Gå til innhold

Minnekort - alle merker like bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg ser på produktguiden og under minnekort, finner jeg ikke forskjellige produsenter, men bare de ulike merkene.

Jeg skal gå til innkjøp av HP R707 og det skal takle maks 512 mb av SD eller MMC... Hva er forskjellene mellom de to, og finnes det forskjellige produsenter. Hvordan kan jeg vite?

Forresten, det står at maks er 512 mb, men er det kanskje bare fordi når kameraet ble lansert, så fantes ikke høyere minnebrikker?

Lenke til kommentar

Husk å sjekke lese og skrivehastigheten til den brikken du evt ender opp med. Ser på komplett så har kingston en brikke med 2.5 mb les og skriv, men en brikke rett under har 10 hver vei. Har sikkert litt å si når du filmer, eller tar bilder raskt etter hverandre. Vil tro at du vil merke det spesielt på kamera med ett par megapixler som 5-7 området.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Har fått mye kjeft fra brukere her før for å anbefale Lexar og Sandisk da de ikke har hatt problemer med andre merker. Men min erfaring (etter tre år med direkte kontakt med sluttbrukere) er at Sandisk og Lexar er de sikreste merkene, mens Twinmos og ukjente merker skal man holde seg langt unna. Sist på fredag måtte jeg krangle med en kundes Twinmos kort for å få bildene ut på en CD for stakkaren.

 

Kingston er heller ikke så ille, men personlig ville jeg stolt mest på Lexar og Sandisk når det gjelder noe så (personlig) verdifult som bilder fra ferieturer og lignende. De er litt dyrere enn andre merker, men det er en engangs-innvestering, og derfor en billig forsikring.

Lenke til kommentar
Har fått mye kjeft fra brukere her før for å anbefale Lexar og Sandisk da de ikke har hatt problemer med andre merker. Men min erfaring (etter tre år med direkte kontakt med sluttbrukere) er at Sandisk og Lexar er de sikreste merkene, mens Twinmos og ukjente merker skal man holde seg langt unna. Sist på fredag måtte jeg krangle med en kundes Twinmos kort for å få bildene ut på en CD for stakkaren.

 

Kingston er heller ikke så ille, men personlig ville jeg stolt mest på Lexar og Sandisk når det gjelder noe så (personlig) verdifult som bilder fra ferieturer og lignende. De er litt dyrere enn andre merker, men det er en engangs-innvestering, og derfor en billig forsikring.

Hei

Støtter Afseth i hans forklaring, Sandisk og Lexar er gode kort, samt at Kingston er ett alternativ.

 

:)Per

Lenke til kommentar

Personlig har jeg brukt Sandisk og TwinMOS sammen med mine canon kamera, aldri hatt noen form for problemer med noen av de. har tatt tilsammen på mine kamera rundt 10.000 bilder (rundt 8000 av disse med TwinMOS kort)

 

Noen sier at TwinMOS har mye feil og andre sier at dem aldri har opplevd feil med de kortene.

 

 

(geokri @ 30/04/2005 : 18:45)

sandisk og lexar er de eneste merkene som er brukbare,

lite feil med dem 

 

Kanskje en litt drøy uttalelse hvis du ikke har noe kildehenvisninger til dette.

 

Det er store hastighetsforskjeller innenfor disse produsentene også.

 

Oversikt over hastigheter på ett Canon 300D:

 

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-6425.

Lenke til kommentar

Ser at det snakkes om Lexar og Sandisk vs Kingston her, og vil komme med en liten kommentar. Kjøpte selv et Lexar 1gb CF-kort (den raskeste professional-serien) da jeg kjøpte mitt kamera. Dette kostet meg 1300 kroner. Jeg bruker raw, så jeg fant fort ut at 1gb var for lite (plass til bare ca 100 bilder). Selv om Lexar-kortet er glimrende angrer jeg nå på at jeg ikke heller brukte pengene på et Kingston Elite Pro kort. Hadde jeg gått for det hadde jeg fått 2gb til samme prisen som 1gb Lexar-kortet. Når kortene i tillegg er så å si like raske kan jeg ikke på noen måte forsvare å kjøpe Lexar-kortet når det koster dobbelt så mye som Kingston-kortet. Det er helt sikkert at neste gang blir det Kingston Elite Pro på meg. Begge merker har dessuten livstidsgaranti, så jeg skulle tro at faren for problemer er minimal uansett hvilket av disse man velger.

Lenke til kommentar
Panasonic har da sine egne som går for å være noen av de beste. Skjerp påstandene dine, eller la være å skrive innlegg!

De færreste kameraprodusenter lager sine egne minnekort... det er gjerne en av de andre store produsentene som lager disse kortene for de. Bak Panasonic kan det godt være at Sandisk befinner seg... og bak Canon er det kanskje Lexar. Jeg har ingen oversikt, men kameraprodusentene gjør ikke annet enn å sette sitt navn på de.

Lenke til kommentar
Hadde jeg gått for det hadde jeg fått 2gb til samme prisen som 1gb Lexar-kortet. Når kortene i tillegg er så å si like raske kan jeg ikke på noen måte forsvare å kjøpe Lexar-kortet når det koster dobbelt så mye som Kingston-kortet. Det er helt sikkert at neste gang blir det Kingston Elite Pro på meg. Begge merker har dessuten livstidsgaranti, så jeg skulle tro at faren for problemer er minimal uansett hvilket av disse man velger.

Garantien dekker ikke de bildene man evt. mister. Ofte er det slik at pris og kvalitet går hånd i hånd, og det har jeg erfart at stemmer i minnekortmarkedet... til de grader også. Kingston er bra, men ikke like bra som Lexar og Sandisk. Og jeg hadde vært fortrolig med å betale det dobbelte for Lexar om det ga meg større trygghet. Men det er meg, og man bestemmer jo selv om man vil ha kvalitet eller kvantitet.

Lenke til kommentar
Garantien dekker ikke de bildene man evt. mister. Ofte er det slik at pris og kvalitet går hånd i hånd, og det har jeg erfart at stemmer i minnekortmarkedet... til de grader også. Kingston er bra, men ikke like bra som Lexar og Sandisk. Og jeg hadde vært fortrolig med å betale det dobbelte for Lexar om det ga meg større trygghet. Men det er meg, og man bestemmer jo selv om man vil ha kvalitet eller kvantitet.

Men problemet er at Sandisk og Lexar setter sine priser svært høyt på grunn av merkenavnet. Kingston er merkeminne som har like bra kvalitet som de to, og Elte Pro serien er deres aller beste og mest profesjonelle kort. I RAM-markedet er Kingston faktisk en av de eldste og aller mest anerkjente produsentene, men de kom noe sent inn i flash-markedet og har derfor ikke opparbeidet seg samme posisjon der ennå. Kvaliteten er imidlertid enorm, og når du da får Kingston til halve prisen av Lexar (eller dobbelt så mye minne til samme pris) er valget enkelt. Andre merker ville jeg imidlertid holdt meg unna.

 

Og garantien dekker ikke de bilder man eventuelt mister hvis kortet feiler? Hva med de bildene du mister fordi det dyre kortet ditt med lav kapasitet fylles opp? Det er det som har vært mitt problem.

Lenke til kommentar

Angående for dårlig plass på kortet. I mer eller mindre siviliserte områder rundt omkring i verden kan man få overført minnekort til CD eller DVD. Kan være lurt å lage to kopier, en som man sender hjem med Posten, og en som man har med seg videre. Ellers får jo flere og flere MP3 spillere, og blant annet til IPod kan man jo kjøpe kortleser. Bare et tips for de som fyller opp minnekortet sitt på en lenger tur.

 

Nå er vel også Twinmos en anerkjent rambrikke-produsent, uten at flash minnet deres er noe bra av den grunn. Det er forskjell mellom vanlig ram til PC og flash minne.

Lenke til kommentar
Og garantien dekker ikke de bilder man eventuelt mister hvis kortet feiler? Hva med de bildene du mister fordi det dyre kortet ditt med lav kapasitet fylles opp? Det er det som har vært mitt problem.

det blir vel litt søkt å sammenligne dette?

 

du kan ikke miste noe du aldri har hatt, og det er også noe som heter planlegging :p

 

kvalitet lønner seg somregel alltid

Lenke til kommentar
du kan ikke miste noe du aldri har hatt, og det er også noe som heter planlegging

Jo, du mister muligheten til å ta nye bilder så lenge kortet er fullt. Planlegging hjelper ikke stort når suksessraten til selv den beste fotograf ligger under 5 prosent, og dette ikke kan bedømmes ut fra den lille skjermen bak på kameraet. Da gjelder det å ha nok minne tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Angående for dårlig plass på kortet. I mer eller mindre siviliserte områder rundt omkring i verden kan man få overført minnekort til CD eller DVD. Kan være lurt å lage to kopier, en som man sender hjem med Posten, og en som man har med seg videre. Ellers får jo flere og flere MP3 spillere, og blant annet til IPod kan man jo kjøpe kortleser.

Men i lengden blir vel dette like dyrt som å kjøpe seg et par ekstra CF-kort.

Lenke til kommentar

For ikke så længe siden prøvede bladet Digital Foto at udsætte hukommelseskort for forskellige prøvelser. Alle kortene var Lexar (undtagen xD, der var Olympus og Microdrive, der var Hitachi).

Alle kortene (undtagen mocrodrive, der jo har bevægelige dele) holdt til:

- Fald fra 1,5 meter

- 80 grader celsius i 3 timer

- -18 grader celsius i 6 timer

- ligge i vand i to timer

- frit fald fra 10 meters højde

- vask ved 90 grader celsius

 

Det eneste de ikke kunne holde til var slag med en hammer. Derfor er garantien i forbindelse med hukommelseskort, som Afseth siger, beregnet på sådanne prøvelser og har intet at gøre med om du mister billederne.

 

I øvrigt er det sjovt så nærige folk er - når man køber et kamera til flere tusind kroner, så vil man ikke bruge mer end 2-300 kroner på et kort... Jeg synes ikke helt at tingene hænger sammen her :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...