Gå til innhold

Minnekort - alle merker like bra?


Anbefalte innlegg

du kan ikke miste noe du aldri har hatt, og det er også noe som heter planlegging

Jo, du mister muligheten til å ta nye bilder så lenge kortet er fullt. Planlegging hjelper ikke stort når suksessraten til selv den beste fotograf ligger under 5 prosent, og dette ikke kan bedømmes ut fra den lille skjermen bak på kameraet. Da gjelder det å ha nok minne tilgjengelig.

I "gamledager" da vi fotograferte med 135film, aps film osv. da mistet vi også mulighteten til å ta flere bilder når en gikk tom for film. Og film fikk du ikke kjøpt overalt.

 

Over tid blir minnekort mye billigere enn film. Det kan brukes om og om igjen.

Det kan ikke filmen. Så ekstra minnekort er en lønnsom inverstering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I øvrigt er det sjovt så nærige folk er - når man køber et kamera til flere tusind kroner, så vil man ikke bruge mer end 2-300 kroner på et kort... Jeg synes ikke helt at tingene hænger sammen her :hmm:

Enig. Tilbehør er jo det som utgjør helheten og kan i mange tilfelle komme opp i det dobbelte av prisen for selve kameraet. Men det er da det begynner å bli gøy.

Lenke til kommentar
I "gamledager" da vi fotograferte med 135film, aps film osv. da mistet vi også mulighteten til å ta flere bilder når en gikk tom for film. Og film fikk du ikke kjøpt overalt.

 

Over tid blir minnekort mye billigere enn film. Det kan brukes om og om igjen.

Det kan ikke filmen. Så ekstra minnekort er en lønnsom inverstering.

Ja ja, selvsagt er minnekort billigere enn film. Og selvsagt er minnekort en lønnsom investering, men den blir jo enda mer lønnsom hvis du vet hvilke merker som gir best kvalitet til en lav pris. Det var det denne diskusjonen dreide seg om, og alle som kommer med utsagn som "er du så gjerrig at du ikke vil betale for minnekort?" eller "minnekort er bedre enn film!" har totalt misforstått hva som diskuteres her.

Lenke til kommentar

Jeg tror vel at hvis det finnes dårlige minnekort så ville disse firmaene vært døde og ute av markedet på meget kort tid. Har selv aldri hatt problemer med noen av mine.

 

Finnes det mange dårlige erfaringer med minnekort?

Lenke til kommentar
Finnes det mange dårlige erfaringer med minnekort?

Fotobutikker/databutikker får vel jevnlig inn defekte kort. Hvor ofte vet jeg ikke, men vet at det skjer.

 

Selv har jeg fått EN klikk, på et billigkort. Har tatt over ti tusen bilder etterpå, med dyrere kort.

 

Klikken begyndte slik at ett og annet bilde ble uleselig. Men det var så sjeldent at jeg ikke tenkte over det. Så ble det plutselig helt uleselig for kameraet. Og det var selvfølgelig på en ferietur. Jeg MÅTTE ha et minnekort der og da, og det eneste jeg fikk tak i var et 32MB-kort (Sandisk) i en slags kiosk oppe på fjellet. Det vesle kortet kostet meg opp i mot det samme som et 256-kort her hjemme :(

Lenke til kommentar
Jeg tror vel at hvis det finnes dårlige minnekort så ville disse firmaene vært døde og ute av markedet på meget kort tid. Har selv aldri hatt problemer med noen av mine.

 

Finnes det mange dårlige erfaringer med minnekort?

Det kommer og går masse billigmerker som blant annet lager såkalte "no-name kort". Ellers har du de kortene som i de fleste tilfeller virker bra, men som allikevel har langt høyere feilrate enn dyrere kort. Twinmos har mange hatt problemer med, men fordi de er billige, og mange også opplever å ikke ha hatt problemer med de, så overlever de. De lever også litt på navnet da de er en av verdens største ramprodusenter.

 

Ellers er det mange førstegangskjøpere som tror at den eneste forskjellen på et billig og dyrt minnekort er hastigheten, og ikke ser meningen med å kjøpe et dyrt kort. Noen tror det ikke er forskjell der engang. Har blitt ledd rett opp i ansiktet et par ganger fordi vi har så dyre kort der jeg jobber, og når jeg har forklart hvorfor de er dobbelt så dyre som f.eks "Mr. Platinum", så anklager de meg for å sverte et annet merke og storme ut av butikken. Ja, det finnes faktisk slike kunder :)

Lenke til kommentar

 

Selv har jeg fått EN klikk, på et billigkort. Har tatt over ti tusen bilder etterpå, med dyrere kort.

 

Fint noen tok opp dette. Det ser ut som om det lønner seg å legge noe penger i dette. Pris og kvalitet henger i de aller fleste tilfeller sammen. Hovedregel: Ikke kjøp det billigste alternativ. Sett i en litt større sammenheng er jo dette bare småpenger uansett.

 

Som sagt, jeg har ennå ikke hatt problemer med mine kort, og de blir brukt meget ofte.

 

Takk

Lenke til kommentar

Det kommer og går masse billigmerker som blant annet lager såkalte "no-name kort". Ellers har du de kortene som i de fleste tilfeller virker bra, men som allikevel har langt høyere feilrate enn dyrere kort.

Fint. Jeg sa i et tidligere innlegg at jeg bruker Panasonic SD minnekort som fungerer godt. Vet du hvem som egentlig er produsent?

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, nei, men tviler på at de kjøper fra en dårlig produsent. Kan være Sandisk eller Lexar for alt vi vet.

 

En stakkars turist kom inn med et låst SD kort av merket DCP (eller noe sånt?) på jobben i dag. Kortet måtte formateres før det fungerte igjen. Kunne kjørt en image rescue på det kanskje, men han ville ikke ta den kostnaden for bildene han hadde tatt var ikke så viktige. For et par dager siden måtte jeg krangle med et Twinmos kort, og noen dager før det var det et Kingston kort som ikke ville samarbeide. Også finnes det så utrolig mange kort med "harry" navn, og i hvert eneste tilfelle vi har noe med de å gjøre, så er det fordi det er noe galt med de.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
I øvrigt er det sjovt så nærige folk er - når man køber et kamera til flere tusind kroner, så vil man ikke bruge mer end 2-300 kroner på et kort... Jeg synes ikke helt at tingene hænger sammen her

 

Vel talt, Carlos. Jeg vet ikke hvordan dere dansker er (bortsett fra at dere er et meget hyggelig folk når vi er i DK på ferie), men den norske økonomiske folkesjela er iallfall litt merkelig. Folk kan godt kjøpe seg bil til 300 000, men går ikke av veien for å kjøpe et billig drittbilbarnesete til den på f.eks. Lidl. På samme måte som barna er det mest dyrebare man plasserer i bilen, er vel også bildene man tar det mest dyrebare under en fototur. Da bør man også kunne spandere seg litt kvalitet på minnekortet.

 

Se det heller slik: hvis man husker hva det kostet for en gammel 135-filmrull på 36 bilder, inkludert fremkalling og kopiering, ble det fort en 200-lapp eller så. Da synes ikke jeg at en 500-lapp for et 512 MB xD-kort til mitt Olympus er så galt. Der får jeg over 500 bilder inn. Det er ca. 14 "gamle" filmer. Og langt fra alle bilder ble vellykket. Det betyr at allerede etter ett fullt 512 MB-kort har man spart inn kortet mange ganger i forhold til 135-film.

 

Moral: Kjøp et godt kvalitetskort, alt. flere mindre kort, som ofte har sunket i pris etterhvert.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Tak for opbakningen, Manskow!

 

Jeg tror ikke der så stor forskel på nordmænd og danskere i denne sammenhæng, for i flere danske fora og i den virkelige verden er danskerne også ved at forfalde til billige kort selvom de har købt et dyrt, godt kamera.

 

Danskerne er på mange områder et "discount-folk" der køber det billigste af det billige, men når det gælder andre produkter er kun det dyreste godt nok... :hmm:

 

Om ikke andet burde tingene i hvert fald hænge sammen, så når man køber kamera af høj kvalitet (hvilket både danskerne og nordmænd gør) så burde man også købe tilbehør og udstyr af høj kvalitet.

 

Lad os håbe at vi alle her i Norden bliver klogere ;) Og jeg er glad for at høre at du kan lide at holde ferie i Danmark og at vi er flinke - mange tak! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har valgt corsair minnebrikke 15.5/21mb/s reed/write til mitt kamera

de regnes for å være blant de bedre til pc ,om de er like bra på kamera minne vet jeg ikke ,385kr for 512mb minne er ikke så ille pris for disse som har livstidsgaranti.

Eneste negative jeg har opplevd er at det tar 2min og overføre 1stk fil på 100mb fra kamera til pc via usb2 ,jeg får samme hastighet dersom jeg bruker skriveren min som har minnekort leserer ,skriveren bruker også usb2 ,er ikke dette uvanlig lang tid?

ellers vil jeg nevne at raske brikker som disse er gunstig ved filmopptak

for mitt nikon coolpix 5900 anbefales det minnebrikker med 10mb/s eller mer lesehastighet dersom en filmer med beste oppløsning

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Eneste negative jeg har opplevd er at det tar 2min og overføre 1stk fil på 100mb fra kamera til pc via usb2 ,jeg får samme hastighet dersom jeg bruker skriveren min som har minnekort leserer ,skriveren bruker også usb2 ,er ikke dette uvanlig lang tid?
Det er i nærheten av normal USB 1.1 fart. Det er viktig å skille mellom USB 2.0 og Hi-Speed USB. Alle eldre USB 1.1 enheter uansett hastighet er 100% kompatible med USB 2.0 standarden og selges med USB 2.0 merket. Det er bare enheter merket med "Hi-Speed" som vil greie mer enn 12 Mbit/s. En annen ting å huske på er at selv om kortleseren kjører på Hi-Speed så er det ikke sikkert den greier å lese kortet spesielt fort. Det finnes mange elendige kortlesere.

 

Å lese en 100MB fil burde ta rundt 10 sekunder med en god kortleser.

Lenke til kommentar

En ting man jo kan tenke på er at selv om enkelte har god erfaring med merker som f.eks. TwinMos, betyr jo ikke det at dette nødvendigvis er et stabilt fabrikat. Ikke absoultt alle biler av mindre anerkjente merker feiler heller. Men statistikken kan allikevel være laber for visse merker. Da synes jeg innlegg fra Afseth, som tross alt jobber i fotosjappe, og dermed har litt mer statiskikk å rutte med en enkeltpersoners erfaring, kan være mer å vektlegge. Han danner seg jo da litt bredere bilde av dette.

Og som det også nevnes her: Det hjelper lite med 50 års garanti hvis de beste feriebildene gikk åt skogen grunnet korrupt kort. Selv har jeg iallfall gått på en smell med statistisk lugubre kort, og kjøper nå kun anbefalte kvalitetskort.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Panasonic har da sine egne som går for å være noen av de beste. Skjerp påstandene dine, eller la være å skrive innlegg!

De færreste kameraprodusenter lager sine egne minnekort... det er gjerne en av de andre store produsentene som lager disse kortene for de. Bak Panasonic kan det godt være at Sandisk befinner seg... og bak Canon er det kanskje Lexar. Jeg har ingen oversikt, men kameraprodusentene gjør ikke annet enn å sette sitt navn på de.

Tror Panasonic lager sine egne kort, i hvertfall om en leser informasjonen på web'en deres Panasonic Introduces PRO HIGH SPEED Series SD Memory Cards

 

 

Det har jo vært flere diskusjoner her på forumet rundt minnekort og hvilket som er best.

 

Jeg mistenker at det er mer snakk om kompabilitet mellom minnekort og kamera. Så at det er problem med minnekort fra enkelte leverandører kan like gjerne være problem med kameraene. Uansett så hjelper det oss forbrukere lite.

 

Så jeg synes kameraleverandørene har en jobb å gjøre her. De burde teste forskjelligeminnekort slik at de kan si hvilke som er kompatible (les fungerer godt) med kameraene sine. Bla. slik som hovedkort leverandørene gjør for RAM-brikker.

 

Måten å få dette til på er å krever fra leverandørene å få vite hvilke minnekort som fungerer med kameraet.

Lenke til kommentar
Det er bare enheter merket med "Hi-Speed" som vil greie mer enn 12 Mbit/s. En annen ting å huske på er at selv om kortleseren kjører på Hi-Speed så er det ikke sikkert den greier å lese kortet spesielt fort. Det finnes mange elendige kortlesere.

 

Å lese en 100MB fil burde ta rundt 10 sekunder med en god kortleser.

Ja desverre har du vel rett her ,det er desverre svært vanskelig å vite hastigheten til kortleserene utifra benevnelsen usb2 og hi-speed usb

Hadde en bærbar pc som hadde hi-speed usb port ,men også denne lå ned i mot minstekravet til porthastigheten for hi-speed.

med en ekstern dvd brenner klarte den bare 4 x brennerhastighet. (tisvarer vel 6500kb/s )

så ikke engang Hi-speed benevnelsen garanterer høy nok hastighet for slike minnebrikker med 20/20mb/s reed /write hastighet.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...