Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig subwoofer. Forsterker?


Zeph

Anbefalte innlegg

Har ein Primera med 4 originalhøgttalarar, effekten veit eg ikkje, men har lest at det ikkje var så viktig. Kvaliteten er ikkje noko spesielt heller, men til min bruk funker det.

 

For å gje litt perspektiv så har eg eit 5.1-sett PC-høgttalarar til 800 kroner som eg er stornøgd med. Eg er med andre ord ikkje kresen på lyden.

 

I bilen saknar eg altså bass og tenkte eg skulle sjå på litt prisar. Budsjettet er for øyeblikket lik 0, men etter ei lønning og to skal eg kunne skrape saman litt her og der.

 

Har ikkje peiling på bilstereo, så kor mykje eg treng må ekspertane finne ut (dei som les dette :)). Eg har ein Pioneer bilstereo med Mosfet 4x50 Watt (utan at eg kan tyde det).

 

1: Kva merker gjer billig, men brukbar lyd (forskjellige prisklassar er fint)?

2: Treng eg forsterkar til subwooferen?

3: Treng eg eventuelt andre komponentar (sett bort frå kablar ol)

4: Må eg lage kasse i bilen eller finnest det ferdigkasser? Kva gjer i så fall best lyd?

 

Det får klare seg foreløpig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Høyttalere yter ikke effekt de har en termisk effektolleranse.

Så er det på det rene :)

Spillern din klarer sikkert å dra høyttalerne dine helt fint.

 

For å ta ting kronologisk her:

1: Kva merker gjer billig, men brukbar lyd (forskjellige prisklassar er fint)?

Soundstream forsterkere og elementer, Dynabel forsterkere, Peerless basselementer.

2: Treng eg forsterkar til subwooferen?

Ja, du trenger da også strøm, signal og høyttalerkabler samt sikring. Alt dette får du hjelp med hos forhandler ;)

3: Treng eg eventuelt andre komponentar (sett bort frå kablar ol)

Nei. Men du kan jo vurdere å skifte ut høyttalerne foran med et billig komponentsett. Garantert bedre lyd.

4: Må eg lage kasse i bilen eller finnest det ferdigkasser? Kva gjer i så fall best lyd?

Det finnes ferdigkasser, men det er lett å lage sjøl av 19mm MDF, billigere er det også. Snakk med en lokal snekker/snekkerverksted om pris på materialer.

Anbefaler å bruke speakonplugg for kjapp av/tilkobling av subkassa slik at du kan ta den ut og inn på et blunk :)

 

Sjøl ville jeg sett på følgende:

Peerless Resolution 10" eller 12"

sammen med en Lil`Wonder II LW5.830 eller Lil`Wonder II LW2.240.

Med LW5.830'en kan du drive alle høyttalerne dine og subben samt dele aktivt på forsterker med meget godt resultat. Om dette blir for dyrt så vil nok LW2.240'en dra Peerlessen aldeles utmerket :)

 

Tror du skal lete lenge for å slå pris/kvalitetsratioen her iallefall :)

Lenke til kommentar

:w00t: @ Jalla. Takker så meget.

 

830'en blir nok i dyraste laget, så det blir i så fall 240.

 

Lil`Wonder II LW2.240 - 1590,-

 

2 stk Peerless Resolution 12" à 1348 = 2696

 

Følger det noko med forsterkaren?

 

Då snekrar eg ein kasse til subwooferene og kjøper inn kablar, pluggar og alt det der frå ein forhandlar. Kor mykje blir prisen på det utstyret? Om eg ikkje tar heilt feil er det stor forskjell på kablar i pris, så ein kabel i samme klasse som resten av anlegget er vel bra.

 

Har, som du sikkert har merka, lite peiling på bilstereo, men ein gang må være den første.

 

Ledningane til dei eksisterande høgtalarane, må dei og skiftast? Kjem til å bruke dei høgttalarane eg har foreløpig.

 

Kabling: Ledningar bak til forsterkaren, derifrå til subwooferen. Høgttalarane går på cd-spelaren sant?

 

Blir dette riktig: :blush:

post-228-1113252883_thumb.jpg

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Skal du ha 2 stk 12" må du nok ha mer guffe enn det LW2.240'en leverer. Denne greier helt fint å dra ett element, men skal du ha to bør du ha en tokanaler som er stabil i 2 ohm eller en firekanaler siden elementene kun kan kobles til 2 eller 8 ohm.

Blir fort litt jungel dette her serru hehe ;)

 

Ville satsa på følgende:

 

1: 1 stk Peerless og LW2.240

2: 2 stk Peerless og en firekanaler, f. eks en XTA 480.4 til 2490,- veil.

 

Som et generelt tips kan jeg si at det lønner seg å bruke vel så mye og kanskje dobbelt så mye på forsterker som på elementer. Mange gjør feilen å kjøpe mengder med store gromme elementer, men er gniene på forsterkern, ser seg blind på tall og store feite typer med MAX WATT. Watt sier egentlig ingenting om hvordan en forsterker låter, det som teller er om det er strømreserver å hente.

En 1.5L turbomotor kan godt yte 500hk, det samme gjør en trailermotor, men 1.5L'ern evner ikke å dra ei 25 tonns trekkvogn. Årsak: dreiemoment, og motorens evne til å ha kontroll over kreftene. Dette er omtrent parallellt med å sidestille en strømsterk og en strømsvak forsterker med samme antall watt.

Den strømsvake klarer fint å dytte på elementet, men har ikke den brutale kraften og skyvet som den mer strømsterke har til å stanse og snu elementet, lyden blir derfor slappere og mer upresis.

 

Skal du ha skikkelige resultater må drivkraften være i orden og i samsvar med det som skal drives, ellers kan det godt hende at alt svir seg. Bokstavelig talt.

 

Kabler i bil er det ikke lurt å blakke seg på. Det viktigste med signalkablene er at de er godt skjerma og tåler ristinga og gnuringa som forekommer i bil. Høyttalerkablene behøver ikke å skiftes om du kjører fra spiller.

Strømkabel kan du kjøpe så tykk som du ser deg råd til. Skal du oppgradere senere så smell til med en 50mm2 først som sist. Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men bor du f. eks i nærheten av Molde er det en forhandler der som har alt du trenger. Ellers så kan du jo handle på nett via linkene jeg gav deg. Signalkablene på Eltek er sikkert greie nok, men skal du ha tykkere strømkabel kan det jo hende du får bedre pakketilbud om du handler alt untatt subbene fra ett sted. Bare å ringe/maile og spørre det :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Blir det bra trøkk med 1 stk 12" Peerless og LW2.240? Bilen skal ikkje hoppe av bassen :)

 

Om du trur 1 stk 12" med 240 funker så er jo det kjempeflott, er jo 2000 kroner forskjell på dei to oppsetta.

 

Bur i Haugesund. Er eit par sjapper i by'n, så eg kan kikke litt rundt. Funker sveisekabel som straumkabel? Har kanskje mulighet for å skaffe slik til ein billig penge via firmaet til far min.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Joda, sveisekabel virker forsåvidt, men er et sant helvete å legge. Dessuten så tar det ca 5 sek. på grus/humpete vei før isolasjonen er gnagd gjennom og da er det byebye sikring så gnistfokken står.

Bruk heller noen av de penga du sparte på en ekstra sub til skikkelig batteriterminal og strømkabel tilsendt av forhandler du. Blir nok ca en femhundrings, men det er det jaggu verdt når du skal til å mole og legge kabel, tro meg, hehe :D

Jordkabelen bør være av samme kaliber. Selefestene er gode å feste i. Fadern din har sikkert tilgang på klemmeutstyr for å få på ei batteriklemme med hill til ~12mm bolt. -Skulle passe perfekt for å feste i selefestet bak.

 

Husk: Strømkabel på en side, signalkablene på andre sida av bilen.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Finnes det guider for å bygge sub i bil? Har ikkje tenkt å bruke heile bagasjerommet. Bruker vel dei måla som er oppgitt i katalogen til eltek, sjølv om eg ikkje tok dei heilt

 

Bagasjerommet er ikkje flatt, so eg må nok triksa litt. Må alle sider være i tre, eller kan gulvet i subben være bagasjegulvet?

 

Forsterkaren kan eg vel bygge litt inn på eit vis for å beskytte den.

 

Slagl. linær: 20mm

Anbefalt lukket kabinett: 15 liter

Chassi diameter Ø 314mm

Innbygn dybde: 280mm

 

Korleis skal dette tolkast? :hmm:

 

Fant ein tutorial http://www.crutchfieldadvisor.com/S-bCnOV2...box.html?page=2

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Slagl. linær: 20mm

Såkalt Xmax, altså maksimum lineær ekskursjon/slaglengde elementet har er rett og slett vandringen på selve voicecoilen som membranen er festa på.

Forteller altså hvor mye membranen kan begvege seg lineært ut og inn.

 

Anbefalt lukket kabinett: 15 liter

Dette er datae som er relevant for kassestørrelsen. 15L er veldig lite så da er det kjekt å ta hensyn til dybden til elementet.

 

Chassi diameter Ø 314mm

Her ser du diameteren på elementet og dermed får du en idè om hvor stort areal baffelen (lydtermiologi for "frontplate" - der elementet sitter) må ha.

 

Innbygn dybde: 280mm

Dybden til elementet, altså må kassa lages slik at det er minst så stor klaring og helts 3 - 4 cm til fra magnetens bakerste punkt til bakveggen i kassa.

 

Kassa må være helt lukket, altså kan du ikke bruke gulvet som bunnplate, det vil bli katastrofalt.

 

Vil anbefale følgende: Lag ei kasse med minst en skrå vegg. Assymmetri er bare en fordel. Sjekk dennetråden for utfyllende informasjon og gode tips.

 

Skriv gjerne ut bilder mm, ta med til et snekkerverksted el.l og få de til å sage og mekke en kasse i 19mm - 22mm MDF. Bør ikke komme på mer enn en 500lapp iallefall. Så trekker du kassa med filt etterpå.

Demp kasseveggene med profilert skum som limes på platene før montering, fyll kassa ca 50% full med saueull som du får på husfliden for en 50lapp eller acusto-Q fra Eltek. Husk også å bruke speakonplugg som nevnt før ;)

 

Om kassa blir noen liter for stor, la oss si 20 liter, spiller ikke dette noen stor rolle :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Den guiden var flott :)

 

314 diameter, frontplate på 340-350mm?

 

Fasongen blir nok på samme måte som i den guiden, då den vil stå mot baksetene. Er det noko forskjell på å ha elementet vendt oppover eller bakover?

 

280mm dybde, 283-284 mm høgd\lengd på kassen (alt etter kva vei elementet står)

 

Lengdene er ikkje reelle, berre ei skisse. Vinkelen blir jo bestemt av baksetet.

 

Edit: La til ein endring på kassen. Bør vel lage den breiare då for å kompensere for plassen.

post-228-1113386642_thumb.jpg

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Ser ut som du er på helt rett spor nå.

Tut og kjør så blir det nok godlyd skal du se :)

Husk å lage lufting ned til subben i form av hull i hattehylla for å få lyden inn i kupèen Disse kan du overtrekke med filt eller du kan skru fast høyttalerdeksler eller annen type finmaska gitter.

Lenke til kommentar

Korleis reknar eg ut volumet i kassen?

 

Og vil den fungere som på teikningen med 2 vinkla sider? Vil lyden bli betre\dårligare?

 

Demp kasseveggene med profilert skum som limes på platene før montering

 

Profilert skum? :hmm::p Er det flytande eller "plater"? Høyrest ut som eg får kjøpt det på Byggmaker eller noko sånt. Det skal limast på innsida?

 

Endra litt på teikningen, der det blå skal illustrere saueullet, bra sånn eller skal det fordelast på anna vis?

post-228-1113395046_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fekk endelig fingen ut og sjekka baki. Som vist på bildet må eg nok modifisere litt først.

 

Antar at det er lettare å kappe til ein planke for å flate ut enn å vinkle basskassen.

 

Korleis skal den festast forresten? Kan jo ikkje stå laust :p

 

Eg har sikkert plass til forsterkaren òg ved sida av kassen.

 

primera15.jpg

 

Noko i den duren er vel målet.

post-228-1113402152_thumb.jpg

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Profilert skum eller "eggekartongforma" skum får du på Eltek. Skreiv litt feil mhp referering til dempemateriale, det er retta nå. Skule være Acusto-Q.

Ser ut som en fin plan dette. Du kan jo feste borrelås under kassa så står den dønn fast i filten skal du se. Ellers så må du til med blikkbånd og skruer, vinkeljern i gulvet el.l...

Lenke til kommentar

Neida, bare du sørger for å forborre med 3mm bor og bruker 4*40mm selvborende listeskruer og bruker sunt vett når du skrur inn går det heeelt fint.

Skruhodene feller du elegent inn ved å borre opp litt med en fres i drillen før innskruing. Tro meg, har overskudd av tommeltotter på snekkerfronten sjøl, men hadde null problem. God planlegging er halve jobben og du kommer i tillegg over terskelen som får deg til å innse at det går fint an å fikse ting sjøl.

I tillegg til å forbore kan du jo klampe fast en fjølbit på hver side av plata du skal skru i med ei skrustikke.

 

Platene får du somregel byggern eller sjappa du handler med tilå kappe til for deg, hull kan du lage med overhåndsfres eller stikksag.

 

Ellers så er nok alt. 1 mest tiltalende...

Lenke til kommentar

Om eg bygger sjølv går eg nok får ein vinkel, blir litt for avansert med 2. Vinkelen blir vel 70 grader, etter mine måle-skills ved å brette papir :D

 

Det eggekartongskummet, er det forskjellige typar? Har ein rull heime som blir brukt til soveunderlag ;).

Lenke til kommentar

Det lettaste blir nok å kjøpe alt på Eltek, i staden for ein del her og ein del der.

dynaBel BF0604 Forsterker

Peerless Resolution 12" bass, 4ohm

Og til slutt eit komponentsett av dynaBel eller Peerless. Forslag? Eg veit ikkje om det er 5" eller 6" som står i, men funker dei billigaste dynaBel para? Eller blir det for billig?

 

Ein ting til (blir masse igjen :p): Kondensator? Kva funksjon har den og er det strengt tatt nødvendig?

 

Fekk igjen på skatten, så prisen berre stig :cry::p

 

Edit: :blush: Vart ein bump dette...ikkje meiningen. :no:

 

Går det fint å ha bakhøgtalarane på om eg set inn eit komponentsett framme? Eller vil det ødelegge lyden framme? Kjem ikkje til å kjøpe komponentsett bak i denne omgang i allefall, eg set jo tross alt framme. :D

 

dynaBel BF0604 - 4x60 Watt RMS Bilforsterker NOK 1798.00

Peerless Resolution 12" bass, 4ohm, pris pr. stk NOK 1348.00

Automatsikring 70A NOK 198.00 NOK

dynaBel 6" komponentsett, pris pr. par NOK 498.00 NOK

Lim, Tre 0,75 liter NOK 68.00 NOK

Lim, Kontakt 35ml NOK 32.00 NOK

Høyttalerfilt - myk, 2 x 1.35m, Sort NOK 148.00 NOK

Tilslutningspanel lite gullbelagt NOK 29.00

Bananplugg gullbelagt, par NOK 49.00

Skrue Sponplate Blank 41mm stk NOK 1.00

 

- Antal pluggar, meter med ledning, skruer og greier reknar eg ut etterkvart.

- Reknar med det funkar med automatsikring.

 

Noko meir eg treng til kassen?

 

Kablar må eg få nokre forslag på.

 

Eg har\skaffar sjølv: Straumledning, jordledning, styrestraumsledning til forsterkar og kabelsko

Eg må kjøpe: Signalkabel til forsterkar, ledning frå forsterkar til subwoofer, ledning til komponentsett (har lest at dei som følger med ikkje er så gode:nei:).

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Gå heller for BF0804'en og Peerless resolution både på komponent og sub.

BF0804'en vil drive suben bedre enn BF604'en.

 

Ellers ville jeg egentlig gått for en Tarantula TRA880.5 siden du har fått igjen på skatten. Det vil gi mye større fleksibilitet mhp oppgradering til f. eks en ekstra sub og etpar midbasser senere.

Erfaring viser som kjent at mye vil ha mer, hehehe :D

 

Kondensator er det siste jeg ville handla inn. Da er det mye mer viktig og riktig - å oppgradere følgende:

 

1. Ledningsnettet fra dynamo til batteri og batteri til jord/chasis - 50mm2 i tillegg til det eksisterende.

2. Batteriet - Odysseybatterier er knall :thumbup:

3. Dynamoen - sjekk på Møre Bruktbildeler f.eks.

4. Fått tak i en Ladac spenningsregulator.

 

Kabler får du på Eltek, ring og spør kara om hva de anbefaler. Ikke vits å blakke seg på dette, men det er viktig at signalkablene er godt skjerma. Om høyttalerkablene er det også er det bare en fordel.

 

4mm2 - 6mm2 til komponentsettet greier seg fint, suben kan du ta 8mm2 på så skal det ikke mangle noe der iallefall :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...