Gå til innhold

Konvertere hl2 til linux?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt og betalt for half life 2, men lurer litt på å skifte fra windows til en linux/unix distro. (er eg helt på jordet no? :innocent: )

 

Men som eg har forstått så er det noe som heter wine som konverterer windows applikasjoner til linux, eller snarere winex som er laget med tanke på spill.

 

Men spørsmålet er då, vil hl2 funke på linux/unix?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kjøpt og betalt for half life 2, men lurer litt på å skifte fra windows til en linux/unix distro. (er eg helt på jordet no? :innocent: )

 

Men som eg har forstått så er det noe som heter wine som konverterer windows applikasjoner til linux, eller snarere winex som er laget med tanke på spill.

 

Men spørsmålet er då, vil hl2 funke på linux/unix?

Half-Life 2 er offisielt støttet av Transgamings Cedega. Denne og denne artikkelen på linuxgamers.net handler om Half-Life 2, så du burde titte innom hvis du er interessert.

 

Det store spørsmålet er om det fungerer med WINE - en win32-wrapper som slettes ikke konverterer binærkode. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke denne posten i applikasjonsdatabasen til winehq, men WINE-prosjektet har hatt stor fremgang på DirectX9-støtten den siste tiden. Uansett fall så jeg tror du er nødt til å bruke CVS-versjonen og slenge på et par directx-patcher for å få det til å fungere...

 

Så for å svare på spørsmålet: Det er fullt mulig å kjøre Half-Life 2 på GNU/Linux, men vær forberedt på litt knoting for å få det til å fungere. Dette gjelder spesielt mtp. grafikkdriverere, enten du bruker maskinvare fra Nvidia eller ATi...

 

edit:trykkleif!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Som regel oppskrytt, Windows basert på NT-kjernen og ikke 9x er stabile (Win2k, XP, 2k3 og NT4.0) og jeg har aldri opplevd noen spesielle problemer jeg ikke kunne fikse. De som har problemer med Windows er generelt folk som laster ned alt mulig og installerer mer drit på maskinen enn de trenger, et litt mer kritisk syn til programvare generelt vil gjøre hverdagen enklere.

 

Har prøvd Linux og liker det, har selv lyst å konvertere delvis men er ennå fastlåst til forskjellige programmer i Windows som emuleres for dårlig i Linux, det eneste negative med Linux er driverne, det er ikke like enkelt å sette opp og hvis det hadde blitt tilbyd drivere/bedre drivere så hadd det vært et bedre alternativ for alle, out of the box støtter Linuxkjernen det meste, men den hardwaren den ikke støtter eller ikke finns en ordentlig driver til kan gjøre et sinn meget irritert.

Lenke til kommentar

to ord: dual boot

 

det sørger for en grei overgang, eller bare testfase for nybegynnere. om ikke ordet forklarer seg selv, så er det altså at du har begge OSene på maskinen, og velger det du vil bruke ved oppstart. alt du trenger er ledig plass på disken til å lage en linuxpartisjon. helst 5-10GB, men man kan vel klare seg med 2 om man bruker en liten distro (egentlig ned i 200MB, men det er bare slitsomt).

 

test ut ubuntulinux.org. den er ok for nybegynnere og vidrekommende.

 

har selv ikke testet cedega enda, men dere bør vite at det koster penger. selv om det ikke er mye.

Lenke til kommentar
Okei, men har lyst alltid hatt lyst å prøve linux, først å fremst pågrunn av stabiliteten sammenlignet med windows. Er det virkelig slik eller er det oppskrytt?

GNU/Linux er veldig stabil om du veit kva du driv med.

 

Sjølvsagt kan du ikkje rekne med perfekt ytelse og stabilitet i GNU/Linux når du emulerar Windows-program (Half-Life). Hugs at dei er programmerte for Windows, og det ikkje er nokon lett oppgåve å køyre andre operativsystem sine program i eit operativsystem.

 

Trur dual-boot vil vere fint for deg. Boot Windows når du vil spele (dei spela som berre er for Windows), og boot GNU/Linux når du vil gjere alt anna.

Lenke til kommentar
Som regel oppskrytt, Windows basert på NT-kjernen og ikke 9x er stabile (Win2k, XP, 2k3 og NT4.0) og jeg har aldri opplevd noen spesielle problemer jeg ikke kunne fikse. De som har problemer med Windows er generelt folk som laster ned alt mulig og installerer mer drit på maskinen enn de trenger, et litt mer kritisk syn til programvare generelt vil gjøre hverdagen enklere.

 

Har prøvd Linux og liker det, har selv lyst å konvertere delvis men er ennå fastlåst til forskjellige programmer i Windows som emuleres for dårlig i Linux, det eneste negative med Linux er driverne, det er ikke like enkelt å sette opp og hvis det hadde blitt tilbyd drivere/bedre drivere så hadd det vært et bedre alternativ for alle, out of the box støtter Linuxkjernen det meste, men den hardwaren den ikke støtter eller ikke finns en ordentlig driver til kan gjøre et sinn meget irritert.

Vil du kalle en maskin med to programmer installert (OpenOffice og firefox) pluss diverse plugins til sistnevnte og WLAN-driver en maskin med "mye dritt"? Moren min har en eldre laptop med dette, win9x, og den krasjer rett som det er til blåskjerm selv om den ikke en gang er i bruk. Men det er "greit nok" - en blåskjerm er bare å reboote, og så går den bort.

 

Verre er når ting slutter å virke helt ut av det blå. F.eks. skulle hun skrive ut ganske nylig. Trykker på print, og opp spretter noe alá en segfault i en viktig DLL. Gikk ikke å skru av. gikk inn på egenskaper -> skriv ut testside. "Testsiden kunne ikke skrives ut, en feil oppsto. Vil du feilsøke?" "ok" tenker jeg, håper på å få mer info om hva feilen var. "kunne ikke finne feilen" var svaret... Endte med å reinstallere printeren, og plutselig virket det igjen. Ikke aner jeg hva som var galt...

Lenke til kommentar

kyrsjo:

 

Jeg sa at 9x ikke var helt til å stole på, dessuten har jeg aldri påstått noe som helst om maskinen til moren din og dermed syns jeg en slik kommentar er unødvendig.

 

I over 9 år har jeg bedrevet med PC og jeg har lært og erfart mye gjennom den tiden og noe som jeg alltid kan huske er at Windows med 9x kjernen kan være himmel eller helvete, hos noen fungerer det prikkfritt mens andre ikke har noe problemer.

 

Windows basert på NT-kjernen er å foretrekke uansett og de som får trøbbel med XP, 2k eller hva de enn må ha er ofte relatert til dårlig oppdateringsvaner, ikke antivirus eller noe som helst form for beskyttelse og verst av alt så legger folk inn unødvendige programmer som de bruker en gang i året som har samme funksjonaliteten som ti andre programmer som allerede er installert.

 

Jeg prøver ikke å skjule at MS kunne gjort en bedre jobb på sikkerhetssiden men de har iallefall skjerpet seg en del (tro det eller ei) og jeg bruker WinXP med god samvittighet ved tanke på sikkerhet. I tillegg (til sikkert mange av deres forskrekkelse) bruker jeg hovedsaklig IE som min nettleser og jeg har ikke fått noe som helst spyware eller ad-ware på maskinen min på en god del måneder, det er ikke nettleseren som er problemet, det er brukeren.

Lenke til kommentar

Enig, når du kommer inn i et Linuxforum og poster Windowsposter så er det bare for å provosere.

Du sier at problemer er brukerens feil. Hva vil du da kalle det når en venn av meg installerer Windows XP på maskinen, og installasjonen bluescreener? Siden det skjedde under installasjonen så har han ikke rukket å legge inn noe tredjepartsdritt, derfor må feilen ligge i Windows.

Man kan skylde på hardwarefeil, men tilfeldige bluescreener er ikke problemer han har jevnlig så det er lite trolig.

Lenke til kommentar
Enig, når du kommer inn i et Linuxforum og poster Windowsposter så er det bare for å provosere.

Du sier at problemer er brukerens feil. Hva vil du da kalle det når en venn av meg installerer Windows XP på maskinen, og installasjonen bluescreener? Siden det skjedde under installasjonen så har han ikke rukket å legge inn noe tredjepartsdritt, derfor må feilen ligge i Windows.

Man kan skylde på hardwarefeil, men tilfeldige bluescreener er ikke problemer han har jevnlig så det er lite trolig.

Faktisk så er dette et Unix/Linux-forum. Ikke glem oss BSDere/Solarisfolk/HP-UX-nerder osv.

 

Basus: Hvordan vet du med sikkerhet at du ikke har spyware? Kanskje du er bare vant til dårlig prestasjon og Ad-Aware/(insert favorite Spyware-killer here) ikke finner spywaren din? Bare en tanke.

Men ellers, så har Windows flere fundamentale feil som gjør operativsystemet utsatt, bl.a systemet de bruker for rettigheter og at alle brukere som blir lagt til er per default admin (!= bra).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...