GÃ¥ til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54G med QoS og WDS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallois.

Har fått meg ny router.

Eg har og ein SMC 2804 WBR, som har støtte for WDS.

Eg tentke eg skulle få SMC'n og Linksysen min til og sammarbeide om det trådlause nettet og gji større dekningsområde og båndbredde på den trådlause delen.

Noken som veit kva firmware til Linksysen som er bra på begge deler?

Skal nemlig ha IP telefon også, så da er QoS litt viktigt.

Deler internet med naboen, så om eg skal skravle i IP telefonen må eg slippe og trekke ut naboen pga at han har satt på for mykje nedlasting / opplasting. Har ikkje fått IP telefonen enda, så veit ikkje kordan det ville funka uten QoS (trenger ein ny router alikavel)

SMC'n har eg planar om og plassere av naboen, vi har i dag kabel mellom oss, og den skal vi bruke. Går vel greit og bruke WDS og koble routerene i lag med kabel? Dei vil ikkje ha kontakt med kvarandre trådlaust.

Har sett på firmwarene som er på www.Linksysinfo.org og har lagt inn ein som heiter HyperWRT 2.1b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den firmwaren er meget bra.

Det kan man derimot ikke si om WRT54G v2.2

De har et problem med det tråløse nettet.

Les her

og her

Du bør sjekke wlan med en gang,så får du eventuelt

sende den i retur hvis du har problemer.

Har akkurat vert på Posten selv og retunert en WRT54G v2.2 til Komplett.

Har snakket med Suport der og gjort dem klar over problemet.

Skrevet

Jeg bruker HyperWRT 2.1b1 på min Linksys WRT54G (v. 2). Den fungerer fint med WDS sammen med en Asus wl-500g. QoS har jeg ikke brukt men følgende funksjonalitet er tilgjengelig:

"The WRT54G offers two types of Quality of Service features, Application-based and Port-based. Choose the appropriate offering for your needs.

Application-based Qos: You may control your bandwidth with respect to the application that is consuming bandwidth. There are several pre-configured applications. You may also customize applications by entering the port number they use.

Port-based QoS: You may control your bandwidth according to which physical LAN port your device is plugged into. You may assign High or Low priority to devices connected on LAN ports 1 through 4."

IP

Skrevet
Ser ut som i eit WDS nettverk kan ikkje accesspointa være tilkobla kvarandre i LAN nettverket.

Om man setter dem sammen i en bridge og har de koblet til i switchen så vil du få en fin løkke som dreper nettverket raskt ja. Men da vet du også at bridgen fungerer.

For å unngå slike løkker har man noe som heter Spanning tree protokoll (eventuelt rapid spanning tree og multiple spanning tree) som dreper den ene tilkoblingen, om den aktive tilkoblingen forsvinner vil da den overflødige tilkoblingen som allerede var drept av switchen ta over. Dette systemet finnes kun på managed switcher, og du vil dermed få de problemene du merket om du har en normal og unmanaged switch.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...