Gå til innhold

Konvertere hl2 til linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg svarte på et spørsmål som var i en linuxpost som handlet om Windows ettersom trådstarter lurte på stabiliteten kontra Linux, om det skulle være et problem så tar jeg ikke det så tungt. Bli så provosert dere vil, trådstarter lurte på noe og jeg svarte i henhold til emnet til tråden.

 

suprsid:

 

DVD-John har laget eget program som skal støtte iTunes (om ikke Apple har "fikset" det).

 

Serviset:

 

Vet at jeg ikke har spy-ware, har ad-aware og MS AntiSpyware lagt inn så jeg er rimelig sikker.

 

zyp:

 

Jeg kan ikke svare på spørsmålet direkte siden jeg ikke kjenner til maskinvaren osv. til vennen din, men det jeg kan si at jeg ikke har vært borti noe slikt ennå, jeg sier at det ikke forekommer men hvis han får hele tiden BSOD (eller misforstod jeg) så tviler jeg sterkt på at hovedproblemet er Windows.

Lenke til kommentar
Jeg svarte på et spørsmål som var i en linuxpost som handlet om Windows ettersom trådstarter lurte på stabiliteten kontra Linux, om det skulle være et problem så tar jeg ikke det så tungt. Bli så provosert dere vil, trådstarter lurte på noe og jeg svarte i henhold til emnet til tråden.

 

suprsid:

 

DVD-John har laget eget program som skal støtte iTunes (om ikke Apple har "fikset" det).

 

Serviset:

 

Vet at jeg ikke har spy-ware, har ad-aware og MS AntiSpyware lagt inn så jeg er rimelig sikker.

 

zyp:

 

Jeg kan ikke svare på spørsmålet direkte siden jeg ikke kjenner til maskinvaren osv. til vennen din, men det jeg kan si at jeg ikke har vært borti noe slikt ennå, jeg sier at det ikke forekommer men hvis han får hele tiden BSOD (eller misforstod jeg) så tviler jeg sterkt på at hovedproblemet er Windows.

DVD-Jon laget en klient i Python for å kjøpe musikk fra iTunes sin musikkbutikk.

Det er enda ikke fikset skikkelig av Apple, etter alt jeg vet.

 

Og hvordan kan du med klarhet vite at du ikke har spyware? Den tiden *host*jeg*hark* satt på Windows, var det flere spionprogrammer Ad-Aware ikke fant, og MS AntiSpyware er ikke verdt ei krone med mindre de betaler meg for å bruke den.

 

BSOD er et Windows-fenomen, så det at det forekommer, har i aller høyeste relevanse med Windows. Blue/BlackScreen Of Death (Blackscreen er error-modusen i Windows 3x og IBMs OS/2).

 

Når du kommer med dine uttalelser om at Linux' stabilitet er overskrytt; har du i det hele tatt prøvd en eller annen fornuftig distribusjon (f.eks Slackware eller Arch) siden Red Hat, eller sier du det kun fordi du mener at NT-kjernen er "stabil nok"? Og det med drivere er generelt tull. Man kan lett kjøre flere Windows-drivere i GNU/Linux via forskjellige emulasjonsprogrammer (eller API-binærer, eller hva nå enn man skal kalle det). Du kan ikke pålegge kjernefolka ansvaret for dårlige eller mangel på drivere; tror du alle produsentene vil gi dem dokumentasjon, kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg mener at Linux sin stabilitet kan noen ganger være oppskrytt for eksemplene som brukes som argumenter er som regel helt feil. Folk som klarer å vase med Windows klarer helt fint å vase til Linux også.

 

BSOD er helt klart et Windowsfenomen, sa jeg noe annet?

Det jeg prøvde å si var at jeg tror det ligger andre ting bak BSOD og ikke selve Windows, som f.eks hardware, BIOS osv.

 

Jeg har prøvd Slackware, Red Hat, Fedora, Mandrake osv og har knotet med det, har syns at det har vært artig men likevel har jeg ikke oppnådd så veldig gode resultater med ytelse for at jeg bruker masse programmer som (iallefall da) emuleres/ble emulert for dårlig.

 

En annen ting (som noen syns er fint, andre ikke) er at man må lære seg en del ting, jeg liker slikt men er ikke alltid like glad for å gjøre alt som må til for f.eks å fikse 3D og spesielt med ATi-kort.

 

Dere tror at jeg er Pro-MS, jeg er 50-50 men jeg er bare realist i tillegg, noen har problemer med Linux, andre ikke, noen har problemer med Windows, andre ikke.

 

Spy-ware klarer jeg fint å finne i regedit, eller at det ligger i bakgrunnen i form av prosesser, dette er relativt enkelt og jeg har ikke noe problem med MS-produkter av noe slag (bortsett fra Windows basert på 9x-kjernen).

Lenke til kommentar

Spy-ware klarer jeg fint å finne i regedit, eller at det ligger i bakgrunnen i form av prosesser, dette er relativt enkelt og jeg har ikke noe problem med MS-produkter av noe slag (bortsett fra Windows basert på 9x-kjernen).

Hvor mange timer bruker du på å lete gjennom millioner av registernøkler som er klint sammen på måfå i et gigantisk, ulogisk sammensurium av hex-koder?

Lenke til kommentar
...

Men ellers, så har Windows flere fundamentale feil som gjør operativsystemet utsatt, bl.a systemet de bruker for rettigheter og at alle brukere som blir lagt til er per default admin (!= bra).

Nja... NTFS har nå et mer finstrukturert system for tilgangsrettigheter enn linux sine filsystem har hatt(ACL). Linux henger litt etter her, men det kommer etterhvert. For de fleste er vel tradisjonelle rettighetssystemet i linux greit nok, men i store organisasjoner kan det være litt begrensende...

Lenke til kommentar
...

Men ellers, så har Windows flere fundamentale feil som gjør operativsystemet utsatt, bl.a systemet de bruker for rettigheter og at alle brukere som blir lagt til er per default admin (!= bra).

Nja... NTFS har nå et mer finstrukturert system for tilgangsrettigheter enn linux sine filsystem har hatt(ACL). Linux henger litt etter her, men det kommer etterhvert. For de fleste er vel tradisjonelle rettighetssystemet i linux greit nok, men i store organisasjoner kan det være litt begrensende...

Har du noensinne hørt om SELinux?

Lenke til kommentar
...

Men ellers, så har Windows flere fundamentale feil som gjør operativsystemet utsatt, bl.a systemet de bruker for rettigheter og at alle brukere som blir lagt til er per default admin (!= bra).

Nja... NTFS har nå et mer finstrukturert system for tilgangsrettigheter enn linux sine filsystem har hatt(ACL). Linux henger litt etter her, men det kommer etterhvert. For de fleste er vel tradisjonelle rettighetssystemet i linux greit nok, men i store organisasjoner kan det være litt begrensende...

Har du noensinne hørt om SELinux?

Ja, mulig de har det. Jeg sier ikke at linux ikke har dette nå, men de færreste distribusjoner har det med som default.

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
...

Men ellers, så har Windows flere fundamentale feil som gjør operativsystemet utsatt, bl.a systemet de bruker for rettigheter og at alle brukere som blir lagt til er per default admin (!= bra).

Nja... NTFS har nå et mer finstrukturert system for tilgangsrettigheter enn linux sine filsystem har hatt(ACL). Linux henger litt etter her, men det kommer etterhvert. For de fleste er vel tradisjonelle rettighetssystemet i linux greit nok, men i store organisasjoner kan det være litt begrensende...

Har du noensinne hørt om SELinux?

Ja, mulig de har det. Jeg sier ikke at linux ikke har dette nå, men de færreste distribusjoner har det med som default.

Fedora/redhat har det i alle fall, har vært med som standard siden FC1.

Lenke til kommentar
...

Men ellers, så har Windows flere fundamentale feil som gjør operativsystemet utsatt, bl.a systemet de bruker for rettigheter og at alle brukere som blir lagt til er per default admin (!= bra).

Nja... NTFS har nå et mer finstrukturert system for tilgangsrettigheter enn linux sine filsystem har hatt(ACL). Linux henger litt etter her, men det kommer etterhvert. For de fleste er vel tradisjonelle rettighetssystemet i linux greit nok, men i store organisasjoner kan det være litt begrensende...

Har du noensinne hørt om SELinux?

Ja, mulig de har det. Jeg sier ikke at linux ikke har dette nå, men de færreste distribusjoner har det med som default.

Du motsier deg selv.

For de fleste brukere er bruker/gruppesystemet nok, og derfor klarer de fleste brukere seg med de fleste distribusjoner.

Store organisasjoner som har behov for noe mer bør heller ikke ha noen problemer med å få til en løsning som støtter ACL.

Det er ikke noe vanskeligere å få ACL til å fungere i Linux enn det er i Windows.

De fleste filsystemene Linux bruker støtter også ACL.

Endret av zyp
Lenke til kommentar
Det eg ikkje fattar med Windows er kvifor systemet er bygd opp slik at ein må restarte når ein installerar program/oppdateringar o.l, og at eitt program kan kræsje heile systemet (BSOD).

I windows NT *skal* vel egentlig ikke et program kunne krasje hele OS'et - men det kan skje likevel grunnet bugs i ring0-kode eller maskinvare...

 

Samme kan skje i Linux også, men det skjer ikke like ofte.

 

Det mer restart, skyldes vel at windows er veldig "vevd sammen", ikke kompartamentalisert på samme måte som Linux. Må være et vedlikeholdshelvete...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Bill lovde oss et stabilt system som aldri ville kræsje, og om noen programmer kræsjet, så kunne vi bare trykke ctrl alt del og trykke på task manager og avslutte programmet. Men går det? Nei. Et program som kræsjer drar med seg hele systemet.

 

Man kan jo kalle det for en domino-effekt :lol:

 

Edit: Bare se i Windows-forumet. Hver dag er det sikkert minst to nye sider med innlegg om problemer og slikt. (snakker om f. eks. problemer med installasjon eller at systemet har kræsjet og sånt)... hehehe. Nei, når jeg blir voksen skal jeg ikke ha èn eneste windows maskin i huset.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Lasta ned fedora, og brente ut idag, men når eg skulle starte om så ville den ikke boota fra cd, så den gikk rett i windows igjen. Bootrekkefølgen er rett, så den booter fra cd'er. er det noe som må gjøres? Brente .iso filene ut med nero 6.

Du valgte "burn image", og brant ikke bare en data-CD med .iso-filene på?

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
...

Men ellers, så har Windows flere fundamentale feil som gjør operativsystemet utsatt, bl.a systemet de bruker for rettigheter og at alle brukere som blir lagt til er per default admin (!= bra).

Nja... NTFS har nå et mer finstrukturert system for tilgangsrettigheter enn linux sine filsystem har hatt(ACL). Linux henger litt etter her, men det kommer etterhvert. For de fleste er vel tradisjonelle rettighetssystemet i linux greit nok, men i store organisasjoner kan det være litt begrensende...
Har du noensinne hørt om SELinux?
Ja, mulig de har det. Jeg sier ikke at linux ikke har dette nå, men de færreste distribusjoner har det med som default.
Du motsier deg selv.

For de fleste brukere er bruker/gruppesystemet nok, og derfor klarer de fleste brukere seg med de fleste distribusjoner.

Store organisasjoner som har behov for noe mer bør heller ikke ha noen problemer med å få til en løsning som støtter ACL.

Det er ikke noe vanskeligere å få ACL til å fungere i Linux enn det er i Windows.

De fleste filsystemene Linux bruker støtter også ACL.

Hvordan jeg motsier jeg meg selv? Det eneste jeg påpekte var at NTFS har (og har hatt lenge) et mer finstrukturert system for tilgangsrettigheter enn linux sine filsystem tradisjonelt har hatt. Dette som et svar på påstanden om at windowshar fundamentale feil i filrettighetssystemet. Jeg sier også at det tradisjonelle tilgangssystemet i linux er greit nok for de fleste.

 

At ACL begynner å komme på linux-distribusjoner er jeg klar over. Men windows har tross alt hatt det en stund...

 

Vær så snill, ikke les dette som om jeg er en windows-fanboy, det må da være lov til å holde seg til fakta.

Lenke til kommentar
Lasta ned fedora, og brente ut idag, men når eg skulle starte om så ville den ikke boota fra cd, så den gikk rett i windows igjen. Bootrekkefølgen er rett, så den booter fra cd'er. er det noe som må gjøres? Brente .iso filene ut med nero 6.

Du valgte "burn image", og brant ikke bare en data-CD med .iso-filene på?

jada, brente som imagefil, såg på "bootable cd" og men då ble det som du sa, bare .iso filene på cd-en, ikke pakket ut lissom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...