Gå til innhold

Samsung D500, aktivere EDGE (D500E)


Anbefalte innlegg

Har sett en liten oppskrift om hvordan jeg kan få EDGE aktivert på en Samsung D500 så det blir en D500E

 

Det er vist bare å taste inn *#4777*8665# så kommer du inn i GPRS menyen, når du går inn på GPRS Settings nederst velger du EGPRS istedenfor og så er det gjort.

 

(Det fungerer :) Gjøres på eget ansvar)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lol? har du testa dette i praksis eller???

 

Edit: EGPRS - Enhanced General Packet Radio Service

EDGE - Enhanced Data rates for Global Evolution

 

Såvidt jeg ser det, så er det to forskjellige ting.

E på EGPRS står for enchanced, på godt norsk så er det adj. forsterket.

Litt nærmere på det: bruker modulasjonsteknikket 8PSK for å øke datamengden. I

teorien vil dette øke farten litt, men ikke så betydelig og langt ifra EDGE hastighet.

Håper dette oppklarte litt for deg, slik at du ikke lurer deg selv og trur at du har EDGE på din D500 ;)

Endret av kvakkster
Lenke til kommentar
mye raskere eller?? ble det noe dyrere? det som stopper meg fra å vurdere en d500 e nettopp mangelen på EDGE :no:

Litt raskere blir det. Nei, det blir ikke dyrere, da du laster ned samme datamengde, men bare til litt kortere tid.

 

Edit: leif var innom

Endret av kvakkster
Lenke til kommentar

KJEMPE TIPS !!! :thumbup:

 

Prøvde dette nettopp på min d500 og må si at det fungerer MEGET bra !

Men jeg gjorde en ting i til da jeg var i GPRS menyen. etter at jeg satte den til Egprs så gikk jeg inn på EGPRS MultiSClass og valgte MultiSklasse 10 .

Den stod på MultiSclasse 4 fra før av !

Skal være ærlig å si at jeg vet ikke helt om dette har noen betydning for hastigheten men jeg gjorde nå det allikevel !

 

prøvde deretter å "wappe" litt og det gikk som en drøm i forhold til før !

Gikk inn på mine lagrede bokmerker og prøvde forskjellige sider som VG.wap , Zedge.no it-avisen og andre, knappe sekundet så er siden oppe !!! :p

Må si meg svært fornøyd med det !

 

Takker og bukker for genialt tips ! :thumbup:

 

Sa&ck

Lenke til kommentar
KJEMPE TIPS !!! :thumbup:

 

Prøvde dette nettopp på min d500 og må si at det fungerer MEGET bra !

Men jeg gjorde en ting i til da jeg var i GPRS menyen. etter at jeg satte den til Egprs så gikk jeg inn på EGPRS MultiSClass og valgte MultiSklasse 10 .

Den stod på MultiSclasse 4 fra før av !

Skal være ærlig å si at jeg vet ikke helt om dette har noen betydning for hastigheten men jeg gjorde nå det allikevel !

 

prøvde deretter å "wappe" litt og det gikk som en drøm i forhold til før !

Gikk inn på mine lagrede bokmerker og prøvde forskjellige sider som VG.wap , Zedge.no it-avisen og andre, knappe sekundet så er siden oppe !!! :p

Må si meg svært fornøyd med det !

 

Takker og bukker for genialt tips ! :thumbup:

 

Sa&ck

Tror ikke den sto på klasse 4 fra før. Hvis du går inn på menyen en gang til vil ikonet ha gått tilbake til 4.

Men uansett, ifølge enkelte forum har hardwaren i D500 både støtte for EDGE og stemmeaktivering. For å kunne bruke dette trenger man derimot riktig firmware.

Foreløpig virker det litt suspekt, men hvis det stemmer hadde det vært knall.

 

Her er en side for å teste hastigheten deres: http://wap.portel.it/speed.asp

På italiensk, men ikke noe vanskelig å forstå.

Den virker litt ustabil, fikk hastigheter fra 4kbps til 144kbps! Men 144 er godt over hva GPRS klasse 10 skal greie, så hvem vet...stort sett lå det rundt 50kbps.

Fint om noen flere tester med forskjellige innstillinger og legger ut resultatet her

Lenke til kommentar
Lol? har du testa dette i praksis eller???

 

Edit: EGPRS - Enhanced General Packet Radio Service

        EDGE - Enhanced Data rates for Global Evolution

 

Såvidt jeg ser det, så er det to forskjellige ting.

E på EGPRS står for enchanced, på godt norsk så er det adj. forsterket.

Litt nærmere på det: bruker modulasjonsteknikket 8PSK for å øke datamengden. I

teorien vil dette øke farten litt, men ikke så betydelig og langt ifra EDGE hastighet.

Håper dette oppklarte litt for deg, slik at du ikke lurer deg selv og trur at du har EDGE på din D500 ;)

Såvidt jeg vet er EDGE og EGPRS bare to forskjellige navn på samme teknologi...

EDGE-teknologi er jo nettopp det du beskriver som EGPRS, å bruke 8PSK(8 phase shift keying) istedet for GMSK(gaussian minimum shift keying). :roll:

Endret av knutert
Lenke til kommentar

Jeg også er nesten helt sikker på at EDGE og EGPRS er det samme.

 

Kan jo hende dette er en software som også brukes i 500E også, slik at en kan velge det der på den utgaven, om det er hardware forskjeller også vites ikke. Men om det er hele forskjellen at den er slått av på denne, og bare med et par tastetrykk kan få denne muligheten er det jo flott..... men veldig merkelig at samsung ikke har aktivert det......... :hmm:

Lenke til kommentar

Hentet fra wikipedia;

 

Enhanced Data rates for Global Evolution (EDGE) is a digital mobile phone technology which acts as a bolt-on enhancement to 2G and 2.5G (a.k.a.GPRS) networks. This technology is working in TDMA and GSM networks. EDGE (also known as EGPRS) is a superset to GPRS and can function on any network with GPRS deployed on it (provided the carrier implements the necessary upgrades).

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Ok... nå har jeg testa det ut selv og det funker!!! Genialt.. Hvis hardwaren for EDGE ligger i telefonen... da skal vi vel ikke se bort ifra at det finnes en kode for å åpne opp slik at det blir mer minne? Slik at det blir 150 mb istedenfor 100? (96+4)

Er vel en tanke naiv, men kanskje... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...