Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk over ca 500 meter


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å sette opp et trådløst nettverk mellom 2 hus, med en åpen avstand på ca 500 meter. (Over et jorde altså)

 

I det ene huset er det allerede en trådløs router, i det andre er det ingenting. Hva er den beste/billigste måten å få et fungerende trådløst nettverk mellom disse husene på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt til å sette opp et trådløst nettverk mellom 2 hus, med en åpen avstand på ca 500 meter. (Over et jorde altså)

 

I det ene huset er det allerede en trådløs router, i det andre er det ingenting. Hva er den beste/billigste måten å få et fungerende trådløst nettverk mellom disse husene på?

Retningsbestemte antenner (forutsetning at du kan koble til dette på nåværende router)

 

Koster vel ca 600kr stk.

Lenke til kommentar

Alt det jeg lister opp er fra Norek, men du må bruke Komplett hvis du ikke er firma.

Hvis ikke antennen du kjøper passer til din gamle router må du kanskje kjøpe en ny router.

f.eks:

CNet Wireless-G Router 54 Mbps 802.11g, WPA, WDS, 4P switch

 

Kjøp deg en antenne til denne f.eks:

CNet Outdoor Directional Antenna 9 dBi 2.4 GHz, m/ 45 cm kabel, RP-SMA

http://www.cnet.com.tw/product/cda-09o.htm

Rekkevidde ca 700m

Denne antennen ligger under tilbehør til routeren over så den skal passe.

 

Har ikke testet dette selv, men undersøkt litt og tror ikke du trenger noen mottaker annen enn nettverkskort i pc i det andre huset.

Lenke til kommentar

så det holder altså med f.eks. DENNE på Hus B (det uten trådløst fra før) og ingenting ekstra i Hus A. kobles da antenna rett i et nettverkskort eller i en base og så videre til et kort?

 

edit

 

med en SLIK koblet til Hus A's router, og en SLIK i Hus B, vil det vel funke fett? har ikke valgt en retningsbestemt antenne, fordi man kan bruke signalene et annet sted som kan være gunstig.

 

er det noe jeg burde tenke på ang. dette prosjektet? styrke gjennom vegger/glass for eksempel, er dette viktig?

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

Jeg er selv med å drifter et ganske stort trådløst nettverk hjemme:

nettverk.JPG

Dette er en liten del av nettverket

 

Hva skal nettverket brukes til? Er det bare for å dele internett trenger dere ike så veldig kraftige antenner, men skal dere også kopiere filer ville jeg sattse på litt kraftig utstyr når jeg først skal sette opp nettverk.

 

Selv om det står at en antenne rekker 700meter vil ikke dette nødvendigvis si at den rekker 700meter med maks hastighet, eks 11mbit.

Endret av aarmo
Lenke til kommentar

hovedsaklig bare internet, ja. men siden det er to kamerater, hadde det vært fint om linken mellom dem hadde vært litt kraftig, til intern spilling og filoverføring. (kraftig, altså mer enn 2-3 Mbit)

 

edit

 

det er også en låve i veien som dekker utsikten fra mesteparten av huset. en løsning er å sette en retningsbestemt antenne helt i enden (da går signalene rett på), eller går signalene greit igjennom en låve?

 

edit2

 

har også prøvd å måle litt. veien er ganske nøyaktig 500 meter fra A til B, men tvers over jordet kutter man nok 100-150 meter, så avstandene er litt mindre enn først antatt

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

Noe du bør tenke over når du skal sette opp et slik trådløst nettverk er å ungå lang ledning fra AP, eller router til antennen. Hvis ledningen er lang, taper du fort signal i kabelen.

 

Det jeg gjorde var å kjøpe en vanntett boks til AP, så plasserte jeg antenne og AP ute på veggen.

 

Jeg sendte strøm via 4 av kablene i TP kabelen, altså jeg bruke bare 4stk til nettverk.

Du klipper av kontakten på strømforsyningen til AP, og lodder deretter på de 4 kablene fra TP kabelen. De 4 andre setter du inn i en vanlig TP plugg.

 

På utsiden lodder du på kontakten til AP og setter den inn. Fordelen med dette er at du kan ha AP og antenne mye lengre bort, siden du kan sende strøm via TP kabelen.

 

Ble kansje litt dårlig forklart dette, skal se om jeg får tatt noen bilder av hvordan jeg har gjort dette senere i dag.

 

Tror ikke du skal sattse på å sende signalene via låven :)

Lenke til kommentar
Jeg er selv med å drifter et ganske stort trådløst nettverk hjemme:

nettverk.JPG

Dette er en liten del av nettverket

 

Hva skal nettverket brukes til? Er det bare for å dele internett trenger dere ike så veldig kraftige antenner, men skal dere også kopiere filer ville jeg sattse på litt kraftig utstyr når jeg først skal sette opp nettverk.

 

Selv om det står at en antenne rekker 700meter vil ikke dette nødvendigvis si at den rekker 700meter med maks hastighet, eks 11mbit.

Så du får nett overført over mange kilometer? Det er jo gasnke spennede, min famili sitter jo på en elendig telefonlinje som bare klarer 28.8, men man kan få adsl 3.5 kilometer unna. Det er kasnkje mulig å få delt på slike avstander da?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...