Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva mener dere om Kristendom?


Anbefalte innlegg

1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

 

1. Ateist: mot overtro, vranglære og overmoralisme.

2. Ja, helt klart. Hvem tror vel eventyr nå lengre? (ja, bortsett fra barn som ikke er over tro-på-julenisse-alderen)

3. Noe er riv ruskende galt! Ingen andre interresseorganisjoner får lov til å ha eget parti. Kristenfolket bør heller ikke få ha et parti for egeninterresser.

4. Tja, det finnes alltids folk som er disponerte for å tro på alt mulig rart, men den kommer nok til å svekkes sterkt fordi folk tar stadig oftere vitenskapelige bevis forran ubeviselig overtro. Men noen vil nok fortsatt tro på det: Enkelte tror jo på ufoer så hvorfor ikke?

5. Det er forkastelig at et land skal styres av og organiseres under en gammelmodig overtroisk bevegelse. Et bytte til en annen relgion gir heller ingen mening. Et land bør styres og organiseres som et land, av folk som jobber for landet, og folket, og ikke av folk som jobber for helt andre interresser. Relgion er en hobby, la det forbli med det.

 

Edit: Nå er ikke dette en diskusjonstråd men en undersøkelse med spørsmål og svar om ens egen mening. Derfor avstår jeg fra å svare på innlegget under her. Diskusjon kan vi alltids ta i en annen tråd. (Om jeg gidder)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Ja, helt klart. Hvem tror vel eventyr nå lengre? (ja, bortsett fra barn som ikke er over tro-på-julenisse-alderen)

3. Noe er riv ruskende galt! Ingen andre interresseorganisjoner får lov til å ha eget parti. Kristenfolket bør heller ikke få ha et parti for egeninterresser.

4. Tja, det finnes alltids folk som er disponerte for å tro på alt mulig rart, men den kommer nok til å svekkes sterkt fordi folk tar stadig oftere vitenskapelige bevis forran ubeviselig overtro. Men noen vil nok fortsatt tro på det: Enkelte tror jo på ufoer så hvorfor ikke?

 

2. I følge Caplex er det ca. 2000000000 mennesker i verden som er kristne.. Er nok litt fler enn barna som tror på julenissen som er kristne.. Av disse 2000000000 er det nok en del passive og en del ikke-kristne, men ikke flertallet av dem..

 

3. At partiet er kristelig, fremstår kun i navnet (og partilederen :p ). Ikke alle i KrF er kristne, og det finnes mange kristne i andre partier (muslimer også for den saks skyld). KrF er et sosialistisk parti omtrent på samme bølgelengde som venstre...

 

4. Du tar feil i at det er ubeviselig og mot vitenskapen. Kristendommen og vitenskapen er absolutt ikke motsetninger (bortsett fra noen tall, som tydelig ikke er ment bokstavelig i Bibelen, men symbolsk).

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

1. Ateist. tror ikke på eventyr

2. Nei, den er styrket med å gjøre godtroende ting som døping og statsreligion

3. KRF er kristelig fascistparti. Alt som er gøy er synd.

4. Den vil eksistere helt til mennesker begynner å tenke selv

5. Statsreligion er jalla og unødvendig.

Lenke til kommentar

1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

Passiv.

 

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

Nei, men den har blitt mer modernisert. Tolkes på nye måter, osv...

 

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

Ikke bra. Greit at de er med i en koallisjonsregjering, men selve statsministerrollen bør gis til et medlem av det største partiet (i regjeringen).

 

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

Nei, men vil moderniseres videre. Nye grener/fortolkninger av Kristendommen vil sannsynligvis oppstå.

 

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

Jeg synes at Statskirken kan få bestå slik den er i dag.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

Jeg er ikke kristen, men er heller ikke "anti".

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

Ja, og jeg tror det kommer til å fortsette slik i Europa.

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

Udemokratisk, men KRF er tross alt bedre enn FRP, et parti med veldig stor oppslutning.

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

Det tviler jeg på, folk har bruk for religion.

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

Stat og kirke burde skilles.

Lenke til kommentar

1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

 

Tja.. aktiv

 

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

 

Hmm.. både ja og nei..

 

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

 

Politikk har aldri interesert meg...

 

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

 

Absolute ikke! Det blir stadig mer og mer inn med religion og da tror

jeg ikke kristendommen til og dø ut med det første..

 

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

 

Hmm.. altså, kirken burde vel kanskje være selvstendig..

 

 

Uansett.. statskirken, etter mitt syn bryter den med endel

bibelelske ting.. eks, barnedåp og konfirmasjon.. (at du ikke kan

komme til himmelen uten dette) Jeg er ikke barnedøpt og konfirmert på

alternativt kristent grunnlag...

 

Jeg blir ganske provosert når statskirken kommer og sier at du er

nødt til og være barnedøpt og konfirmert får og komme til himmelen..

 

Etter bibelen er det slik at ALLE barn kommer til himmelen.. og når du

er i stand til og ta egne valg bestemmer du selv om du vil følge kristendommen.. det gjør du med og tro.. ikke konfirmeres eller gå på møtes som mange tror..

 

Hvis kristendommen skal dø ut håper jeg den "gamle, konservative" kristendommen dør ut! Vi har alt formange av disse i norges land!

Lenke til kommentar

1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

Idiotisk formulert spørsmål. Jeg er ingen av delene.

 

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

Nei, det tror jeg ikke.

 

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

De styrer ikke landet vårt. Hadde de det ville jeg vært glad.

 

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

Det blir i hvert fall mange år til.

 

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

Bytte til hva? Islam? Skjønner ikke spm.

Lenke til kommentar

1. Jeg regner meg selv som ateist, men aksepterer kristendommen så lenge ingen prakker dritten på meg eller andre, "utenforstående". Det jeg har et problem med er at kirken stjeler(/blir gitt) penger for å finansiere driften.

 

 

2. Økonomisk og teknologisk framgang har, og vil fortsette å svekke kristendommen. Vi vil innse at den eneste "guden" er menneskeheten, og at vi kan skape vår egen framtid hvis vi bruker fornuften fremfor fantasien.

 

3. Jeg vet ikke hva de klarer å presse igjennom med sin lusne oppslutning, men jeg vet at vi har en statskirke som er en undøvendig utgiftspost som ikke skal ramme noen andre enn de som er involvert i et kirkesamfunn. Mener også å huske at kristendommen var nokså dominerende i religionsfaget KRL.

 

 

4. Sannsynligvis ikke. Tilhørermassen er enorm og kirken står fortsatt veldig sterkt.

 

5. Det er selvsagt ikke "greit" at et land er "under" noe som helst trossamfunn. Religionen skal ut av politikken og bort fra budjsettet. Hvis et trossamfunn ikke klarer seg uten statlig støtte så har det ikke gjort seg fortjent til å leve.

Lenke til kommentar

1. Aktiv kristen

2. Ja. I dagens materalistiske samfunn hvor de aller fleste har det veldig bra trenger vi ingen gud.

3. Vanskelig spørsmål. Kan vel bare si at de ikke styre landet vårt.

4. Den vil aldri dø ut, men ha opp og nedturer, akkurat som yo-yoen ;)

5. Helt greit å ta vare på tradisjonene. Om du skal utøve kristendommen er helt opptil hver enkelt person.

Lenke til kommentar

1.Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

Jeg er nok ikke akkurat noen av delene, siden jeg ikke er kristen, men er ikke anti kristen heller!

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

Ja!

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

Idiotisk!

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

Kanskje, hvem vet?

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

Ja, Norge kan godt bli Buddhistisk, neida bare tuller. Norge må for all del forbli kristent! Ikke noe annet, vil du heller bo i et muslimsk land? så flytt til et!

Lenke til kommentar

1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

Jeg er ikke kristen overhodet. Alle skal få tro på det de vil så lenge det ikke skader andre. Jeg skal dog ikke legge skjul på at jeg ofte danner et rimelig hensiktsløst mislik overfor personer som kaller seg "kristne". Helt ærlig, jeg tror det gjennomsnittlige vestlige menneske har alt annet enn godt av å måtte innstille seg etter høyere makter.

 

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

Ja, helt klart. (Takk Gud.)

 

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

Jeg liker det ikke. Men slik er systemet, og jeg har ingen forslag til endringer. Religionsfriheten har vi da fortsatt i behold.

 

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

Helt klart. Med mindre det skjer et mirakel.

Edit: Jeg virker nok litt bastant. Jeg tror kristendommen vil dø ut i Vesten innen rimelig tid.

 

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

Norge er ikke under en kristen kirke. Men i dagens samfunn bør ikke kirka ha noe med Staten å gjøre. Alle trossamfunn bør likestilles.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Dette må jeg jo selvfølgelig svare på :p

 

1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

- anti kristen ja

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

- Ja endel men ikke nok!

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

- Syns det er skammelig, skulle vært 0%

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

- Den vil nok kanskje ikke dø ut nei, men mer svekket blir den nok...tror jeg!

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

- Kirke og stat hver for seg.

Lenke til kommentar
1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?

4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?

 

1. Ingen av delene... Jeg er ikke i mot kristendom, men jeg er heller ikke kristen.

2. Helt klart ja.

3. Sier samme som Sanoj: "Jeg liker det ikke. Men slik er systemet, og jeg har ingen forslag til endringer. Religionsfriheten har vi da fortsatt i behold".

4. Nei, men den vil sannsynligvis bli mer delt opp mellom mer liberal kristendom og "gammeldags" kristendom, og de kommer til å bli omtrent like store.

5. Påvirker meg ikke noe særlig at vi har en statskirke, men synes likevel det blir litt feil.

Lenke til kommentar
4. Nei, men den vil sannsynligvis bli mer delt opp mellom mer liberal kristendom og "gammeldags" kristendom, og de kommer til å bli omtrent like store.

Enig i dette.. Bortsett fra at jeg tror at det gamle synet vil forsvinne mer eller mindre etter en del år.. Oss fleste unge kristne er veldig liberale.. 40 år og oppover er det mange mer gammeldags kristne..

 

men tror (desverre) at det vil bli en større del fundamentalister og karismatiske kristne som vil svekke ikke-kristnes syn på den liberale kristendommen (som jeg holder av og som de fleste trives med).

Lenke til kommentar

1. Anti kristen

2. jepp, svekket

3. Krf styrer vel ikke, men influerer mer enn jeg liker. Krf burde blitt forbudt.

4. Neppe, for mange tullinger til det.

5. Vi er ikke under en kristen kirke, men vi støtter den for mye.

 

Er mot privatskoler fordi altfor mange foreldre ønsker å ta barna sine ut av den "nøytrale" statskolen for at barna skal bli hjernevasket av kristne. Det samme går for muslimske skoler og andre religiøse skoler. Vil man hjernevase barna får man gjøre det på fritia.

 

Er mot statskirken. Få de ut av staten, tving kirken og menigheter å føre lister over aktive medlemer (slutt på tvangsinnmelding). Slik at de får penger etter oppslutning. Idag får kirken penger for meg, selv om jeg ikke står meldt inn i noen trossamfunn. Det er sykt.

 

Er lei moraliseringen til krf, der de skal styre oss i hue og ræva. Jeg har ikke problem med vin og sprit i butikkene. Uansett opplegg så har alle god tilgang på alkohol. Altså greit med litt regler, men ikke det opplegget vi har idag.

 

Kristendommen, og andre religioner hadde vært ok om de hadde holdt seg til fornuft og fakta. Men lederene har ofte et sykt maktbehov, og de får støtte fra medlemer som forholder seg passivt til ting (man taler jo ikke ledelsen midt imot).

 

Er mot masse annet også, men da blir tråden lang.

Lenke til kommentar

1. Anti-kristen.

2. Den er både blitt styrket og svekket gjennom tidene..

3. Latterlig.

4. Nei.

5. Et bytte til hva da? En annen religion? Det er jo flest kristne i landet.. Men man kunne kanskje byttet til å bli et "nøytralt" land, dvs ingen bestemt statsreligion :shrug:

Lenke til kommentar
1. Kan du sjøl definere deg som aktiv, passiv eller anti kristen?

Relativt aktiv kristen.

 

2. Tror du kristendommen har blitt svekket gjennom tidene?

Den er blitt svekket i det siste, tenker da på sekulære krefter innen forskjellige samfunn. Mange blir "humanister" og "ateister" - direkte fra statskirken.

 

3. Hva synes du om at KrF, styrer vårt land, med kun 6,5 % andel?
KRF er ikke mitt yndelingsparti. Dog synes jeg det fungerer greit, Høyre får heldigvis gjennom mange saker. Men prinsippelt synesjeg ingenting om det. Erna burde vært statsminister!
4. Vil Kristendommen dø ut om noen år?

Det vil den neppe, men den vil kunne oppleve nedganger.

5. Er det greit at norge er under en kristen kirke, hva med ett bytte?
Dårlig formulert spørsmål. Jeg er imot statskirken, jeg synes man skal ta et aktivt valg før man betaler inn skatt til kirken. I tillegg liker jeg ikke statskirken av rent prinsipielle grunner vedrørende tolkningen av Bibelen og Guds budskap. Statskirken er ganske så rød i Norge.

At skoler og barnehaver etc har kristen formålsparagraf, ser jeg på som positivt. Vi er stort sett kristne i Norge, ikke muslimer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...