Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Bruk av cpu" altid over 60%


Anbefalte innlegg

har hatt et proplem ei god stond, pcen går seint. uannsett ka den ska gjøre går den seint oppstart, bare det og surfe på nette e blitt krevande. Å spele spel kan eg bare gje heilt opp. på en god dag klare den kanskje og spele mp3 file uten at lyden hakka..

har prøvd og legge inn windows et par gonga uten at de blei noke beire av det..

noken som veit ka eg kan gjøre?

 

pcen:

Cpu: P4 3,0 ghz

ram: 512 mb

hk: MSI 865PE NEO2-V

HD : maxtor 200 gb

 

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres jo veldig ut som noe spyware/virus opplegg.

 

gjør som PropsAreForBoats sier og sjekk i task manager hvilken prosess det er som tar opp cpu krafta di. (ctrl-alt-del også velger du processes)

 

det som virker rart er jo at du har innstallert windows flere ganger og fortsatt ahr samme problemet.. reformaterte du mellom hver gang eller bare reparerte du innstallasjonen?

Lenke til kommentar

ømh når du seie de so.. de vell litt sånn opp og ned.. men å høyre på musikk feks kan eg bare glømme, kvar gong eg ska oppne et nytt program må eg gjøre det felire gonga før det kjem, og avatil so låse den seg.. utrulig provoserande..

hadde eg vert rik hadde eg tatt heile greia å kasta den ut vindue og kjøpt meg en ny! :p

Lenke til kommentar

Har du sett etter om det er når du går inn på den disken filmer/musikk ligger på at det blir krøll. Hadde det problemet på min maskin. Det løste jeg med og formatere disken som filmer og musikk lå på. Jeg prøvde først og kjøre scandisk og defrag på disken, men det hjalp ikke. Dette krever jo at du har en annen disk og legge filene på mens du formaterer den, eller brenner de ut på dvd eller lignende. Jeg var helt oppe i 80% CPU load da jeg hadde det problemet. Men det var kun da jeg var inne på den ene disken (partisjonen). For og få normal load igjen trykka jeg CTRL+ALT+DELETE og avsluttet prosessen explorer.exe og startet den igjen. Men som sagt så var formatering av disken med musikk og filmer det eneste som hjalp for min del.

Lenke til kommentar
Har du sett etter om det er når du går inn på den disken filmer/musikk ligger på at det blir krøll. Hadde det problemet på min maskin. Det løste jeg med og formatere disken som filmer og musikk lå på. Jeg prøvde først og kjøre scandisk og defrag på disken, men det hjalp ikke. Dette krever jo at du har en annen disk og legge filene på mens du formaterer den, eller brenner de ut på dvd eller lignende. Jeg var helt oppe i 80% CPU load da jeg hadde det problemet. Men det var kun da jeg var inne på den ene disken (partisjonen). For og få normal load igjen trykka jeg CTRL+ALT+DELETE og avsluttet prosessen explorer.exe og startet den igjen. Men som sagt så var formatering av disken med musikk og filmer det eneste som hjalp for min del.

hmm eg hadde to partisjona før, men etter eg formaterte va den vekk og, so har ikkje gadda og lage en ny før at eg ser at pcen virker som den skal.

trur du det kan vere noke gale me HD då?

Lenke til kommentar
ømh når du seie de so.. de vell litt sånn opp og ned.. men å høyre på musikk feks kan eg bare glømme, kvar gong eg ska oppne et nytt program må eg gjøre det felire gonga før det kjem, og avatil so låse den seg.. utrulig provoserande..

hadde eg vert rik hadde eg tatt heile greia å kasta den ut vindue og kjøpt meg en ny! :p

du sier noe der:) har drømt om å ta tak i min lille søte shuttle og kaste den i veggen en god stund nå :)

Lenke til kommentar
hmm eg hadde to partisjona før, men etter eg formaterte va den vekk og, so har ikkje gadda og lage en ny før at eg ser at pcen virker som den skal.

trur du det kan vere noke gale me HD då?

 

Er jo mulig at det er hardisken som begynner og synge på siste verset. Men min fungerer helt fint nå så det er jo ikke sikkert at disken din heller er ødelagt.

 

Vil anbefale og ha minimum to partisjoner. En til operativsystem/spill/programmer og en til diverse filer. Kanskje det hjelper da. Du kan jo ta og slette den partisjonen du har nå og lage 2 nye og formatere på nytt. Og vis maskinen er like treg etter dette så er det nok enten hardisken som snart tar kvelden eller muligens en kontroller på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Det er en del ting som kan gjøre en pc med xp treg:

 

1. Først og fremst: spyware og tilsvarende. Kjør en grundig sjekk med ad-aware så er du trygg.

2. virus: Kjør en antivirus som du ikke har. LAst ned trial av norman eller nod32 og sjekk...

3.Avi-problemet: ved nedlastede avi.filer som kan mangler slutten, vanlig ved fildeling, går det i floke for xp. Den prøver å finne slutten uten å klare det. Et typisk tegn er at det er prosessen explorer.exe som bruker 100% cpu i en periode. Løsningen er i registeret. Søk og du skal finne på boardet.

4. Nesten full harddisk: xp bruker nesten alltid vekslefil på hardisken som kan være liten plass til når disken nærmer seg full.

5 Defragmentert disk. xp må lete hit og dit for å kjøre programmene. Blir treg.

 

På 4 og 5 hjelper det med flere partisjoner, men på nyformatert disk er dette ikke et problem (enda). Det finnes guider på forumet her til dette...

 

Vanligvis er det med hardware: enten virker det eller så virker det ikke, så det er sikkert ikke den.

Lenke til kommentar

altso.. eg har formatert disken har ingen partisjona har bare windows, opra , morzilla, addobe, msn(6,2) og panda antivirus installert, kan ikkje bruke den til noke serlig anna... Eg har formatert disken fleire gonga uten at de har blitt noke beidre av det :no: pcen er spesilet treig og laste inn windows i oppstart!

 

lure på om Hd har fått virus eller noke?

Lenke til kommentar

Har du sjekka cpu tempen din ?

Med hk du nevner så har du vel kanskje Prescott'en.

Hvis cpu viften din er full av støv så vil den gå seg ganske så varm.

Min ble over 70 grader før jeg merka at noe var galt hehe

Da begynte den å bli ustabil slik som du nevner her, hakking i spill og musikk etc etc.

 

Det burde følge med ett prg der du måler tempen der eller du finner det på www.intel.com under downloads på hovedkortet eller chipsettet ditt

Lenke til kommentar
Har du sjekka cpu tempen din ?

Med hk du nevner så har du vel kanskje Prescott'en.

Hvis cpu viften din er full av støv så vil den gå seg ganske så varm.

Min ble over 70 grader før jeg merka at noe var galt hehe

Da begynte den å bli ustabil slik som du nevner her, hakking i spill og musikk etc etc.

 

Det burde følge med ett prg der du måler tempen der eller du finner det på www.intel.com under downloads på hovedkortet eller chipsettet ditt

Cpu ligge til vanlig på 35*, men ette den bejynte å gå seint ligge den på 42* so de ska ikkje vere noke problem.. har god kjøling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...