Gå til innhold

Slik resetter man en død iPod!


Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er flere som har opplevd at iPod'en deres plutselig dør og at man ikke oppnår noe kontakt med den, men det opplevde jeg for første gang i dag midt under en joggetur. Det skyldes en softwarefeil og kan løses på et par enkle steg. Tenkte jeg skulle poste dem til hjelp for andre som kanskje får samme problemet. Jeg har forøvrig en 4G iPod.

 

1. Plugg iPoden til en pc som er påskrudd eller til en lader så den får strøm.

 

2. Skru hold-knappen frem og tilbake en gang (den må i utgangspunktet være av sånn at det er mulig å trykke på knappene, og skal etter shufflingen (av/på-på/av) ende av).

 

Det var på det tredje steget at samtlige guider på nettet viste "feil" når det kommer til resetting av podden. Mulig fordi jeg har en 4G eller pga softwaren min. Jeg vil iallefall gi to forskjellige teknikker på dette steget som kan prøves.

 

3a (oppgitt på nettet) Hold pause/play- og menu knappen inne samtidig i 6-10 sekunder helt til apple logoen dukker opp. Denne teknikken fungerte ikke på min pod så jeg har satt opp en alternativ metode for det tredje steget.

 

3b (funnet selv) Hold midtknappen i scrollhjulet (den hvite som bare finnes på 4G) og menu knappen inne i 10 sek eller mer. Det samme vil skje som i evt. steg 3a.

 

4. Apple logoen står i noen sekunder og podden fungerer som før. Ingen av filene vil slettes, bare noen playlister og settings som er lett å opprette igjen.

 

Håper guiden kan komme til nytte til noen som er like fortvilet som jeg var...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er samme fremgangsmåte som man finner etter å ha lett i 30 min langt inne i Apples Support-sider :p Så den er faktisk fullt tilgjengelig fra før!

 

Hvis denne informasjonen hadde vært lettere tilgjengelig, hadde nok mange sluppet service-bomturer hos butikkene de kjøpte iPodene deres fra, da spillerne som regel ikke er defekte, men kun trenger en reset/firmware-oppgradering. Dette er jo noe kunden kan gjøre selv på to minutter, dersom man vet hva som skal gjøres.

 

Dette gjelder for så vidt alt annet av avansert utstyr. Det er forbausende mange som ikke har prøvd noe på egen hånd før de tenker noe er defekt og leverer det inn til reperasjon. Oppgraderinger, instillinger, firmware; det er mye å holde styr på, men alt skal være tilgjengelig bare man tar seg tid til å lese bruksanvisninger.

 

 

Nå husker jeg ikke om denne resettingen av iPod står beskrevet i bruksanvisningen, om den er lett tilgjengelig på nett, eller om den er veldig vanskelig å finne på nett (som jeg husker det som), men det hadde vært fint om produsentene gjorde slik informasjon litt lettere tilgjengelig.

 

 

Btw, halla Coop ;)

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Er det det samme på ipod mini også? Har ikke skjedd med meg enda, men det kan jo skje i fremtiden..

 

Edit: glemte to ord

For iPod mini:

 

1. Koble til strømkilde

2. Toggle hold knappen av og på (sett den på hold og slå den av igjen)

3. Press og hold Meny og Select knappen i minst 6 sekunder eller til apple logoen kommer på displayet.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er flere som har opplevd at iPod'en deres plutselig dør og at man ikke oppnår noe kontakt med den, men det opplevde jeg for første gang i dag midt under en joggetur. Det skyldes en softwarefeil og kan løses på et par enkle steg. Tenkte jeg skulle poste dem til hjelp for andre som kanskje får samme problemet. Jeg har forøvrig en 4G iPod.

 

1. Plugg iPoden til en pc som er påskrudd eller til en lader så den får strøm.

 

2. Skru hold-knappen frem og tilbake en gang (den må i utgangspunktet være av sånn at det er mulig å trykke på knappene, og skal etter shufflingen (av/på-på/av) ende av).

 

Det var på det tredje steget at samtlige guider på nettet viste "feil" når det kommer til resetting av podden. Mulig fordi jeg har en 4G eller pga softwaren min. Jeg vil iallefall gi to forskjellige teknikker på dette steget som kan prøves.

 

3a (oppgitt på nettet) Hold pause/play- og menu knappen inne samtidig i 6-10 sekunder helt til apple logoen dukker opp. Denne teknikken fungerte ikke på min pod så jeg har satt opp en alternativ metode for det tredje steget.

 

3b (funnet selv) Hold midtknappen i scrollhjulet (den hvite som bare finnes på 4G) og menu knappen inne i 10 sek eller mer. Det samme vil skje som i evt. steg 3a.

 

4. Apple logoen står i noen sekunder og podden fungerer som før. Ingen av filene vil slettes, bare noen playlister og settings som er lett å opprette igjen.

 

Håper guiden kan komme til nytte til noen som er like fortvilet som jeg var...

Den guiden fungerte ikke for meg!

Så til trådstarter: Du virker jo som en klok fyr! vet du av noen andre måter?

Min ipod 4g bare lager rare lyder den!

Lenke til kommentar

Her er det tydeligvis flere som har grundig kjennskap til Ipod. Jeg har en Ipod 4g som ikke er helt seg selv for tiden. Det hele startet for ca 3 uker siden da den falt ut av lommen min og ned på en benk. Etter dette har jeg ikke klart å koble den til min pc. Jeg få beskjed om at den må formateres. Ipoden vil ikke "snakke" med Itunes og lader heller ikke når den er koblet til usb2 porten. Bortsett fra dette virker den helt fint. Jeg kan bruke alle funksjonene på den og den kan lades vha nettadapteren (koblet til en stikkontakt).

Kan en resetting som beskrevet av trådstarter hjelpe meg? Evt. vet noen hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...