Gå til innhold

Politihøyskolen - spm angående opptakskrav


klomp1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Hallais...

Har lest litt om opptakskravene til Politihøyskolen, og lurer på om den kondisjonstesten er hard/vanskelig? Man skulle visst springe rundt i en gymsal, med stopp på hver langside (på den ene skulle magen nedi gulvet, og på den andre skulderbladene). Man har visst 10 minutter på seg og minste kravet er ca 1250 meter...

4054414[/snapback]

 

Jeg tok testen i mai. Den er syyykt slitsom. Jeg har nok ikke noe formidabel kondis, og jeg slet godt med å få en 4'er på den testen. Det var bare noen få som fikk topp score på den.

 

Angående plettfri vandel. Jeg ble tatt med falsk legg når jeg var 17. Fikk påtaleunnlatelse, men det er da vandel. Dette ble aldri nevnt på noen av intervjuene jeg var på.

 

Har du derimot noe på rullebladet er det nok rimelig vanskelig å komme inn.

 

Høyde er det heller ingen formelle krav om. Jeg er selv 175, og det ble aldri sagt noe på det.

Lenke til kommentar
Hvordan er inntakskravene mtp karakterer fra VGS egentlig? Er det slik at noen karakterer vektlegges høyere enn andre? F.eks 5 Rettslære mer relevant enn 5 i Kjemi...

6311395[/snapback]

 

Ettersom jeg forsto så rangeres alle som har klart de fysiske og psykiske testene etter karakterer. Da tar de nok gjennomsnittet tenker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
kondisjon er jo ikke akkurat det værste å trene opp heller da..

4092848[/snapback]

 

Jo. Man skal ha vilje for å trene opp kondisjonen skikkelig.

 

Det er forøvrig temmelig vanskelig å bli tatt opp på politihøyskolen og ikke regn med at du kommer noe særlig langt hvis du bare akkurat klarer kravene.

Lenke til kommentar
Må man ha helt plettfri vandel for å bli politi? Eller kan man ha noen småting?

 

EDIT: Man må visst det , teit.

4265505[/snapback]

 

En venn av meg som jeg delte 10ende klasse med for en stund tilbake, hadde gjort noen "småting" han greide å komme inn etter å ha hatt mye bedre karrakterer en det som er nødvendig, kan hende de hadde annen prosedyre den gangen. Jeg kan sjekke, på siden deres nå står det plettfri vandel

link

 

http://www.phs.no/templates/Page.aspx?id=399

 

 

 

Jo. Man skal ha vilje for å trene opp kondisjonen skikkelig.

 

Det er forøvrig temmelig vanskelig å bli tatt opp på politihøyskolen og ikke regn med at du kommer noe særlig langt hvis du bare akkurat klarer kravene.

6312745[/snapback]

Det beste treningsprogrammet en kan gjøre før en prøver politiet blir vel marinejegernes 10 ukers program du finner det her..

 

http://www.marinejeger.no/treningsprogram/...ningsdagbok.pdf

 

Andreas :)

Endret av JensAndreas
Lenke til kommentar

Legg merke til at man skal bli intervjuet, ergo kan man snakke om ting. Man kan komme inn med fartsbot men få avslag hvis man før har løyet for politiet - for eksempel.

 

Mitt råd til deg/dere som som har lyst til å begynne på Politihøgskolen er: Ikke sats på å bli politi. Du kan håpe og forsøke, men det er så mye som kan stikke kjepper i hjulene før du kommer så langt. Da kan fallhøyden være stor. Jeg valgte en annen utdanning først, og det var gull verdt for meg, både for å komme inn og senere. Og hvis du kommer inn; Gratulerer, og lykke til med en av verdens beste utdanninger :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Er det noen spessiele linjer som er smarte å gå på for å ha støre sjanse for å komme inn sånn som almenn elns?

7752956[/snapback]

 

Generell studiekompetanse er jo et krav, så da er allmenn et naturlig valg. På hvilken måte man har fått generell studiekompetanse er nok ikke så relevant. Det siste intervjuet er det aller viktigste, det er der mange faller igjennom. I tillegg er det alltid en fordel å ha en eller annen form for høyere utdanning, men det er intet krav. Alt teller, enten i liten eller stor grad, men som sagt er det det siste intervjuet som viser om hvor vidt du er egnet eller ikke.

Lenke til kommentar
Er det noen spessiele linjer som er smarte å gå på for å ha støre sjanse for å komme inn sånn som almenn elns?

7752956[/snapback]

 

Generell studiekompetanse er jo et krav, så da er allmenn et naturlig valg. På hvilken måte man har fått generell studiekompetanse er nok ikke så relevant. Det siste intervjuet er det aller viktigste, det er der mange faller igjennom. I tillegg er det alltid en fordel å ha en eller annen form for høyere utdanning, men det er intet krav. Alt teller, enten i liten eller stor grad, men som sagt er det det siste intervjuet som viser om hvor vidt du er egnet eller ikke.

7754047[/snapback]

Jeg har lurt litt på det samme som Narkan, Så alt avhenger egentlig av det siste intervjuet?

Lenke til kommentar

Mye blir nok avgjort der ja. Nå er det vanskelig for alle andre enn akkurat opptaksnemda å vite akkurat hva de ser etter og hva de legger vekt på. Jeg var på en full opptaksrunde for to år siden, med fysiske opptakskrav og to intervjuer. Jeg kom ikke inn, og ba om begrunnelse. Begrunnelsen hadde utgangspunkt i intervjuet, for min del.

 

Det er normalt svært mange søkere i forhold til plasser ved Phs, og jeg tror også at det er mange kvalifiserte og gode søkere, flere enn det er plass til. Om det er èn plass igjen, og nemda har f.eks. 3 søkere igjen og velge mellom, som er av samme karakter (person/type), vil de se på ting som karakterer, annen utdanning, militæret osv. for å velge ut hvem de vil gi plassen til.

 

Som tidligere nevnt er det opptaksnemda som sitter på fasiten for en god søker, og det blir gjort en haug med vurderinger av søkere ut ifra forkjellige forutsetninger. Det jeg har skrevet ovenfor er altså antakelser jeg har gjort, som jeg mener er sannsynlige.

Lenke til kommentar
Jeg ble anbefalt å gå befalskole hvis jeg skulle inn i politiet. Noe jeg har veldig lyst til!

 

Jeg ble også anbefalt befalsskole, men hvilken befalsskole passer da best for politiet?

Står mellom dette eller noen studier, men hvilke studier er mest lønnsomme for politiet? Noen meninger? Alt mottas med takk.

Lenke til kommentar
Jeg ble anbefalt å gå befalskole hvis jeg skulle inn i politiet. Noe jeg har veldig lyst til!

 

Jeg ble også anbefalt befalsskole, men hvilken befalsskole passer da best for politiet?

Står mellom dette eller noen studier, men hvilke studier er mest lønnsomme for politiet? Noen meninger? Alt mottas med takk.

7793362[/snapback]

Jeg vet ikke helt jeg. Men bør jo være en kampbataljon av noe slag. Panserbataljonen eller 2. bataljon feks. Og ikke forsyning etc. Hvis du skjønner hvor jeg skal? Militærpolitiet er vel heller ikke å forakte. Men å jobbe som vekter minsker sjansene dine for å komme inn har jeg blitt fortalt.

Lenke til kommentar

Bare vær litt forsiktig med tanken på befalskole/militærpoliti i kombinasjon med politihøgskolen. Befalsutdanning eller f.eks. MP er selvsagt gode erfaringer å ta med seg inn i politiet, og det vil gi en god fordel med tanke på søknaden. Men man må være klar over at man ofte opptrer på helt forskjellig måte innen forsvaret/politiet. Et typisk enveiskjørt kommanderende befal vil ikke ha noe i politiet å gjøre, da politiyrket i stor grad omfatter omsorg, forståelse, og å lytte til andre mennesker.

 

Om man viser typisk militant holdning på et intervju, ryker nok søknaden. Dette ble skrevet om i en artikkel hvor kommende søkere fikk spørre politiet om det å komme inn på politihøgskolen.

 

Men for all del, alt av befalsutdanning vil se bra ut på papiret, enten det dreier seg om opptak til phs eller seinere i livet. Det er en god erfaring å ta med seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...