Gå til innhold

Prosjekt: Hjemmelaget projektor - Update 29/06

Anbefalte innlegg

Prosjektet er sponset av:

vendur.gif

Nå har jeg bestemt meg for å bygge en hjemmelaget projektor etter lumenlabmodellen. Hvis du leser denne worklogen og får lyst til å lage en sånn projektor selv, kan du snakke med Tha Sims her på forumet. Han har nemlig lagd en norsk versjon av guiden til lumenlab. Jeg fikk æren av å lese gjennom førsteutkastet, og det var veldig enkelt å forstå i forhold til den engelske, fordi du slipper å sette deg inn i engelske faguttrykk. Anbefales :thumbup:

Fremgangsmåten er i grove trekk å bygge en trekasse, sette inn en strippet LCD skjerm, noen linser og en svært sterk pære, og sette seg ned og nyte en bildestørrelse på over 100". Siden en LCD skjerm er gjennomsiktig vil dette virke som en noe avansert overhead, da lyset sendes gjennom de fargede pikslene og projiseres opp på veggen. Siden lumenlabguiden, og tilgang til forumet deres, koster 20$, kan jeg ikke oppgi nøyaktige mål og lignende i denne worklogen, men jeg vil uansett fraråde alle å prøve å bygge denne projektoren uten tilgang til det svært nyttige forumet til lumenlab.

Historie: For litt over en måned siden så jeg Tha sims sin worklog her på forumet, og prosjektet hans så veldig interessant ut. Jeg begynte å lese litt på forumet til lumenlab (den delen som er åpen for allmennheten), og regnet litt på hva det ville koste å bygge en slik sak. Jeg kom fram til at det ble for dyrt for meg alene, og derfor har jeg gått sammen med en kamerat om å bygge den. Dessuten prøver jeg å få sponset så mye som mulig. Linser, pære og diverse småting har jeg kjøpt brukt gjennom Tha Sims. Det er på vei med posten, og jeg regner med å ha det her på onsdag.

Utstyr hittil:

Benq FP531 15" 1500,- (400:1 kontrast, 250 cd/m2 lysstyrke (spiller ingen rolle siden jeg fjerner backlights uansett), 25ms, 1024 x 768)

Kasse (under konstruksjon) gratis

Linser, UV filter, strømforskyning til vifter, div. sikringer, pære m/sokkel 2450,-

2x SilentX 120mm vifter 14dB, 96cmf. Vendur.no ga meg den ene gratis, jeg fikk 25% avslag på den andre og gratis frakt. 183,-

Skjermen har jeg allerede strippet, og her kommer noen bilder av den.

skjerm.JPG

Slik så den stolte skjermen ut en gang, men etter at jeg brutalt strippet den for et par dager siden, så den...

thumb1.JPG

...sånn ut. Her er den koblet til laptopen min, fordi jeg ville undersøke om den fortsatt virket etter den hardhendte behandlingen.

thumb2.JPG

Her er et litt mer detaljert bilde av skjermen slik den ser ut nå. Beklager rotet.

thumb3.JPG

Dette er beviset på at skjermen fortsatt virker. En utrolig lettelse.

thumb4.JPG

Hvis noen skulle være nysgjerrige så er dette det som blir igjen når alt det viktige er fjernet fra skjermen.

Siden slike skjermer er veldig følsomme ovenfor statisk elektrisitet er det viktig å være jordet når man åpner dem. Siden jeg ikke hadde noe ordentlig antistatisk armbånd måtte jeg stole på MacGyver-egenskapene mine. Jeg koblet en wire til det jorda kabinettet mitt og festet den andre enden rundt hånda mi med en løkke. Det fungerte tydeligvis, hvis jeg ikke bare var heldig da.

Jeg kommer med en oppdatering når jeg får flere deler. Bestefaren min skulle sage til plater til kassa, og han er _nøye_, så jeg antar at den blir veldig bra.

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, langt i fra. Den vil bli relativt stor, men det kan jeg leve med. Den blir jo en del billigere enn selv kompletts modell til 5000 kr. Dessuten har den høyere oppløsning, og så er det jo litt digg å ha en hjemmelagd projektor ;)

Lenke til kommentar

Neat!

Bra at noen starter med et slikt prosjekt! Jeg må si at jeg har 100 ganger mer respekt for deg enn andre folk kjøper sine pjer, 10 ganger større respekt enn de som lager sin ved hjelp av overhead. :w00t:

Uten å stjele alfor stor oppmerksomhet har jeg et fint forum du kan legge worklogen din Th0mas.

www.diyno.com

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

<span style='font-size:19pt;line-height:100%'>UPDATE</span>

I dag kom bestefaren min med kassa, og den var HELT perfekt. Jeg har tatt noen bilder av den som ligger under. Dessverre får jeg ikke gjort mer før resten av delene kommer. Jeg antar at de kommer i morgen, for ifølge postens sporingssystem lå den på en omsorteringsterminal 5km unna midt på dagen i dag.

I går fikk jeg bekreftelse fra vendur.no på at de sponser meg med en SilentX vifte, gir med 25% avslag på annet utstyr jeg måtte trenge, og gratis frakt. Det var fint, ettersom budsjettet er ganske stramt.

kassa.JPG

Her ser dere den nydelige kassa. Må få rette en stor takk til bestefaren min :p

Dette er den stolte eieren ved siden av kassa. Tok det med så dere ser størrelsen.

Ny update kommer når jeg får pusla litt med delene som kommer snart.

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar
Hmm, tatt en titt på denne? :)

Ser jo bra ut da, pen kasse også!

Ja, har sett på den, men det er noen ulemper.

1) Den er helt grusomt stygg

2) Mye mindre lysstyrke (masse lystap, lysere rom, blassere projisering)

3) Du får ikke med hele bildet

4) Den ser helt jæ*lig ut

Men det er jo bare å prøve på det også. Jeg syntes lumenlab sin løsning så mye bedre og mer gjennomført ut. Den blir som et møbel, en overheadprojektor ser mer ut som søppel.

Lenke til kommentar

Ser bra ut dette! Har tenkt litt på dette jeg og, men kan ikke bruke så mye penger pga at lommeboka nekter! Kan du lage en liste du oppdaterer etterhvert med hvor mye penger du bruker? (ser du blir sponsa, men likevel)

Overheadpj er ikke helt det samme nei.. Den løsningen du går for er klart best!

Men så langt ser alt bra ut.. Lykke til!

Lenke til kommentar

Prøver å snike inn et lite spm her, regner med at enten Th0mas, Tha sims eller noen andre kan svare.

Er det mulig å bygge en slik Lumenlab med en mindre skjerm, 7-8" ?

Da hadde det plutselig blitt litt mer interessant siden kassa ikke hadde blitt så sykt stor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...