Gå til innhold

Alternativ til 350D kit objektiv.


Anbefalte innlegg

Hej.

Jeg vakler lidt mellem D70 og 350D.

 

Fordelen ved 350D for mig er bla. at den er lille.

 

D70 med kit er dyrere end 350D med kit, men objektivet er også bedre.

(mer zoom, bedre kvalitet og bedre blænde).

 

Kan I foreslå et andet objektiv til 350D, som ikke koster kr. 5000.

Der må vel være et alternativ til Canons Kit objektiv.

 

Sigma 30 1.4 ville vel ikke være så dårlig, men så mangler man jo vidvinkelen.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange KIT/Bundels til 350D, selv om 18-55 er den alle kaller KIT linsa, vet om flere som bundler Canon 17-85 sammen med 350D, da koster objektivet litt i overkant av 5000,-

 

Andre alternativer kan være Sigmas 18-125 / 24-70 F2.8 / 18-50 F2.8

Endret av slimboy
Lenke til kommentar

Et godt alternativ er Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di. Tester på fotografi.no sammenligner det optisk sett med L-objektiver over 10 000kr. Vil du ha videre vinkel kan du f.eks kjøpe Sigma 17-35mm f/2.8-4 EX DG som også er meget god. Jeg har begge og er meget fornøyd med de.

 

Torbjørn

Lenke til kommentar

Har også lest veldig mye bra om Tamron's 28-75 f2.8! Jeg er ikke helt superfornøyd med 18-55 objektivet, så kommer til å gå til innkjøp av Canons 50mm f1.8 til å begynne med, og så muligens den Tamronsaken etter det. 18-55 er dog grei å ha som vidvinkel enn så lenge.

Lenke til kommentar

Hva med Sigma 18-50mm F2.8 EX DC? Dette har jo fått gode tester. Sammenlignes ofte med Canon EF 17-40mm F4.0 L USM og klarer seg ok. Et blendertrinn raskere men dessverre ikke noen HSM motor... Objektivet koster ikke så mye mer enn Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di, og jeg betviler at det er noe særlig dårligere. Smak og behag hvilket zoom-område du liker, da.. Men dersom du ikke trenger noen mindre vidvinkel enn 28mm så kan kanskje Canons 28-135 IS linse være noe å tenke på. Den går vel ikke for å være så dum den heller?

Lenke til kommentar
Lønner seg å sjekke prisguiden.

Lønner seg ikke å stole alt for mye på prisguiden, da det kun er nettbutikker som er med i den oversikten. I tillegg må man sjekke om man kjøper norsk eller EU modell, hva som er med i pakken osv...

Ja, ja, vi vet alle at du jobber i en ikke navngitt butikk i Oslo sentrum som ikke har webshop :D

Lenke til kommentar

Snakker ikke om det nå. Snakker om at vanlige butikker kan ha gode priser de også, og drar ikke frem min butikk spesielt. Kan jo nevne at både Elkjøp, Japan Photo, Expert og andre butikker kan ha tilbud minst like gode som nettbutikkene. Når det gjelder prisguiden, er det jo faktisk også bare utvalgte butikker som er med, og man kan gå glipp av nettbutikker med gode priser også. Det er derfor jeg mener at Prisguiden ikke er annet enn et (godt) hjelpemiddel for å sjekke priser... man skal ikke stole blindt på at billigste pris der faktisk er billigst i Norge.

 

Det må jeg da ha lov til å nevne, selv om jeg jobber i butikk? Jeg kan ikke utelate meg fra masse diskusjoner bare på grunn av dette. Har ingen økonomiske interesser i å dra "min" butikk frem i lyset da jeg verken får prosenter av overskuddet eller provisjon... kun fast lønn samme hvor mye eller hvor lite jeg tjener. Så om jeg virker veldig "pro" vanlige butikker, så er det altså ikke fordi jeg vil ha mer penger. Samtidig kan du sjekke forumet, og finne at jeg selv aldri nevner navn på den butikken jeg jobber i.

 

Ville bare opplyse om det så ingen tror jeg er her kun for ett formål... å tjene mer penger. Hvis andre har noe i mot mine "metoder" her på forumet, er dere velkomne til å sende meg en PM med hva dere mener er jeg gjør galt. Men ta det i PM da jeg ikke vil dra denne tråden for langt off-topic.

Lenke til kommentar

Jeg tror de aller færreste på forumet betviler din integritet, Afseth, så jeg ville ikke bekymret meg så mye om slike kommentarer. Dessuten har du et poeng; prisguiden kan veilede deg til billigste produkt, men ikke nødvendigvis; flere butikker i Oslo sentrum har eksempelvis kompetetative eller t.o.m. bedre priser enn beste i prisguiden - kom f.eks. over en Sigma 14/2.8 i butikk for mer enn 1000 kroner billigere enn billigste i prisguiden. Andre faktorer som EU-modell, pris på forsendelse, leveringstid o.l. er også aspekter man bør ta i betraktning.

 

Ad topic, som allround- og kanskje eneste objektiv en periode kan D70 med 18-70 virke som det beste kompromisset mellom pris og kvalitet selv for en Canon-mann som undertegnede. 18-55 er visstnok ikke så dårlig som mange skal ha det til, men 18-70 virker på meg som et obj. som er opp ett hakk i kvalitet mht. 18-55 - og dessuten er det et halvt blendersteg raskere over hele. Prismessig blir Canon-pakka en helt annen m 17-85 IS - som kanskje ville være det ideelle kit-objektivet for 350D (?).

 

I det hele tatt føler jeg at 17-ettelerannetrekkevidden fra Canons side ikke er helt topp, det er et stykke fra 800-kroners 18-55 til 6000-kroners 17-85 eller 17-40, det hadde gjort seg med en 17-ettelerannet midt i der (der hvor 24-85 er, litt raskere og litt bedre enn "basic", men ikke L). For meg som i tillegg har 10D blir alternativene 17-40, 3djepartsoptikk eller EF-S-optikk og en runde med baufila :hmm: (og det blir ikke så aktuelt å gjøre med f.eks. en 17-85...)

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Velger selv 17-40mm f4 L USM som mitt objektiv ved siden av mitt nye Canon-kamera... Etter å ha lest en del negativt om standard kit-objektivet, og mye godt om 17-40mm hopper jeg på.

 

Et spørsmål:

HVa er forskjellen på EU-modell og norsk modell? Og, finnes det en internasjonal modell (tenker på ved kjøp i USA eller Asia...). :dontgetit:

Endret av royend
Lenke til kommentar
Snakker ikke om det nå. Snakker om at vanlige butikker kan ha gode priser de også, og drar ikke frem min butikk spesielt. Kan jo nevne at både Elkjøp, Japan Photo, Expert og andre butikker kan ha tilbud minst like gode som nettbutikkene. Når det gjelder prisguiden, er det jo faktisk også bare utvalgte butikker som er med, og man kan gå glipp av nettbutikker med gode priser også. Det er derfor jeg mener at Prisguiden ikke er annet enn et (godt) hjelpemiddel for å sjekke priser... man skal ikke stole blindt på at billigste pris der faktisk er billigst i Norge.

 

Det må jeg da ha lov til å nevne, selv om jeg jobber i butikk? Jeg kan ikke utelate meg fra masse diskusjoner bare på grunn av dette. Har ingen økonomiske interesser i å dra "min" butikk frem i lyset da jeg verken får prosenter av overskuddet eller provisjon... kun fast lønn samme hvor mye eller hvor lite jeg tjener. Så om jeg virker veldig "pro" vanlige butikker, så er det altså ikke fordi jeg vil ha mer penger. Samtidig kan du sjekke forumet, og finne at jeg selv aldri nevner navn på den butikken jeg jobber i.

 

Ville bare opplyse om det så ingen tror jeg er her kun for ett formål... å tjene mer penger. Hvis andre har noe i mot mine "metoder" her på forumet, er dere velkomne til å sende meg en PM med hva dere mener er jeg gjør galt. Men ta det i PM da jeg ikke vil dra denne tråden for langt off-topic.

Ja jeg kjøpte for eksempel mitt 350d kit på Lefdal til 7795,-

Ingen web sjapper som hadde det til den prisen når jeg kjøpte det.

Å visst det plutselig hadde blitt mye billigere så har jo Lefdal 150% prisgaranti

:thumbup:

 

 

 

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Lønner seg å sjekke prisguiden.

Lønner seg ikke å stole alt for mye på prisguiden, da det kun er nettbutikker som er med i den oversikten. I tillegg må man sjekke om man kjøper norsk eller EU modell, hva som er med i pakken osv...

Jeg anmoder heller ikke folk om å slavisk forholde seg til prisguiden. Det var kun et tips, som du vel er enig er ganske nyttig. Det er jo tross alt ikke alle kamerakjøpere som bor steder hvor butikker uten nettsjappe kommer best ut i pris. Prisguiden er en god indikator, men er man veldig opptatt av å spare et par hundrelapper så må man gjerne nedlegge den ekstra innsatsen for å finne laveste pris som det ofte innebærer å gå fra butikk til butikk.

Lenke til kommentar
HVa er forskjellen på EU-modell og norsk modell? Og, finnes det en internasjonal modell (tenker på ved kjøp i USA eller Asia...). :dontgetit:

Eu modell er importert av butikken selv, fremfor kjøpt fra offisiell norsk importør. Du er da ikke garantert nordisk bruksanvisning, og kan ende opp med en fra Tyskland, Spania, Frankrike eller noe sånt. I tillegg er det visse ulemper med tanke på garanti og reklamasjonstid. Søker du etter EU modell på forumet, finner du flere diskusjoner rundt dette.

 

Internasjonal modell tror jeg du finner kun ved å kjøpe det selv, fra USA eller Asia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...