Gå til innhold

Tt BW, noen får det til å funke fint?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fancy greier, men trenger du egentlig de tingene? Tenker da først og fremst på "styresentralen".

Den vil i alle fall ikke bidra til lavere temps, men kan selvsagt sørge for hakeslepp og nesegrus beundring fra kompiser og bekjente.

 

Er du fornuftig, så legger du heller pengene i en skikkelig radiator og bedre kjøleblokker.

Pumpa er i og for seg ok, Eheim borger jo for kvalitet. Men når du først skal ut å kjøpe, så får du kraftigere og ikke minst mindre pumper for mindre penger enn hva du må gi for den Eheim-pumpa.

Sjekk f.eks pumpa fra C-Systems her:

http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet11.htm

12v drift på den også. Under halvparten så stor, og (på papiret) også en høyere flow.

Lenke til kommentar

ikke når man ser på kvaliteten på utstyret.

Bare se deg litt rundt på forumet, jallablokker av plexi.. sprekker, pumper ryker.. greitt nokk det kostet 500 +/- men jeg hadde ikke risket å tape utstyr på grunn av dårlig kvalitet.

Ja, jeg vet at sprukkne blokker kan komme av brukerfeil.. men alikavel.

Lenke til kommentar

har kjørt settet med gpu blokk i ca 2måneder nå uten noen som helst problemer. er mitt første vannkjølingssystem, og ble overasket over hvor lett det var å montere. brukte ikke noe verktøy overhodet når jeg festa slangene, tighta bare skruene sånn passe med fingra. tror en del av de sprekkene folk har fått i plexien på blokka skyldes at folk er for hardhente (som en del har påpekt allerede). det som går igjen av feil som ikke er bruker-relatert er nok pumpa, er en del pumper som bare har tatt kvelden uten grunn. håper bare min holder...

men blir nok å investere i et bedre sett når jeg har råd, føler meg ikke 100% trygg på settet uansett hvor forsiktig jeg var under monteringen.

Lenke til kommentar

Har nå til min store fortvilelse :p funnet en sprekk/ripe i kjøleblokka til cpu'n..

Det ser ut som det er en ripe øverst ved siden av nipplen og på andre siden av plexien (mot kobberet) så er det en ripe der også... men foreløpig ser det ikke ut som sprekken lekker ellrnoe.. Noen tips? Noen sjangse for at dette utvider seg å kverker maskina mi? eller tror dere den ikke vil utvide seg noe mer?

Lenke til kommentar

Vel, du bør i alle fall holde den under oppsikt!

Har du først fått en sprekkdannelse, så vil dette av og til kunne føre til at den utvider seg. Da er en lekkasje farlig nær.

Mener ikke å skremme deg nå, men plexi er et sprøtt materiale. Så følg for all del med!

Lenke til kommentar

Hei Skrue!

Har fundert en del på hvorfor plexien sprekker på tt bigwter cpu blokker.

Har kommet til en teori om at, når fabrikken borrer hull til nipplene, tar de ikke

tar nok hensyn til temperatur. Borring i plexi må gjøres med nensom hånd.

Og at det derfor oppstår sprekker etter noe tid.

Lenke til kommentar

Takker for tipset Targa, men jeg tror nok at sprekkdannelsen har andre årsaker.

Jeg vil tro at en produsent av slikt utstyr antakelig vet hvordan plexi skal bearbeides? Men jeg skal ikke dementere ditt forslag, man kan jo aldri vite.

Det jeg derimot tror kan være en mer nærliggende årsak, er hvilken type gjenger man har brukt, og evnt pasningen mellom nipler og de gjengede hullene.

Om den er i trangeste laget, så kan jo dette gi spenninger i plexien, som senere kan føre til sprekkdannelser.

Det samme kan for så vidt skje om man trekker til niplene for hardt, noe som kanskje kan være tilfellet for noen av de som har hatt problemer.

Slangene festes jo med en overfallsmutter, som i sin tur komprimerer slangen mot den innvendige stussen i nippelen.

Bruker man for mye makt her, uten å samtidig holde imot på den delen som er skrudd inn i plexien, så er det en viss mulighet for at dette kan være en årsak.

Det er nok fort gjort å overse at man under monteringen også (ufrivillig) trekker til den underste delen litt ekstra, og da kan det altså være gjort.

Men dette er bare tanker jeg gjør meg, uten å ha sett eller prøvet dette utstyret sjøl....

Lenke til kommentar

Diskuterte dette med en glassmester og han var også enig i at det kunne være

borringen som skaper problemet. Det er riktig at plexien smelter ved for høy temp.

Men plexien blir sprø dersom man under borring ikke bruker liten hastighet og

forsiktig press på borret. Så kommer som du sier en liten uforsiktighet ved

montering av slanger. Sprø plexi - tilteiting - sprekker.

Det må være trangt mellom nippel og plexi, ellers lekker det der.

Lenke til kommentar
Det må være trangt mellom nippel og plexi, ellers lekker det der.

Både ja, og nei.

 

Det kommer helt an på hva slags gjenge- tetningsløsninger man bruker. Om det brukes NPT-gjenger, noe jeg sterkt betviler, så vil det koniske gjengepartiet, gjerne i kombinasjon med en eller annen form for tetningsmasse, sørge for å få det tett.

 

Bruker man derimot BSP(P), (noe de høyst sannsynlig gjør) så er det "O"-ringen i nippelens anleggsflate som utgjør tetningen.

Dermed spiller det liten rolle (for tetningens del) om det finnes en viss klaring mellom nippelens gjenger og gjengene i plexitoppen.

 

Btw; Boring i plexi: Jeg for min del har boret "noen" hull kan man si, og bruker stort sett alltid trebor i kombinasjon med smøring med CRC eller tilsvarende.

Det fungerer meget bra, og jeg har i alle fall til gode å oppleve spenninger / sprekkdannelser her.

Dermed vil jeg også tro at de som fabrikerer utstyret, ganske godt vet hvordan de skal forholde seg mht bearbeiding / boring i plexi. Jeg er i alle fall ganske bestemt på at det ikke er årsaken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...