Gå til innhold

gratis telefonsentral for ip-telefon


nomore

Anbefalte innlegg

genialt... skal ta å se på de linkene en dag eg har tid.

 

eg har prøvd å fått dette til før, og har søkt litt på nettet etter informasjon.

men slik eg har opplevd det har det både vært vanskelig å finne relevant

informasjon i forhold til isdn kortene som er i norge, og informasjon om hvordan

disse installeres i forhold til nyere utgaver av asterisk.

 

men nå er ikke eg en linux guru heller da :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Er det mulig å koble 2 linjer inn i serveren, for å så la 2 telefoner ringe når det ringer på det ene nummeret. Men at begge telefonene kan ringe ut samtidig?

 

Liten illustrasjon:

 

telefoni.jpg

Sorry, skulle lest håndboken før jeg spurte :blush: , det er visst fullt mulig å gjøre det. virker hvertfall slik. Dersom noen lurer på hvor håndboken er så er den her: http://asteriskathome.sourceforge.net/handbook/index.html

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dersom det er flere som lurer på hvordan man setter opp en slik server har jeg laget en liten guide her.

 

Dersom noen ønsker å få en ferdig oppsatt server kan dere ta kontakt med meg på via forumet (privat melding).

 

Jeg er også interisert i å få vite det dersom noen kommer over gsm (Asterisk lydfiler) på Norsk. Jeg kommer til å begynne og oversette lydfilene etterhvert.

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle en ip telefon nOOb hva man får fra ip24 og om eller hva dette koster? Er ikke hele vitsen med å ha en engen maskin som telefonsentral at ikke det skal koste noe? Joda, klart jeg er villig til å betale noe, bare det blir billig :)

Jeg bruker en gammel pc som jeg har stående, så den kostet meg "ingenting", du får kjøpt brukte pc'er du kan bruke til dette (Minimum 400mhz og 256 RAM).

 

Ett sted du får kjøpt brukte pc'er er her og her

 

Hva det koster med IP-telefoni generelt må du se på nettsidene til leverandørene. Jeg tror jeg kommer til å bruke One Call siden de har 100 kr pr mnd og veldig lav etablering, hvor man får med IP-telefon og adapter for 540 kr.

 

Fordelen med å ha en hussentral er at du kan ha flere linjer inn, og samtidig kontrollere hvordan du ønsker å disponere disse linjene. Jeg feks har hjemmekontor og ønsker derfor å kunne skille ut mine firmasamtaler og private samtaler, jeg ønsker samtidig at andre i firmaet skal kunne bruke samme nummeret inn, selv om vi sitter på forskjellige plasser. Videre vil jeg at vi skal kunne primært ringe ut på samme nummer, men ha mulighet til å ringe ut samtidig. Det er dette som er fordelen med å ha en hussentral, du er selv i kontroll over hvordan du ønsker å konfigurere tjenesten. Videre kommer jeg til å skaffe meg 3G og en pocketpc slik at jeg kan ta med meg hustelefonen min hvor som helst :)

 

Spesifikt for IP24:

Priser:

Dette får du hvis du betaler 15kr pr måned(Fakturagebyr):

Etablering 0

Månedsavgift 0

Månedlig fakturaavgift 15

Oppstart, fastnett 0,20

Dag, fastnett 0,09

Kveld, fastnett 0,09

Til andre IP24-abonnenter 0

Oppstart mobil 0,31

Telenor Mobil 1,20

NetCom mobil 1,30

 

Dette får du om du betaler 124+15(149,-):

Etablering 0

Månedsavgift 124

Månedlig fakturaavgift 15

Oppstart, fastnett 0

Dag, fastnett 0

Kveld, fastnett 0

Til andre IP24-abonnenter 0

Oppstart mobil 0,30

Telenor Mobil 0,99

NetCom mobil 0,99

 

Ved å betale 0,- i etablering får du kun ett brukernavn og passord til IP24, du KAN betale for å få tilsendt adaptere eller telefoner, men det lønner seg å kjøpe selv siden de koster såpass mye i "etablering" hos IP24(709,-). Du kan kjøpe ett på psdata til ca 1 000,-.

I dette adapteret kan du koble ANALOGE telefoner IKKE isdn.

Lenke til kommentar

norske prompter finner man på www.voop.no (under support eller noe)

 

EDIT: disse filene har meget varierende lydnivå (styrke). Anbefaler å kjøre de gjennom "normalization" slik at alle blir ca like "sterke"/kraftige (eller hva man skal kalle det).

 

EDIT: var feil på en meny i voicemail på deres lyder. Fikset i filen under (trykk 4 i stedenfor 5 en plass) Disse er også "normalized"

http://www.tech-support.no/asterisk_prompts_no.zip

 

Jeg bruker asterisk aktivt (ikke asterisk@home, men kompilerer kildekoden selv osv). Benytter den hos flere kunder (driver litt med IP-telefoni).

 

Det "tøffeste" jeg bruker den til er å ringe inn et nummer, få opp en IVR meny (trykk en for ditt, trykk 2 for datt, trykk 3 for det ene og trykk 4 for det andre). Jeg kobler så hvert valg mot et linux-script som gjør forskjellige ting. (reboote server, reboote adsl-modem osv)

 

Satte opp et komplett callcenter for noen for noen dager siden. Ringe inn.. komme i kø.. få vite hvilket nummer man er i køen... Agenter logger inn med noen tastetrykk mm.

Man kan gjøre ALT med denne geniale opensource programvarepakken.

 

Hvis man velger "modifikasjonen" Bristuff så får man muligheten til å sette enkelte ISDN-kort i NT-modus slik at man kan koble ISDN utstyr direkte til dette ( som en ISDN-boks). Da kan eksisterende ISDN utstyr brukes videre.

 

IP24 går god for og støtter asterisk meget godt. MEGET stabilt!! (mye mer stabilt enn vanlige IP-adaptere)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

lohelle: nå ble jeg virkelig inspirert!

Grunnen til at vi i huset vårt ikke går over fra ISDN til IP telefoni er at vi har

7 ISDN telefoner i huset og de er litt for mye sløsing med penger og kaste

disse i søpla!

Vet du hvor de går ann og kjøpe ISDN kort som støtter NT-modus?

 

Jeg kan ikke ein dritt med dette altså, bare så du vet de!

 

Går de også ann og ringe ein ut og ein inn samtidig eller 2 inn/2 ut osv..

Går de ann og ringe til de forskjellige telefonene i huset (internt)?

Lenke til kommentar
lohelle: nå ble jeg virkelig inspirert!

Grunnen til at vi i huset vårt ikke går over fra ISDN til IP telefoni er at vi har

7 ISDN telefoner i huset og de er litt for mye sløsing med penger og kaste

disse i søpla!

Vet du hvor de går ann og kjøpe ISDN kort som støtter NT-modus?

 

Jeg kan ikke ein dritt med dette altså, bare så du vet de!

 

Går de også ann og ringe ein ut og ein inn samtidig eller 2 inn/2 ut osv..

Går de ann og ringe til de forskjellige telefonene i huset (internt)?

Isdnkort som går å kjøre i NT-mode har en chip som heter HFC-S (hvertfall HFC), se på http://isdn.jolly.de/cards.html

 

Du kaster ikke ISDN telefonene...

 

Skaff deg et hfc-s basert isdn-kort (Jensen, til 295,- på elkjøp) setter de opp i nt-mode og patcher asterisk med zaphfc patch.. vips.. kan du koble dine isdn telefoner opp mot pbx'en..

 

En som tidligere sa i denne tråden at Jensen kort har dette ... elkjøp har disse til 295,-

Lenke til kommentar

laget nettopp en liten løsniing selv ved hjelp av macroer mm der man kan ringe inn til asterisk og høre hvem (og når) som har ringt. De tre siste samtaler med tidspunkt blir lest opp. I tillegg kan man trykke 1 for å ringe den siste, 2 for å ringe den nest siste osv mens man hører på listen.

 

Send PM om dere ønsker å få sendt over denne.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har ett lite spørsmål.

Vi har IP telefoni fra nextgentel. Vil det være mulig å koble opp mot IP sentralen deres (uten den dumme boksen)? Vil det eventuellt vikre å plugge boksen sin FSX inngang inn til et analogt modem i datamaskinen og deretter koble ISDN telefoner som vi har igjen inn på sånn Jensen ISDN adapter som beskrevet lenger oppe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...