Gå til innhold

Har qxl lov til dette?


Anbefalte innlegg

Heisann.. vet det er en tråd litt lengre ned som tar for seg noe av det samme, denne mailen som qxl har sendt ut til samtlige nå virker det som, om skydlig beløp osv, men syntes likevel dette fortjener en egen tråd :-)

 

Det jeg reagerte på, var at de ikke kunne fortelle meg HVA det beløpet jeg skylder dem faktisk er for. Det står bare, på "mine sider" hos qxl, at jeg skylde dem 40kr.. ikke hva jeg faktisk skylder dem for..

 

Stusset litt på dette, sendte mail, og fikk som svar bl.a:

 

Ved overgangen til det nye systemet i april 2003 ble ev. ubetalte fakturaer

overført til saldoen. Disse ble ikke spesifisert på kontoen i det nye systemet

og man kunne kun finne det totale beløpet for disse fakturaene.

Det er heller ikke mulig å finne opplysninger om utestående beløp som er eldre

enn 12 måneder.

 

Så, har qxl virkelig lov til å *kreve* et beløp av meg, uten å overhode kunne opplyse hva de faktisk krever det for? Syntes de virker ganske sikre på sin sak, siden de truer med inkasso og greier innen 5 dager, men dette er kanskje bare for å skremme folk til å betale?

Endret av andjoha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, nå må JEG slutte å tulle her.. står jo ikke noe om inkasso i den mailen de sendte meg.. skjønner ikke hvor jeg fikk det ifra, kanskje fordi det var litt prat om inkasso i den andre qxl-tråden her så jeg blandet det litt sammen...

 

Men uansett så sendte jeg mail tilbake om at det å kreve meg for et beløp uten at de selv har noe anelse for hva det faktisk er de fakturerer meg for kunne dem bare glemme, og at det ikke er kundens problem at de ikke har orden på systemet sitt.

Endret av andjoha
Lenke til kommentar
Det er heller ikke mulig å finne opplysninger om utestående beløp som er eldre

enn 12 måneder. [/b]

 

Brudd på regneskapsloven ang. oppevaringsplikt for bilag og kvitteringer.

10 års frist.

Dessuten dem kommer ingen vei med inkassso siden kravet ikke kan dokumenteres...

Lenke til kommentar

Brudd på regneskapsloven ang. oppevaringsplikt for bilag og kvitteringer.

10 års frist.

Dessuten dem kommer ingen vei med inkassso siden kravet ikke kan dokumenteres...

Nja, nå er 10 års fristen kun for bilag skrevet på papir, noe jeg tviler på at Qxl har.

Ved elektronisk bilagshåndtering er fristen 4 år.

Lenke til kommentar
fekk akkurat mail av de... har tilnå fått 3mailer ifra de om betaling.

Siste var at de stenger kontoen min om 10dager og den blir ikke åpnet igjen før jeg betaler.

Jepp,nettop det som er problemet. Selv om de ikke har lov til å kreve trådstarter slik de gjør det her, så stenger de bare kontoen for da vet de at de fleste betaler og ikke tar bryet med å prøve dette rettslig. QXL oppererer her klart i gråsonen og jeg skulle ønsket at noen tok seg bryet med en rettslig prøvelse av dette .

Lenke til kommentar
fekk akkurat mail av de...  har tilnå fått 3mailer ifra de om betaling.

Siste var at de stenger kontoen min om 10dager og den blir ikke åpnet igjen før jeg betaler.

Jepp,nettop det som er problemet. Selv om de ikke har lov til å kreve trådstarter slik de gjør det her, så stenger de bare kontoen for da vet de at de fleste betaler og ikke tar bryet med å prøve dette rettslig. QXL oppererer her klart i gråsonen og jeg skulle ønsket at noen tok seg bryet med en rettslig prøvelse av dette .

Hadde du betalt de, bare fordi de truet med å stenge kontoen ?

...er vel bare å lage en ny konto..

Lenke til kommentar

Hei..

 

Har også fått krav fra QXL om betaling av noe utestående..

Sendte de en mail de jeg sa at jeg hadde betalt det jeg skyldte (inkasso fra PBK Outsourcing), men fikk da mail tilbake om at dette beløpet var noe annet.

 

Kan ikke skjønne at de kan kreve meg for dette, da det er dritlenge siden jeg solgte og kjøpte noe på QXL.

Og det sto også noe om at de ikke har tatt vare på info etter overgang til nytt system.

 

Hvordan kan jeg da vite at dette er såkalt salgsprovisjon, eller bare en lur måte å skaffe mer penger i kassa?

 

Har ikke QXL da innrømmet brudd på regnskapsloven, og egentlig ikke har rett til å drive innkreving på dette viset?

 

Kan noen med juridiske kunnskaper kommentere denne saken litt..

 

Foreslår herved at vi snekrer i hop et brev vi alle kan sende dem, der vi henviser til brudd på regnskapsloven osv., så kanskje vi får overtalt dem til å glemme dise utestående beløpene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

fikk nettopp en mail med headingen "2.betalingspåminnelse".

første spørsmålet jeg stilte meg selv var da, hvor ble det av den første påminnelsen ?

nøyaktig det samme som dere beskriver her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

venter på svar fra qxl, sendte mail og lurte på om de kunne forklare meg hva dette kravet gjaldt,og hvorfor jeg har fått en en 2.betalingspåminnelse men ikke den første.

hvis de ikke greier å svare for seg på en skikkelig måte så vil jeg svært gjerne ta dette opp med forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Hei

Har egentlig et litt anderledes problem enn trådstarter men baserese på det samme.

Jeg satt ut en vare på qxl for 1 år og 7 mnd siden . jeg gjorde en feil med minstebud .

ville sitte prisen høyere pga jeg mixet om 2 tall . sendte mail til qxl , vedkommende som tok imot mailen min skjønnte aldri dette selv om det var tegnet og forklart .

dem tok det til etterretning etter 5 dager . da var også min auksjon utgått og fikk forklart det var ingen ting dem kunne gjøre med saken . Jeg solgte ikke varen til vedkommende som vant auksjonen . kom aldri noen vei med qxl . Nå 1 år og 7 mnd seinere for jeg varsel om 2 betalings påminelse , Har forklart min sak for qxl hcoe urimelig det er å kreve prosenter av et salg som aldri har funnet sted .

Fikk da beskjed om at

Hvis ikke kjøperen står ved handelen eller du ikke får kontakt med kjøperen på 7 dager etter auksjonsslutt bør du søke om refusjon.

Slik går du frem for å søke:

Står ikke budvinneren ved handelen bør du søke om refusjon av salgsprovisjon innen 21 dager etter auksjonsslutt.

Det er ikke mulig å søke før det er gått 7 dager etter auksjonsslutt. Det er ikke mulig å søke om refusjon om det går mer enn 2 måneder etter at auksjonen er avsluttet.

 

Finner du ikke gjenstanden i nevnte liste må du sjekke under Lagrede auksjoner også.

Dette er noe jeg ikke ble fortalt for 1 år og 7 mnd siden . Får heller ikke frem faktura informasjon når jeg søker etter dette .

Når jeg hendviste til saken min for 1 år og 7 mnd siden så ble jeg fortalt kort og greit .

Dette systemet er ikke i bruk hos oss lenger og vi har derfor ikke mulighet til å finne igjen disse sakene.
Synes dette er egentlig veldig horribelt at et så stort firma som qxl ikke klarer å stien sin ren .

Når jeg hadde min auksjon så bestilte jeg derimot uthevet skrift / blinkene tekst var noe i den duren der . Det har jeg også kommenter i hver mail til qxl at jeg har ingen problemer med å betale dette , men det virker som jeg skriver i mailene blir bare ignorert . Var ikke så veldig igjenom tenkt tekst jeg har skrevet men det beskriver vel problemet bra nok .

 

 

:no:

 

 

Har all korrespondanse mellom qxl lagret selv om det er nesten 2 år siden sist jeg hadde noe med dem å gjøre .

Endret av AndrewL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

er ikke direkte imponert over qxl, folk sender inn legitime spørsmål til selgere som prøver å kvitte seg med enten warez eller datamaskiner hvor spesifikasjonene er oppfunnet, resultatet er at selger blir beskyttet av qxl.

Lenke til kommentar

Jeg har også fått samme 2.gangs betalingspåminnelse uten å ha mottatt en første. Det er også sinnsykt lenge siden jeg har brukt QXL.

 

Jeg sendte dem en mail der jeg antydet at dette var feil, og de presterte å sende meg to svar. Det ene var:

 

Hei, takk for din tilbakemelding

I forbindelse med en systemoppgradering har vi dessverre sendt ut noen uriktige betalingspåminnelser.

 

Dersom du ikke mottar en ny påminnelse fra QXL i løpet av 10 dager, kan du gå ut fra at din brukerkonto er oppgjort og utestående beløp = 0.

 

Vi beklager den eventuelle ulempe dette har medført.

 

Mvh

QXL Auksjon Norge AS

 

 

Mens den andre var:

 

Hei

 

Ønsker du å sjekke saldoen på kontoen din gjør du dette på følgende måte: Klikk på linken og logg inn på medlemssiden din.

I menyen til høyre velger du: "Utestående beløp å betale QXL:" (eller "Din kreditt til bruk på QXL:" om du ikke har noe beløp utestående) og på neste side velger du "Konto oppsummering". Inne på oversikten din kan du finne detaljer om ev. utestående beløp samt innbetalinger du har gjort.

 

Er du skyldig penger?

Saldoen på kontoen din viser hva du skylder QXL for dine salg/provisjoner/listepris/promoteringer på auksjonen. Se http://no.qxl.no/contents/no/help/cost.htm

Inne på saldoen/kontoen finner du oversikt over hva du har solgt og hvilke auksjoner du har lagt ut.

 

Ved overgangen til det nye systemet i april 2003 ble ev. ubetalte fakturaer overført til saldoen. Disse ble ikke spesifisert på kontoen i det nye systemet og man kunne kun finne det totale beløpet for disse fakturaene.

Det er heller ikke mulig å finne opplysninger om utestående beløp som er eldre enn 12 måneder.

 

 

Veldig misfornøyd med QXL og kommer ikke til å bruke dem mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...