Gå til innhold

Politihøyskolen - spm angående opptakskrav


klomp1

Anbefalte innlegg

Bare vær litt forsiktig med tanken på befalskole/militærpoliti i kombinasjon med politihøgskolen. Befalsutdanning eller f.eks. MP er selvsagt gode erfaringer å ta med seg inn i politiet, og det vil gi en god fordel med tanke på søknaden. Men man må være klar over at man ofte opptrer på helt forskjellig måte innen forsvaret/politiet. Et typisk enveiskjørt kommanderende befal vil ikke ha noe i politiet å gjøre, da politiyrket i stor grad omfatter omsorg, forståelse, og å lytte til andre mennesker.

 

Om man viser typisk militant holdning på et intervju, ryker nok søknaden. Dette ble skrevet om i en artikkel hvor kommende søkere fikk spørre politiet om det å komme inn på politihøgskolen.

 

Men for all del, alt av befalsutdanning vil se bra ut på papiret, enten det dreier seg om opptak til phs eller seinere i livet. Det er en god erfaring å ta med seg :)

7800862[/snapback]

 

Hum, skjønner dette godt, og det er dette som gjør meg litt usikker, er ikke sånn kjempe gira på militære i første omgang, men gjør det for å få et pluss når jeg søker politi senere, men er dette da noe vits? Er det andre ting de i politiet setter større pris på?

Noen konkrete studier eller lignende?

Mulig å få en link til den artikkelen? Eller er den på papir?

 

Tusen takk for svar i alle fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et typisk enveiskjørt kommanderende befal vil ikke ha noe i politiet å gjøre, da politiyrket i stor grad omfatter omsorg, forståelse, og å lytte til andre mennesker.

7800862[/snapback]

Går man befalskole er ens oppgave det andre året og gjøre nettopp dette da. Man lærer jo å være en god leder. Men jeg skjønner hva du mener, en sersjant er jo tøff, og tar ikke i mot forslag fra de menige. Men, i tillegg lærer han dem å samarbeide, og jobbe som et lag. Og det er en utrolig viktig egenskap hvis man skal bli politi.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at befalsutdanning er en god fordel, og man får nok med seg mange gode og relevante erfaringer. Selv har jeg ikke en slik utdanning, men spesielt for kvinner skal det visstnok telle ekstra mye. En kompis av meg kom inn høsten 06, og han har ett år som befalselev, og ett år i jobb som offisèr, i tillegg til at han jobbet ett år eleer noe sånt som vekter.

 

Her er noe liknende det jeg leste, men fant ikke den hvor en som hadde bakgrunn i MP fikk svar på det jeg nevnte om militær holdning i forhold til politiyrket. Men er i alle fall en del svar her: :)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/04/20/396166.html

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Et typisk enveiskjørt kommanderende befal vil ikke ha noe i politiet å gjøre, da politiyrket i stor grad omfatter omsorg, forståelse, og å lytte til andre mennesker.

7800862[/snapback]

Går man befalskole er ens oppgave det andre året og gjøre nettopp dette da. Man lærer jo å være en god leder. Men jeg skjønner hva du mener, en sersjant er jo tøff, og tar ikke i mot forslag fra de menige. Men, i tillegg lærer han dem å samarbeide, og jobbe som et lag. Og det er en utrolig viktig egenskap hvis man skal bli politi.

7803739[/snapback]

 

Når eg snakka med ein politi under ei yrkesmesse på torsdag, sa han i alle fall til meg at eg burde vere litt på vakt med tanke på befalsskole. Personlig meinte han at det var ein god erfaring å ha med seg, men at det herska litt splid innad i politiet rundt dette temaet. Noken meinte visst at et befal var opplært litt for "A4" i forhold til kossen ein polititjenestemann skal opptre (som beskrevet tidligere i tråden). Sjøl har eg søkt MP, og trur at dette vil vere ein måte for meg å finne ut om dette er noko som ligg for meg.

Lenke til kommentar
kondisjon er jo ikke akkurat det værste å trene opp heller da..

4092848[/snapback]

 

Jo. Man skal ha vilje for å trene opp kondisjonen skikkelig.

 

Det er forøvrig temmelig vanskelig å bli tatt opp på politihøyskolen og ikke regn med at du kommer noe særlig langt hvis du bare akkurat klarer kravene.

6312745[/snapback]

 

Joda, man må ha ein god dose "vilje" eller sjølvdisiplin for å få trent opp kondisjonen. Men det avhenger litt av kvar persons innstilling ovenfor å ville bli politi. Det er ein grunn til at det stilles fysiske opptakskrav, og det er at det forventes ein nokonlunde god fysisk form av polititjenestemenn.

Dersom det er nokon som slit med sjølvdisiplinen i forhold til å trene kondis, kan det vere greit å tenke på at det fins mange måter å trene opp kondisjonen på. Trening trenger ikkje å vere bare blod, svette og tårer, men lek. Når ein speler ballspel, eller bedriver aktivitetar med høgt intensitetsnivå, legg ein ikkje så godt merke til om ein blir sliten. Dette er i alle fall min påstand. :)

Lenke til kommentar

Tatt fra artikkelen:

 

Vil jeg som infanterisoldat ha en stor fordel når jeg søker på politihøgskolen?

Innsendt av:

Hei!

 

Å ha gjennomført militærtjeneste kan være en god erfaring å ta med seg i tillegg til utdanning og f.eks. erfaring fra yrkeslivet. Kjennskap til våpen og våpenbruk er også noe våre studenter må gjennom, men da innenfor det regelverk som gjelder for politiets bruk av tjenestevåpen.

Lenke til kommentar
Bra link password. Btw, er det noen som vet hvordan det er med beredskapstroppen? Hvordan man kommer inn, og om det er en 100% tjeneste? Eller om man bare har vakter og operer som "vanlig" politibetjent resten av tiden?

7806147[/snapback]

 

 

For å komme inn i Beredskapstroppen (Delta) må du først og fremst få godkjent eksamen fra Politihøgskolen. Så må du være i vanlig polititjeneste i minst ett år (mange sier at det er både 3, 4, 5 og 7 år, men det er ett år som gjelder per dags dato), før du kan søke deg inn på et kurs i terrorbekjempelse. For å komme inn på kurset må du gjennom fysiske tester og intervju, samt sikkerhetssjekk, legetest og slikt. Selve kurset blir holdt annenhvert år, og varer i sju uker. Og da snakker vi sju uker med lite mat, lite søvn og ekstreme påkjenninger, både fysisk og psykisk. Greier du å komme igjennom kurset (vanligvis er det rundt 100 mann som søker seg til kurset, 20-30 kommer inn og ca. 15 mann greier seg helt gjennom), får du ett års prøvetid i Delta før du er sikret plass.

 

Selve tjenesten består av 50% trening og 50% patruljering i Oslo, i tillegg kommer skarpe oppdrag. Delta er ute på rundt 350 væpnede oppdrag i året. Og hvis du skal inn i Delta, forbered deg godt, det er nok like hardt som både spesialjeger-opptak og MJ-kurs! Motivasjonen og det mentale får deg igjennom, fysisk styrke er også et must. Og husk: Smerte er midlertidig, ære varer evig! Lykke til!'

 

Noen linker om Delta:

 

http://www.avisa-valdres.no/vis_sak.asp?refnum=11053

http://no.wikipedia.org/wiki/Beredskapstroppen

 

pdf-dokumentet er svært interessant, det er fra treningen til Delta når de øver på å borde Danskebåten:

http://www.phs.no/bibliotek/phsbibl/prosje...apstroppen2.pdf

 

Og her er et word-dokument som omtaler opptaket til Delta, også svært interessant (og motiverende!):

http://www.phs.no/bibliotek/phsbibl/prosje...t/beredskap.doc

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Fin tråd dette!

 

Selv har jeg tenkt veldig mye over det å prøve meg på politihøyskolen når jeg fyller 20år.

Har lenge gått og tenkt på å bli ingeniør, men så har jeg heller ikke lyst til å sitte på et kontor resten av livet mitt.

Liker å jobbe med mennesker, men etter å ha lest alt dette med intervjuver og tester så er jeg litt usikker :p

 

Men så syns jeg det er litt risky å vente i ett år, også risikere å ikke komme inn. Vil det kanskje være fordel å ta en bachlor i noe helt annet først, og så søke seg inn?

Da er jeg 24/25år når jeg er ferdig.

 

Mye å tenke på her ja! :dontgetit:

Lenke til kommentar
Fin tråd dette!

 

Selv har jeg tenkt veldig mye over det å prøve meg på politihøyskolen når jeg fyller 20år.

Har lenge gått og tenkt på å bli ingeniør, men så har jeg heller ikke lyst til å sitte på et kontor resten av livet mitt.

Liker å jobbe med mennesker, men etter å ha lest alt dette med intervjuver og tester så er jeg litt usikker :p

 

Men så syns jeg det er litt risky å vente i ett år, også risikere å ikke komme inn. Vil det kanskje være fordel å ta en bachlor i noe helt annet først, og så søke seg inn?

Da er jeg 24/25år når jeg er ferdig.

 

Mye å tenke på her ja! :dontgetit:

 

Hei, det finnesa en annen tråd om dette som er litt mer oppdatert!

 

Men for å oppsummere litt erfaringer som kan gi deg svar på det du lurer på.

 

Det er mange som må søke flere ganger for å komme inn, du skriver ikke hvor gammel du er men kan være lurt å søke så fort du kan, slik at du viser at du har interesse.

 

Nå er det jo lenge til neste søknadsrunde, så fortsatt god tid på å komme i bedre form!

 

Det er veldig fint å ha mye erfaring/utdanning da du søker, men kan jo søke hvert år som du går den bacheloren så kan du se om du kommer inn !

Lenke til kommentar

Blir 19 i Februar.

 

Men tror jeg søker i Danmark hvis jeg først søker, da det er der jeg regner med å studere til neste år. (er dansk statsborger).

 

I Danmark kan man søke 3-4 ganger i løpet av et år, og det virket som at det utdannelsen gikk litt annerledes i DK.

 

Får se, må tenke litt over det enda. Men er en liten stemme inne i meg som sier at jeg bør gå for det :p

Lenke til kommentar
Det står at man trenger minst -0,5 syn styrke på begge øynene, ukorigert. Er det uten briller og linser, eller kommer man ikke inn med laseropperert syn?

 

Du kan laseroppere deg ja, men du kan ikke korrigere syn med briller eller linser. D.V.S. synet ditt må være så og si krystallklart uten hjelpemidler.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hvor i all verden har du dette fra? Er det noe du bare kasta ut av egen fantasi, eller har du faktisk lært det her noe sted?

 

 

Verdensrekorder:

 

Menn:

1000 meter 2.11,96

2000 meter 4.44,79

10 000 meter 26.17,53

 

Kvinner

1000 meter 2.28,98

2000 meter 5.25,36

10 000 meter 29.31,78

 

Ingenting som tyder på at "kvinner vil nesten alltid vil vinne over menn i kondisidretter"

 

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Verdensrekorder_i_friidrett

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har du dette fra? Er det noe du bare kasta ut av egen fantasi, eller har du faktisk lært det her noe sted?

 

 

Verdensrekorder:

 

Menn:

1000 meter 2.11,96

2000 meter 4.44,79

10 000 meter 26.17,53

 

Kvinner

1000 meter 2.28,98

2000 meter 5.25,36

10 000 meter 29.31,78

 

Ingenting som tyder på at "kvinner vil nesten alltid vil vinne over menn i kondisidretter"

 

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Verdensrekorder_i_friidrett

 

 

Elementær anatomi; kvinner har flere utholdende muskefibre enn menn, derfor er har de generelt lavere maksstyrke men større evne til å arbeide over tid. Har deltatt på crossfit-stevner flere ganger, og har lagt merke til det samme der: hvis man tar en gitt vekt i en øvele og ber begge kjønn om å ta flest repetisjoner, så kommer 9 av 10 ganger kvinner best ut.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har du dette fra? Er det noe du bare kasta ut av egen fantasi, eller har du faktisk lært det her noe sted?

 

 

Verdensrekorder:

 

Menn:

1000 meter 2.11,96

2000 meter 4.44,79

10 000 meter 26.17,53

 

Kvinner

1000 meter 2.28,98

2000 meter 5.25,36

10 000 meter 29.31,78

 

Ingenting som tyder på at "kvinner vil nesten alltid vil vinne over menn i kondisidretter"

 

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Verdensrekorder_i_friidrett

 

 

Elementær anatomi; kvinner har flere utholdende muskefibre enn menn, derfor er har de generelt lavere maksstyrke men større evne til å arbeide over tid. Har deltatt på crossfit-stevner flere ganger, og har lagt merke til det samme der: hvis man tar en gitt vekt i en øvele og ber begge kjønn om å ta flest repetisjoner, så kommer 9 av 10 ganger kvinner best ut.

 

 

Haha.. Er du seriøs? Så alle tester på skoler, opptak i militær, idrettshøgskolen.... alle tar "feil", fordi de ikke har fått meg seg det du tydeligvis har?? Og hvorfor vinner da nesten aldri (les aldri på toppnivå, samme klasse osv osv) kvinner over menn i kondisidretter? Marathon? 10.000, 5000, 1000, ski, sykling, kappgang.....?

 

Jeg velger å tro du tuller og bare tenkte litt for kjapt

Lenke til kommentar

Her er kravene du må tilfredstille for å kunne søke deg inn til opptak ved beredskapstroppen;

 

* Politihøgskole

* Alder mellom 25 og 31

* Inneha gode politioperative ferdigheter

* God fysikk

* God psykisk og fysisk helse

* Kunne sikkerhetsklarert for HEMMELIG

 

Fysiske MINSTEKRAV tilsvarer;

 

* 3000 m. løping – tid 12.30

* Heving i bom – 10 stk med overtak

* Sit ups 50 stk

* 400m. svømming

* Fridykk ned til 4 m.

 

Noter deg at dette er minstekrav for å komme inn på kurset som går over en lengre periode med svært tøffe utfordringer, her lukes nesten alle de som er inne på opptak ut, og ikke på minstekravene. For å i det hele tatt komme inn blandt søkermengden bør du være i bedre form enn det minstekravene tilsier, dvs. ta mer enn 50 situps osv. for å vise at du er god for noe.

 

I tillegg under kurset må du bestå hele, dvs. at du ikke kan feile på noen ting. Alle fobier skal testes og din stressterskel kommer til å grilles til det ytterste. I gjennom hele er det en seleksjonsperiode, dvs. at du hele tiden blir vurdert om du er god nok, også i prøvetiden til BT. Det er også mange som skader seg på opptaket til BT.

 

Når man først er i gjennom kurs er det ett års prøvetid og i stor grad 50/50 mellom trening/øvelser og polititjeneste i BT.

 

Kilder:

http://www.phs.no/no/Studietilbud/Etter--og-videreutdanning/Etterutdanning-og-kurs/Politioperative-utdanninger/Grunnutdanning-i-bekjempelse-av-terrorhandlinger/

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har du dette fra? Er det noe du bare kasta ut av egen fantasi, eller har du faktisk lært det her noe sted?

 

 

Verdensrekorder:

 

Menn:

1000 meter 2.11,96

2000 meter 4.44,79

10 000 meter 26.17,53

 

Kvinner

1000 meter 2.28,98

2000 meter 5.25,36

10 000 meter 29.31,78

 

Ingenting som tyder på at "kvinner vil nesten alltid vil vinne over menn i kondisidretter"

 

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Verdensrekorder_i_friidrett

 

 

Elementær anatomi; kvinner har flere utholdende muskefibre enn menn, derfor er har de generelt lavere maksstyrke men større evne til å arbeide over tid. Har deltatt på crossfit-stevner flere ganger, og har lagt merke til det samme der: hvis man tar en gitt vekt i en øvele og ber begge kjønn om å ta flest repetisjoner, så kommer 9 av 10 ganger kvinner best ut.

 

 

Haha.. Er du seriøs? Så alle tester på skoler, opptak i militær, idrettshøgskolen.... alle tar "feil", fordi de ikke har fått meg seg det du tydeligvis har?? Og hvorfor vinner da nesten aldri (les aldri på toppnivå, samme klasse osv osv) kvinner over menn i kondisidretter? Marathon? 10.000, 5000, 1000, ski, sykling, kappgang.....?

 

Jeg velger å tro du tuller og bare tenkte litt for kjapt

 

Klikka for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...