Gå til innhold

Lisens; Noen forslag?


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg på å forsøke å lage min egen lisens. Den skal ha samme egenskaper som BSD-lisensen, bortsett fra at man må nevne programvaren man har basert/lånt kode fra, for å skape et rettferdig miljø der komersiell indirekte tjener fri programvare.

Noen forslag til hvordan jeg skal formulere en slik lisens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra BSD-lisensen: "Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this list of conditions and the following disclaimer."

 

Så det er nok BSD du vil ha.

Ah, ok. Men hvordan skal jeg deklære at de må deklære hvilket program det er basert på/har kode fra?

Lenke til kommentar
Det er fra før av nok av lisenser å velge mellom. Det er ikke noen grunn til ikke å velge en av de eksisterende. Mange lisenser skaper bare forvirring og inkompabilitet.

 

Hvorfor må folk absolutt deklære hvilket program de baserer kode på?

For å rettferdiggjøre bruk av åpen kildekode i komersielle programmer; hvis man bruker åpen kildekode til et priopritær program, burde de deklære brukeren om hvilket program det er basert på, slik at programmet som det priopritære programmet er basert på faktisk står frem som et alternativ.

 

Det er kun en idè jeg fikk.

Lenke til kommentar

Hvis koden man bruker er tatt fra et program som baserer seg på et annet program, må man da ha med navnene på begge programmene i lisensen din? Og hvis man tar litt kode fra flere programmer, vil jo heller ikke disse programmene kunne fremstå som alternativer.

Lenke til kommentar

Jeg pleier aldri å være en gramatikk-nazi, men ærlig talt: Deklære? Det heter erklære.

 

Edit: Og ang. topic: Å lage en lisens er ikke bare lek og morro, den må være juridisk korrekt (i skrift og funksjon) ellers fungerer den ikke som tenkt, og da er i hvert fall hele poenget borte.

 

Dessuten er det et hav av lisenser der ute som allerede har velsignelsen til x antall jurister, det er nok å velge mellom og man finner helt sikkert det man behøver bare man leter.

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Fra BSD lisensen (som jeg bruker..):

* * Redistributions of source code must retain the above copyright

*  notice, this list of conditions and the following disclaimer.

* * Redistributions in binary form must reproduce the above copyright

*  notice, this list of conditions and the following disclaimer in

*  the documentation and/or other materials provided with the

*  distribution.

 

Den gjør vel det meste av det du vil. Du må huske at prosjekter som inkluderer FOSS programvare i 99% av tilfellene kun bruker disse som subkomponenter i et større produkt. derfor er det nesten aldri noen av FOSS prosjektene som er fullgode alternativer i seg selv.

Lenke til kommentar

Forøvrig så går det en historie om at MS hadde brukt noe BSD-kode i windows, og som seg hør og bør hadde de lagt navn og epost til de som hadde skrevet koden i release-notes eller noe.

 

Problemet var at denne tekststubben ble lastet hver gang noen installerte windows, i en slags variant av MSIE. I alle fall endte den opp i internet cache'en - som igjen ble søkt igjennom av en haug av virus på jakt etter mailadresser å spamme.

 

Fyren som eide adressen (dvs. det var en gruppe, ikke en person, så det var en del adresser) endte med å selge adressen til et anti-virus selskap - mot at de betalte båndbredde til serveren... "Allt" kom så tidlig inn der uansett...

Lenke til kommentar
Forøvrig så går det en historie om at MS hadde brukt noe BSD-kode i windows, og som seg hør og bør hadde de lagt navn og epost til de som hadde skrevet koden i release-notes eller noe.

 

Problemet var at denne tekststubben ble lastet hver gang noen installerte windows, i en slags variant av MSIE. I alle fall endte den opp i internet cache'en - som igjen ble søkt igjennom av en haug av virus på jakt etter mailadresser å spamme.

 

Fyren som eide adressen (dvs. det var en gruppe, ikke en person, så det var en del adresser) endte med å selge adressen til et anti-virus selskap - mot at de betalte båndbredde til serveren... "Allt" kom så tidlig inn der uansett...

Haha :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...