Gå til innhold

WIN2K - Flere brukere samtidig?


Anbefalte innlegg

Ærede forsamling

 

Jeg har en Windows 2000 Pro (stasjonær HOVEDPC) maskin som jeg ønsker å gjøre tilgjengelig i nettverk for samtidig pålogging av flere brukere.

 

Hver bruker, hver med egen laptop, skal via nettverket kunne logge inn på den stasjonære HOVEDPC med egne logins, og fra sine laptops kunne fjernstyre sitt eget område på HOVEDPC, på samme vis som jeg nå fjernstyrer HOVEDPC via min egen laptop ved hjelp av Remote Admin Server www.radmin.com

 

Er dette mulig?

 

Og hvordan gjøres dette?

 

Om det ikke kan gjøres ved hjelp av Remote Admin, hvilke andre alternativer har jeg?

 

Eks:

 

HOVEDPC har 2 brukere (kona og meg)

 

Kona og jeg sitter i hagen, med hver vår laptop

 

Kona starter sin Remote Admin Viewer på sin laptop, og via vårt lokale nettverk styrer hun SITT LOGIN på HOVEDPC, og ser og styrer da i sin laptop sitt eget skrivebord på HOVEDPC, som om hun faktisk satt fysisk ved HOVEDPC og hadde logget inn der med eget brukernavn.

 

Jeg gjør dette samtidig fra MIN laptop, men logger da inn på MITT område (min login på HOVEDPC), og styrer denne som om jeg fysisk satt ved HOVEDPC og hadde logget inn der med eget brukernavn.

 

*****

 

Er det mulig å gjøre dette, og i tilfelle hvordan?

 

Håper dere forstår hva jeg trenger hjelp til :)

 

Mvh

Roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, å enda mindre skjønner jeg av hvorfor du vil gjøre det. men uannsett, er det slik og forstå at du vil at din kone skal kunne fjernstyre kontoen sin på din stasjonære pc fra sin laptopp? det kan kanskje gå, men om det går vil man da ikke kunne logge på flere enn en bruker. hvis det er slik jeg tror det er så blir det noe sånn som at man starter Radmin Viewer, skriver inn ip`en eller host navnet til maskina di. da vil man få opp at man må skrive brukernavn og passord. da kan din kone prøve å skrive brukernanet og passordet som hun bruker for å logge inn på din pc. det er mulig at dette kan gå, men jeg er sannelig ikke sikker selv.

 

Lykke til.

 

 

har du prøvd selv? se hva som skjer?

Lenke til kommentar

dette er ikke mulig i windows, da windows i seg selv støtter bare en samtidig bruker.

i windows xp var jo revolusjonen at man slipper å logge helt ut for at andre skal kunne logge inn :D

 

men du har noe som heter terminal server. og dette er hva du er på jakt etter. følger med windows 2000 server og 2003 server. men for å logge på må du ha x-antall klient-lisenser. noe som gjør at eg tror det koster mer for deg, en hva det smaker.

Lenke til kommentar

nomore, du har sannsynligvis rett :) (desverre...hehe)

 

Jeg ville bare spørre her inne, i det en drøss guruer antakelig er samlet her.

 

Til degwil, så skal jeg gi den egentlige forklaring:

 

Vi har dårlig plass hjemme

 

Vi har to soverom, hvorav det ene bruker vi til soverom, og det andre til KONTOR, hvor jeg så har vår HOVEDPC stående, og her jobber jeg daglig, i det jeg har alt mitt "stash" installert på HOVEDPC.

 

Men, i helgene kommer vår sønn (og dama hans) på besøk, og de okkuperer da mitt "kontor", i det dette egentlig er et soverom.

 

Jeg er da hver helg "forvist" fra mitt kontor, men sitter da i stua og fjernstyrer HOVEDPC via Remote Admin Server fra min laptop.

 

Problemet (og utfordringen) består i at sønnen og dama gjerne vil bruke HOVEDPC samtidig når de er der, men dette er for øyeblikket umulig i det JEG jo bruker den via Remote Admin Server fra min laptop i stua.

 

Så dette var egentlig det problem jeg søkte å løse ved å poste her: Finne en løsning hvor sønn og dama kunne bruke HOVEDPC via SITT eget login når de oppholder "kontoret", samtidig som jeg kunne operere MITT login fjernstyrt via Remote Admin Server fra min laptop i stua.

 

Nå vet jeg godt de fleste "normale oppgaver" på pc kan løses direkte fra min laptop, uten styring av HOVEDPC, og derfor forstår jeg godt du undrer deg over hva slags "merkelige behov" jeg har for en slik løsning. Til dette kan jeg kun svare at jeg FAKTISK har behov for omtalte løsning, men da til gjøremål som folk flest ikke har behov for.

Lenke til kommentar

det er langt i fra noe "unormalt" behov du har. de fleste tenker bare ikke over muligheten :thumbup:

 

dersom det bare er snakk om dokumenter og filer du trenger tilgang til, kan det settes opp replikering av disse slik at du faktisk har disse på alle plassene. men eg vil anta at du også ønsker tilgang til programmene og beholde egne innstillinger.

 

og da har du pr dags dato berre to valg. den ene har eg allerede nevnt med terminal server. den siste er linux. mye og sette seg inn i(om du skal ha oppsettet du nevner) og noe tilvenning av grensesnitt og arbeidsmåte. men gratis og mulig.

 

men nå gjelder det jo å tenke over hvor viktig det er, og hvor villig du er til å legge arbeid inn i det ;)

Lenke til kommentar

Hei!

Dette er noe jeg også har forsket litt på. Ikke for at jeg har hatt det helt store behovet, bare siden det har vært av interesse.

 

Som det allerede er sagt, så støtter Windows 2000 og XP kun èn bruker innlogget. I fjorsommer (før SP2 kom ut) var det snakk om å gjøre XP i stand til å ha flere brukere koblet opp samtidig - i hvertfall i følge et svensk nyhetsbrev jeg fikk sendt på e-mail:

Det har länge talats om en funktion i Service Pack 2 för Windows XP som skulle göra så att två (eller flera) personer kan vara inloggade och arbeta _samtidigt_ på en Windows XP-dator. Det har kallats för "Concurrent Sessions". För några månader sedan avskrevs alla dessa planer och denna funktion finns inte med i den första SP2-beta för Windows XP.

Enligt en Microsoft-representant så kommer den ovan nämnda funktionen trots allt att göra sitt intåg iom SP2. När detta kommer att ske är oklart, likaså hur många som kan vara anslutna samtidigt.

Men, såvidt jeg har forstått så er altså ikke dette blitt mulig (har ikke SP2 installert) - og jeg har heller ikke hørt mer om det.

 

Som det også var sagt tidligere, så må du nok sette opp en terminal-server for å få ting til å fungere som du vil. Både Windows Server 2000 og 2003 fungerer til dette. Jeg tror derimot at man med Server 2000 ikke kan få mer enn 256 farger på "eksternt skrivebord". (Stemmer ikke dette?)

 

Server 2003 fungerer iallefall ypperlig til dette formålet, men det kan vel bli dyrt. Jeg brukte en stund Beta-versjonen av Server 2003; Windows .NET-server RC1. Dette var en gratis (men desverre tidsbegrenset) versjon man kunne få ved henvendelse til Microsoft. Selv om det bare var en beta-versjon - eller såkalt "Release Candidate" - så fungerte den helt perfekt for min del.

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...