Gå til innhold

P-bøter - krav til bevisførsel?


DesertGlow

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund lurt på en ting: Hvilke krav stilles det til føring av bevis for parkeringsbøter? Så vidt jeg vet finnes det nesten ingen parkeringsselskaper som i dag dokumenterer sine bøter ved å ta bilde av bilene som de bøtlegger.

 

Scenario 1:

 

La oss si at jeg parkerer på gata eller i et parkeringshus, og ikke betaler parkeringsavgift. Jeg kommer tilbake og er så uheldig at jeg har fått en bot.

 

Jeg tar så å betaler parkeringsavgiften eller skaffer meg en lapp fra en bil i nærheten, legger den i vindusruta, tar fram digitalkameraet mitt og tar bilde av bilen og frontruta der jeg klart "beviser" at jeg har fått parkeringsbot til tross for at jeg har betalet avgiften.

 

Scenario 2:

 

Jeg kommer til en parkeringsplass som er full, men jeg skal på skole/møte/jobb/whatever og må få satt fra meg bilen raskt. Eneste plassen er i grøfta. Bilen står ikke i veien, så det er ingen fare for å bli tauet vekk, men et skilt påpeker at det kun er parkering på oppmerkede plasser.

 

Jeg kommer tilbake og ser at jeg har fått bot. Innen den tid har mange biler forsvunnet og det er mange parkeringsplasser ledig. Jeg flytter bilen til en av plassene og tar bilde av bilen min for å "dokumentere" at bilen stod korrekt plassert og at jeg har blitt offer for en overivrig parkeringsvakt.

 

Vil et parkeringsselskap ha noen som helst sak mot meg når jeg bestrider kravet og legger fram mine bildebevis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis parkeringsvakten ikke tar bilde, tror jeg du har en god sak. Det blir i så fall ord mot ord, og du har et muligens svakt bevis på din side. Bevisførselen ligger dessuten slik jeg har forstått det hos parten som krever penger, dvs parkeringselskapet. Saken stiller seg naturligvis annerledes hvis det har vært to parkeringsvakter som har sett bilen din, da blir det igjen ord mot ord, men de har to personer som går god for samme historie. Som regel jobber parkeringsvakter to og to.

 

I Oslo ser jeg dog aldri at parkeringsvaktene legger en bot på biler uten at de tar bilde. Vet ikke hvordan det er der du bor.

Lenke til kommentar
Parkeringsvakter går alltid to og to(eller fler) for å ha et vitne og de tar alltid bilde av de bilene de bøtelegger. Etter det jeg har forstått. Så jeg tror ikke du klarer å overbevise noen rett om at du ikke var feilparkert.

Dette har jeg aldri opplevd i Oslo. Det kommer bare en parkeringsvakt.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet finnes det nesten ingen parkeringsselskaper som i dag dokumenterer sine bøter ved å ta bilde av bilene som de bøtlegger.

Jeg kan kun tale for Bergen Parkeringsselskap, men de tar alltid bilde av bilene. Om det ikke er tatt bilde av bilen, og det heller ikke er noen vitner, vil saken i teorien kunne bli henlagt grunnet bevismangel. Likevel tror jeg at retten hadde valgt å stole på parkeringsvakten.

Lenke til kommentar

Scenario 1. Dette går mye på hvordan rutiner trafikketaten har. Rettsaker i tilsvarende saker går i favør av trafikketaten grunnet rutinene for sjekk av dashbord, seter osv hvor det vises til "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr" § 10 Betaling hvor det står:

"Eventuell kvittering for betalt avgift skal, om ikke annet framgår av kvitteringen, plasseres godt synlig bak frontruten".

 

Rutinene til offentlige parkeringsselskap skal være slik at begge sider av bilens dashbord sjekkes nøye. Ligger den da ikke godt synlig er ikke dette oppfylt. Du har dermed en dårlig sak bilde eller ei.

 

Når det gjelder de private har jeg ingen formening om hvordan det fungerer da saken fremmes for forliksrådet.

 

Scenario 2 Ord mot ord her også, men hvem retten tror på er vel sakens kjerne? Offentlige parkeringsselskaper har ikke provisjon. Du har noe å tjene på å ta et falsk bilde. Hvem tror retten på? :thumbup:

Lenke til kommentar

er helt vanlig å ta bilder av feilparkerte biler, de aller fleste stedene i norge gjør dette.

 

hvis du klager og har litt bevis er det en ganske stor for at du slipper å betale, det er ikke umulig å slippe, men hvis de har alt på sitt tørre, så ikke klag, da kommer du ingen vei.

jeg kjenner folk høyt oppe, så det jeg sier stemmer(ihvertfall i dette fylket)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...