Gå til innhold

Mail-proxy for økt sikkerhet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en Small Business Server på jobben, som er direkte eksponert på internett. Dvs, det er en ruter mellom, men port 25 går rett inn til serveren. Dette er litt småskummelt dersom Microsoft ikke gjør jobben sin, derfor lurer jeg på å sette opp en mail-proxy.

 

Jeg har en Smoothwall med DMZ, hvor jeg ønsker å sette en linuxboks (antar det er best og billigst), som eksponeres mot nettet og mottar all mail. Mailserveren inne på kontoret henter da mailen igjen fra denne. Trenger ingen fancy funksjonalitet eller webmail, skal kun ta i mot mail. Utgående mail sendes fra kontorserveren.

 

Dette sikrer at dersom mail-serveren blir hakket er man ikke automatisk inne på domeneserveren osv, i Small Business Server kjører jo alt på en boks. Dessuten, selv om jeg er Windowsmann må jeg nok innrømme at jeg stoler litt mer på linux som mail-server enn Microsoft Exchange når det gjelder innbruddssikkerhet......

 

Så, hvordan fikse dette på en enkel måte?? Kan jeg bare ta en vilkårlig distro og legge inn SendMail?? :) Funker sikkert, men det er garantert bedre løsninger der

ute jeg ikke vet om......

 

 

 

Edit: Finnes det kanskje noe gratis/billig spam/antivirus-greier jeg kan kjøre på mailen direkte på Linux-boksen? Like greit å ta det der i stedet for å laste det ned......

Endret av N_R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg ville veldig sterkt vurdert å satt opp en virus wall eller imss fra trend.

 

Med denne får du fjernet både virus og spam før det kommer inn i netverket ditt.

 

BTW... Er du fornøyd med denne brannmuren din ? Ville vurdert den litt!

 

 

Send meg melding om du vill vite mer :)

Endret av dagatle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...