Gå til innhold

Minnekort - alle merker like bra?


Anbefalte innlegg

Kjente merker som Lexar og andre lager mange typer kort, med svært forskjellig ytelse og naturlig nok også pris. Det er viktig at man sammenligner kort med tilsvarende ytelse/pris-forhold. Når det gjelder de enkleste, for eks 256 MB SD, koster SanDisk og Lexar ca det samme, og for eksempel VikingFlash ca 10% mindre. Dette er litt merkelig, siden akkurat dette VikingFlash-kortet er produsert av SanDisk. Personlig ville jeg nok lagt i noen ekstra kroner, og fått et merke jeg hadde hørt om før (og ikke det du ev. får kjøpt på Biltema....)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder de enkleste, for eks 256 MB SD, koster SanDisk og Lexar ca det samme, og for eksempel VikingFlash ca 10% mindre. Dette er litt merkelig, siden akkurat dette VikingFlash-kortet er produsert av SanDisk.

Sandisk og Lexar har meget streng kvalitetskontroll på sine kort. De partiene som ikke består denne testen, kan bli solgt til andre, mindre kjente produsenter som setter sitt navn på og selger som sine egne. Blant annet er også Hama kort produsert av Sandisk. Dette er for øvrig en teori, men det er noe som skjer mange andre steder.

Lenke til kommentar
Måten å få dette til på er å krever fra leverandørene å få vite hvilke minnekort som fungerer med kameraet.

Nikon har dette i sine bruksanvisninger, andre kjenner jeg ikke til. Men, det kommer jo nye kort og nye kameraer. Da Canon og Lexar oppdaget sitt kompabilitetsproblem ble dette relativt fort rettet på.

 

:) Per

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...