Gå til innhold

Telenor legger ned news


Anbefalte innlegg

Her er utdrag fra norges språkråd:

 

Apostrof ved genitiv

 

Hovedregel

 

Som hovedregel skal det ikke være apostrof ved genitivsuttrykk på norsk, heller ikke ved forbokstavord (initialord) eller ved hele tall. I ord som slutter på -s, -x eller -z, markeres genitiv bare med apostrof.

 

Astrids bil, Blaises jakke, Percys bok, president Bushs reise, Tor-Aksel Buschs initiativ,

EUs direktiv, FNs generalsekretær, BBCs sendinger,

TV 2s program,

Olav Vs regjering eller Olav 5.s regjering

Vesaas' forfatterskap, SAS' ruteopplegg, Bordeaux' byvåpen, Grete Waitz' innsats, en avis' abonnenter

Unntak

 

Apostrofen kan likevel brukes i særtilfeller: i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum, og etter enkeltbokstaver, visse forkortinger og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv.

 

Ap's politikk, en pc's prosessor, bokstavene æ, ø og å's plass i alfabetet, Larsen & Co's firmabil, sitte's partisippform

Apostrof i noen fremmedord fra fransk og i franske navn

chargé d'affaires, Jeanne d'Arc, Côte d'Or

 

Apostrof kan markere at bokstaver mangler

Kupper'n, Salmaker'n, fatter'n, 'n Per, gla'nyhet

 

Ikke apostrof

 

Det skal ikke være apostrof i årstall som er forkortet til de to siste sifrene

Det var i 86 det hendte. Vinteren 99

Det bør være bindestrek i tilfeller som disse

x-en, pc-en eller PC-en, cand.mag.-er, Opel Rekord-en, flere Per Olsen-er, alle Per Olsen-ene

 

 

 

 

 

 

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=682

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Det er i alle fall sikkert at news ikke fungerer på noen måte som et kunnskapsarkiv. Til og med på betalings-news servere er gjennomsnittlig levetid for poster 140 dager.

 

-Ko_deZ-

news er heller ikke ment å være noe slags kunnskapsarkiv. nyhetsgruppene fungerer mye på samme måte som alle andre forumer, der man kan stille spørmål, og delta i diskusjoner. Informasjonen er ikke ment til å bli lagret i uendelig lang tid.

 

At news kan virke primitivt fordi systemet er gammelt, betyr ikke at dette er noe dårligere enn alternativene. Personlig bruker jeg news mye, og syntes dette fungerer glimrende. At andre ikke kan fordra dette blir bare en smaksak.

Lenke til kommentar

Telenor er ikke helt alene.

Det ser ut til at chello er på veg etter.

Forskjellen er at de gjør det mer gradvis.

For et år siden så ble feed borte på en rekke grupper og mange har problemer med å få postet meldinger.

Det eneste svaret som blir gitt er at det jobbes med saken.

Lenke til kommentar
Dette var egentlig ikke en bombe. Hadde egentlig ventet dette for flere år siden.

 

Suger kanskje for et par stykker, men skjønner godt at Telenor vil kutte litt i kostnader.

Kutte kostnader er alltid et tveeggetsverd.

Kostnadene for drifting av en liten virtuell server uten behov for data backup mot hvor mange tapte abonenter? Tror ikke vi behøver å snakke om et tosffret antall abonenter en gang før Telenor taper penger på "innsparingen". Akkurat det er jo bare hyggelig, tristere er at News blir mindre tilgjenglig for et stort antall mennesker og at det er markedsleder og kabelmonopolisten som nå trekker seg ut. De fremfor noen har råd til å la tilbudet stå.

Lenke til kommentar
Hvordan fungérer egentlig usenet?

Kortversjon: det fungerer utmerket.

Litt lengre: brukere leser artikler fra lokale servere, og servere kommuniserer med hverandre i et delvis hiearkisk, delvis redundant nettverk, på Internet via NNTP, eller utenfor Internet via UUCP. Sistnevnte er ikke mye brukt lengre.

 

Det startet som en sammenkobling mellom to bulletin boards, og ballen rullet videre derfra.

 

Mulig det ikke var ment som et kunnskapsarkiv, men det er det blitt, mye takket være Google Groups. En høyere brukerterskel gjør at fjortisfaktoren er lavere enn mange andre steder på nettet.

 

Til å lese news er Google Groups ikke særlig egnet, anbefaler heller trn. Google Groups er derimot ypperlig til oppslag og å lese igjennom avsluttede tråder.

Lenke til kommentar

Det som er mer beklagelig er at dem også har lagt ned spillserverne sine. Dem var faktisk veldig gode og aktive. Telenor kutter kostnader på alle områder, sluttbrukeren merker ingenting på lommeboka, det synes jeg er elendig. Mye vil ha mye mer :no:

Lenke til kommentar
Mulig det ikke var ment som et kunnskapsarkiv, men det er det blitt, mye takket være Google Groups. En høyere brukerterskel gjør at fjortisfaktoren er lavere enn mange andre steder på nettet.

Til gjengjeld er mer eller mindre sprø folk oppover i åra gasnke vanlig ;)

 

AtW

Tror ikke alle idiotene er så gamle. Uansett var det såpass mange taletrengte idioter at killfiltre ble implementert ganske tidlig. Når mine filtre prosesserer dagens liste, scroller skjermen opp i den rene massaker.

Lenke til kommentar

Jeg bruker news groups hver eneste dag, hovedsakelig for kjøp/salg, men også for hjelp (akkurat som i forumet her). Jeg vet ikke hvilke kostnader som er forbundet med det, men tror ikke det koster en bondegård å holde liv i utstyret som kjørere det allerede.

 

Men heldigvis kjører jeg en isp som fortsetter med news tilgang for meg, så godt er det. Mener at det finnes news servere hvor en kan kjøpe seg adgang, uten å ha en link klar, så telenor brukere trenger ikke skifte isp hvis de er fornøyde med sin tjeneste.

 

Hvorfor skal så mange brukere betale for en tjeneste så få benytter? Hvorfor skal høye polpriser straffe flertallet som ikke har en misbruksproblem? Hvordan kom den vendingen inn i bilde, må være Off topic bølgen fra 's og ´'en som tok meg...aahhhh (akkurat som holmgang :tease: )

Lenke til kommentar
Hvordan fungérer egentlig usenet?

Kortversjon: det fungerer utmerket.

Litt lengre: brukere leser artikler fra lokale servere, og servere kommuniserer med hverandre i et delvis hiearkisk, delvis redundant nettverk, på Internet via NNTP, eller utenfor Internet via UUCP. Sistnevnte er ikke mye brukt lengre.

 

Det startet som en sammenkobling mellom to bulletin boards, og ballen rullet videre derfra.

 

Mulig det ikke var ment som et kunnskapsarkiv, men det er det blitt, mye takket være Google Groups. En høyere brukerterskel gjør at fjortisfaktoren er lavere enn mange andre steder på nettet.

 

Til å lese news er Google Groups ikke særlig egnet, anbefaler heller trn. Google Groups er derimot ypperlig til oppslag og å lese igjennom avsluttede tråder.

Er dette gratis? Hvilke programmer/internettsider er best?

Lenke til kommentar
Hvordan fungérer egentlig usenet?

Kortversjon: det fungerer utmerket.

Litt lengre: brukere leser artikler fra lokale servere, og servere kommuniserer med hverandre i et delvis hiearkisk, delvis redundant nettverk, på Internet via NNTP, eller utenfor Internet via UUCP. Sistnevnte er ikke mye brukt lengre.

 

Det startet som en sammenkobling mellom to bulletin boards, og ballen rullet videre derfra.

 

Mulig det ikke var ment som et kunnskapsarkiv, men det er det blitt, mye takket være Google Groups. En høyere brukerterskel gjør at fjortisfaktoren er lavere enn mange andre steder på nettet.

 

Til å lese news er Google Groups ikke særlig egnet, anbefaler heller trn. Google Groups er derimot ypperlig til oppslag og å lese igjennom avsluttede tråder.

Er dette gratis? Hvilke programmer/internettsider er best?

Jeg synes både Mozilla Thunderbird og Evolution er utmerkede news-lesere. Har vært Usenetbruker i kanskje 6-7 år og stortrives.

 

Fordelen er at diskusjonene ofte har et mye høyere faglig nivå og er mye mer rettet mot spesifike emner. F.eks. leser jeg ofte i C++ gruppen for å høre hva folk sliter med og hvordan utviklingen av standarden trasker videre.

 

Det er også noe trolling på usenet, man har noen gjengangere som går igjen og igjen, det hele blir ofte komisk, spesielt når noen av "gamlekara" konstant ødelegger enhver trolling på 1-2 linjer med kort tekst :D

Lenke til kommentar
*Pirke pirke*

 

Ifølge Online.nos nettsider...

 

Kan noen fortelle meg hvorfor det ikke skal være "Online.no`s" istedenfor "Online.nos" ?

 

Fordi genitivsapostroff ikke brukes på norsk.

På norsk er det:

Toms

Petters

Olas

Norges

osv..

Tom's, Petter's, Ola's, Norge's er gal norsk. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Flame-arene numero uno forsvinner da. Kanskje Kirkevik finner veien til HW :p

 

Hadde ærlig talt regnet med at de la ned tidligere, grunnet dommen mot Tele2.

Lenke til kommentar
Er dette gratis? Hvilke programmer/internettsider er best?

Ja, det er gratis.

 

Egnede programmer er trn og slrn for Unix/Linux, Mozilla på Windows.

 

Du kan lese news på groups.google.com. På news er det ikke sider, men newsgrupper. OBS: no.*-hierarkiet er stappfull av sutrete snørrunger, da er alt.* langt mer trivelig.

Hvordan kan jeg skrive nye innlegg der?

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg skrive nye innlegg der?

Det kommer an på verktøyet du velger.

- med trn: vlg gruppe, les artikler, velg "f", og velg om det skal være svar på artikkelen du leste elle rom du skal starte ny tråd. Velger du "F" istedet for "f", så siterer du forrige innlegg bak siteringstegn, vanligvis ">"

- med Google: du må registrere deg først, så velger du

- "Start a new topic" for nettopp det, eller

- velg en tråd og klikk på "Reply" for å svare.

 

Med mindre du ønsker en intens flambering fulgt av en tur til killfiltre, anbefales du å lese FAQ for news generelt og hver enkelt gruppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...