompatible mot 33mhz (mot lågere fart selvfølgeleg), så det fungerer nok bare i 66mhz.

 

Veit nokon om eit godt raid kort som støtter raid 5 og har hardware prosessor, som er enten pci 33mhz eller pci-e x1?

 

På forhand takk.

Hvis du skal ha rigtig hardware RAID og det skal funke ordentlig med alle OS, så gå for 3ware's controllere - godt understøttet og hvert array eksponeres som en vanlig SCSI disk for OS'et. Vi bruker de på jobben til database og filservere og har svært god erfaring med de (vi bruker selvsagt Linux).

 

Jeg sjekket tilfeldigvis tidligere idag SATA support status for Linux kernen og deriblandt så jeg nogen kommentarer om de forskjellige "raid" kort/chips, deriblandt også det kort du nevner og mener at det var sådan halvveis-hwraid.

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

 

Daywalker:

Det er ennå "software" raid så lenge det ikkje er ein egen prosessor som tar seg av XOR parity kalkulasjonene. Dette gjør at raidet kan bli veldeg mye tregere vist du gjør andre operasjoner ¨på maskinen i tillegg, siden hoved prosessoren blir brukt til begge deler.

 

tigerdyr:

Eg har ikkje sjekket ut 3ware's kontrollere ennå, men eg skal gjøre det.

 

For promise kortet så skal det være eit heilt hwraid kort. Det gjør det litt værre i filserver/webserver benchmarks enn andre kort men data overføringene er mye bedre på dette kortet (og det er igrunnen kva eg trenger det til).

For støtte til linux så kommer dette desverre ikkje i første rekke, siden det blir til privat bruk, men det hadde selvfølgeleg vært kjekt å finne ein kontroller som støtter begge til ein ok sum.

 

Takk for tipset om 3ware kontrollere, veit du kven som eventuelt selger dei i norge?

Lenke til kommentar

Jeg har s150sx4 og det er helt rått, også det eneste kortet,muligens utenom 3ware, som faktisk har hw xor engine. Itillegg har det jo også egen minne buffer....Jeg bruker en 256mb brikke, og det fuinker som f***

:yes:

 

 

Hadde ikke nølt et sekund..

 

Kjører forsåvidt på 33mhz pci buss :cry:

 

 

/Snabel

Lenke til kommentar
Daywalker:

Det er ennå "software" raid så lenge det ikkje er ein egen prosessor som tar seg av XOR parity kalkulasjonene. Dette gjør at raidet kan bli veldeg mye tregere vist du gjør andre operasjoner ¨på maskinen i tillegg, siden hoved prosessoren blir brukt til begge deler.

Er du sikker på dette eller bare gjetter du? Det er jo en egen chip (Silicon Image)som tar seg av raid 5. Det har ikke noe med NForce å gjøre. Det eneste som er begrensningen er om du har mange andre PCI kort ettersom chippen går gjennom pci bussen.

Lenke til kommentar
Er du sikker på dette eller bare gjetter du? Det er jo en egen chip (Silicon Image)som tar seg av raid 5. Det har ikke noe med NForce å gjøre. Det eneste som er begrensningen er om du har mange andre PCI kort ettersom chippen går gjennom pci bussen.

Silicon Image "chipen" er ein sata kontroller, som handterer tilkobling av sata enheter. I denne saken støtter den også oppsett for raid, men siden den verken har dedikert minne eller xor prosessor må overføringene/oppsett osv av raidet bli handtert av hoved prosessoren.

 

Du har rett i at det ikkje er 100% software raid, men det var også kvifor eg brukte "software" (Siden det ennå bruker cpu for alle kalkulasjone). Eit raid system som dette vil være merkbart tregere enn eit som kjører skikkeleg hardware basert raid.

Lenke til kommentar
Jeg har s150sx4 og det er helt rått, også det eneste kortet,muligens utenom 3ware, som faktisk har hw xor engine. Itillegg har det jo også egen minne buffer....Jeg bruker en 256mb brikke, og det fuinker som f***

Høyres veldeg bra ut :)

 

Overførelse hastighetene er dei bra eller virker det tregt på 33mhz pci? (evetuelt vist du husker det, kva cluster size kjører du med?)

Lenke til kommentar

En funskjon jeg setter stor pris på, er online expanding array. Dvs at du kan hive inn en ekstra disk i et RAID5 array og på den måten får større diskplass uten å måtte mellomlagre innholdet på andre disker. Har du f.eks et array på 500 GB og du må utvide, er det kronglete og svært tidkrevende å måtte kopiere alle data, slette hele arrayet, hive inn ny disk, og opprette nytt array og så til slutt kopiere data tilbake.

 

Men online expanding array, kan du hive inn en ny disk mens serveren er i drift og deretter legge til den nye disken i arrayet, så får du automatisk mer plass når den har generert arrayet på nytt.

 

Men da må du som regel legge på en eller to ekstra store lapper på regningen, men du verden så praktisk. Batteribackup er også svært praktisk ved strømbrudd eller systemheng, dette finner du som regel bare på de dyreste kortene.

 

Jeg har forresten bestillt et 1220 PCIe kort fra Areca med 8 porter, så ut som et topp kort iflg testen på tweakers.net :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...