Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Trimming" av servo


Feanor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 93-mod passat TD, som jeg synes begynner å bli litt tung på rattet (hvertfall sammenlignet med nye biler.. ;) )

Finnes det noen måte å få skrudd på litt mer power på servoen? funker dette uten at dritten ødelegges?

 

I tillegg: Brodern har en mazda rx-7 som han skal bytte IC på. Vi har da tenkt å montere den gamle IC'en på passaten. Det skulle vel gå greit d? RX-7 har en ganskel liten IC originalt, så det skulle vel ikke bli alt for store problemer med turbolagg...?

 

Plassering... bør den plasseres foran radiator (lite plass, og ingen grill), eller kan man plassere den bak radiator (der er det masse plass)

Er det bare å kjøpe slanger og koble seg på inn mellom turboen og innsuget, ikkeno mer hokus pokus?

Tips til plasser å kjøpe billige slanger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Somregel bruker man å plassere ic'n foran radiator eller en annen plass der den får full luftgjennomstrømning.

 

Er vel bare å koble ihop greia ja, så lenge rørene du bruker tåler trykket. Får man turbolag ved bruk av ic?

 

Sjekk om du har nok servovæske, styringa kan virke tung og treg hvis det ikke er nok

Lenke til kommentar

Det er godt med servoolje ja... Den har alltid vært slik på styringa.. Det er bare at nye biler er så mye lettere.. Går det an å booste pumpa litt? noen som har prøvd?

 

Skal det ikke i teorien kunne bli turbolag med ic da? lufta må vandre et stykke, både gjennom slanger og gjennom IC.. Mener å ha lest at det skal kunne bli litt lagg, spesielt med store IC'er....

 

Dersom jeg plasserer IC på innsiden av radiatoren så blir det jo rett ved siden av radiatorviftene... Disse står kanskje ikke og går hele tiden men....

 

Har også fundert på å montere et powerfilter, men det er litt knot siden det ikke er noen grill på denne bilen, og VW derfor har laget et snodig system for å få friskluft inn til filterboksen.. Det er også noe knot med kobling av sommer og vinterluft.... alternativet er kanskje å la filterboksen stå tom og koble på filteret før dette, og kanskje ta et rør ned i framskjermen og ha filteret der?... (er jo en skam å gjemme det fancyfilteret også ;) ....)

Lenke til kommentar

En person jeg kjenner som er handicappa, har (hadde) en golf som de hadde fiksa servoen på, så du tok så vidt på rattet så var det fullt rattutslag.. var helvete å kjøre med, men faen så avhengig du blei etter en liten stund :p Men det var ikke lovlig eller noe for vanlige personer fikk jeg høre.. Men jeg vet ikke, jeg..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har lettet endel servo styringer opp igjennom årene.

Men siden jeg ikke lengre er i bransjen kan jeg likegodt avsløre hemmeligheten.

 

Ta ut tannstanga, skru av lokket i bunnen av huset rett under der akselen som rattstammen er festet på er, ta ut akselen av tannstangen, finn en ren plass med skrustikke, fest en messing kloss i skrustikka,

bruk denne klossen som anlegg for akselen, slå ut pinnen som går igjennnom akseldelen der rattstammen går innpå med en tynn dor, dra frahverandre delene, nå har du en tynn aksel som sitter fast i et tannhjul, tannhulet er festet med en ny pinne som må slåes ut,

 

Denne "pinnnen"" du nå har igjen er en torsons stav.

Lever inn denne hos et firma som driver med presisjons bearbeiding og be dem slipe av 0,5-1mm av diameteren på torsons stavens mittre del.

 

Sett sammen igjen delene og monter tannstanga tilbake i bilen

Voila, du har nå en bil med meget lett servo.

 

Hvis du har hvert uforsiktig, har du også en større lekkasje :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...