Gå til innhold

Er Slackware 10.1 noe for meg ?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å legge inn slackware 10.1 å min relativt nye pc, lurte derfor på om det var noe for meg som aldri har brukt annet enn windows. (er 12år nå og kan mer enn gjennomsnittet når det gjelder xp)

 

 

Kravene er følgende:

 

1. mp3 støtte (eller lett å legge inn)

2. mulighet for fildeling i et windows nettverk

3. relativt lave minium system specs

4. iallefall litt brukervennlig sammn med gnome eller KDE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det var synd du skjønner jeg har en slackware 10.1 distro rett foran øyene mine nå,

hvilke punkter gikk det ikke på?

Det er selvsagt mulig å få støtte for det du nevnder med slack også, men slack er en "do it yourself"-distro. D.v.s at du må ha tålmodighet og lese mye docs for å få det til. Hvis du ikke ønsker å lære noe om hvordan kompilere og sette opp ting manuelt, ser jeg ikke noe grunn for deg å ha slackware

 

Ubunutu er ikke noe dumt, nei. Enkel å installere, bruker apt-get pakkesystem og veldig rask. Samt at man bare trenger å laste ned en CD.

Lenke til kommentar

Bør ikke undervurdere tolvåringer :-) Slackware er en fin distro på sine måter, særlig med tanke på lave systemspecs. Hvis specsene er for lave (særlig om du har lite RAM), kan GNOME eller KDE føles litt sluggish, uansett distro. I så tilfelle synes jeg XFCE (http://www.xfce.org) er et fint og kjapt alternativt skrivebordsmiljø.

 

Jeg liker Arch Linux bedre enn Slackware: den er nesten som slack, men har et kraftig og lettfattelig pakkesystem i tillegg, og man får stadig inn nyeste versjoner av alt (uten at systemet er ustabilt). Arch trenger i686-cpu (dvs. pentium2 eller bedre).

 

Velkommen til den frie verden! :-)

Lenke til kommentar

Slackware kan godt være noe for deg, bare du er villig til å lese litt dokumentasjon, og vet hvordan man skal søke på Google når man har problemer.

Slik jeg (og flere) ser det, er Slackware springbrettet ut mot Unix. Hele policien til Slackware går ut på å 'keep it simple' og være så lik Unix som mulig.

Skal du lære deg Unix, er Slackware tingen. Hvis ikke, er Debian og/eller Arch Linux noen fine alternativer.

 

Og som sagt, ikke undervurdèr tolvåringer. De er smartere enn man tror.

Lenke til kommentar

Plexiglass: siden at du har en slackware distro nå lagt inn så må du jo å hatt til noe på egenhånd :) er ikke alle som klarer det med Slackware. har du fått kobla deg opp mot net enda?

Slackware har noe som heter Swaret som tilsvarer APT-Get og Windows Update. riktig nok må man oppdatere Slackware igjennom Terminal (et slags dos vindu), men når du først kan det går det lett. for min del liker jeg Slackware godt, siden at den støtta det meste av min hardware, eneste som man må gjøre er å rekompliere kjernen for å få støtte for USB. ellers har Slackware støtte for både Mp3 avspilling og video avspilling.

 

hvis du har tenkt til å kjøre dualboot og har lyst til å få tak i filmene, musikk og tingene dine i Linux fra Windows partisjonene kan du gjøre dette i /etc/fstab:

 

for å mounte NTFS gjør du dette:

 

/dev/hdxx /mnt/winxp ntfs user,ro,uid=1000 1 0

 

for å mounte Fat32 gjør du dette:

 

/dev/hdxx /mnt/winxp vfat user,rw,uid=1000 1 0

 

husk bare på at når du har skrevet dette i fstab så må du lage en mappe i /mnt som heter winxp. så restarter du maskina og hvis alt er gjort riktig da så har du fått mounta windows partisjonen/partisjonene dine i Linux.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å legge inn slackware 10.1 å min relativt nye pc, lurte derfor på om det var noe for meg som aldri har brukt annet enn windows. (er 12år nå og kan mer enn gjennomsnittet når det gjelder xp)

 

Kravene er følgende:

 

1. mp3 støtte (eller lett å legge inn)

2. mulighet for fildeling i et windows nettverk

3. relativt lave minium system specs

4. iallefall litt brukervennlig sammn med gnome eller KDE

Prøv Slackware og se om du liker det. Husk på at Slackware er en distro der man må gjøre det meste selv, i motsetning til i Ubuntu, Fedora, SUSE eller andre distroer som har hauger med grafiske konfigurasjonsverktøy o.l.

Lenke til kommentar

Du må hugse at Slackware er ein distro der du må gjere mykje sjølv (du har full kontroll over systemet), lite vert gjort for deg.

 

Så du må vere klar over at Slackware kan bli vanskeleg. Er du klar over det, er det berre å setje i gang.

 

Er du den typen som kjem til å gå tilbake til Windows når du må gjere ting manuelt i ein terminal, bør du ikkje gå for Slackware.

 

Ca. alle distroar støttar det du vil ha, slik at du veit det.

 

Helsing Slackware-fan

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Nei, slackware er teit for deg. Ærlig talt folkens, sjølv om eg brukar Arch Linux

går eg ikkje hen å anbefalar det for gud og kvermann? Eg vil anbefale alle dykk

som bruker Slackware til å prøve Arch, den er mykje herligare. Nett like «do it

yourself», men meir oversiktlig og med verdens beste pakkehandterer «pacman».

 

Til alle andre, som ikkje er «avanserte» anbefalar eg Ubuntu. Ærlig talt, prøv

Ubuntu saman med Ubuntuguide. Ikkje start på Slackware. Kvifor gjere ting

bakvendt? Eg bruker Ubuntu sjølv på alle pcar utanom hovudpcen (som eg

liker å ha full kontroll over sjølv). :)

Lenke til kommentar
Nei, slackware er teit for deg. Ærlig talt folkens, sjølv om eg brukar Arch Linux

går eg ikkje hen å anbefalar det for gud og kvermann? Eg vil anbefale alle dykk

som bruker Slackware til å prøve Arch, den er mykje herligare. Nett like «do it

yourself», men meir oversiktlig og med verdens beste pakkehandterer «pacman».

 

Til alle andre, som ikkje er «avanserte» anbefalar eg Ubuntu. Ærlig talt, prøv

Ubuntu saman med Ubuntuguide. Ikkje start på Slackware. Kvifor gjere ting

bakvendt? Eg bruker Ubuntu sjølv på alle pcar utanom hovudpcen (som eg

liker å ha full kontroll over sjølv). :)

Ja, flott, kjør på, jeg elsker distrowars.

 

Temastarter spør om slackware oppfyller alle kravene hans, og det gjør den.

Alle anti-slackere burde roe seg litt ned, og ikke vræle: "JAMMEN SLACK SUX JO" hver gang noen anbefaler den. Slackware har vel faktisk mp3-støtte ut av boksen, har Ubuntu det?

Lenke til kommentar
lurte derfor på om det var noe for meg som aldri har brukt annet enn windows

 

... og eg svarte: nei. - Hadde han skrive med «eg ynskjer å lære meg Linux

skikkeleg». Då hadde eg sagt; «Ja, du kan godt bruke Slackware, men ta

ein titt på ArchLinux i tillegg». Du kan fint prøve Slacware, det vil ikkje

øydeleggje maskina di. Men ikkje kom å klag på GNU/Linux om du ikkje får

noko til. - Les dokumentasjon og vit at du bruker Linux (sånn at du ikkje går

rundt og seier, æsj, linux er ekkelt, må kompilere alt sjølv og blablablablaab)

 

(mange som gjer nett det nemlig)

Endret av Velmont
Lenke til kommentar

Jeg bruker Slackware på 3 av mine maskiner. På hovedmaskinen har jeg støtte for alle komponenter i maskinen (se profil for spec). Har også begynt å bruke Slackware på min laptop, og det fungerer overraskende bra. Det er riktignok en del oppsett som må til på laptop, men det er ikke umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...