Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig subwoofer. Forsterker?


Zeph

Anbefalte innlegg

4mm2 - 6mm2 til komponentsettet greier seg fint, suben kan du ta 8mm2 på så skal det ikke mangle noe der iallefall :)

Bare for å kommentere litt Yngve.

 

Det holder som oftest lenge med 2,5mm2 høyttalerkabler. Tykke kabler er oppskrytt i mine ører. Skal du ha tykke kabler, bør det være sølv, og solid core syntes jeg.

 

Bare min mening ;)

 

mvh

 

Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis er leveringstida og frakt frå Soundstream? Nettsida såg litt heimebutikk ut, men om dei leverer rask så er det ikkje noko problemer med å ta 240'en, prisen blir jo tilnærma det samme som dynaBel forsterkaren.

 

Satser på at straumen klarer seg foreløpig.

 

2,5mm2 på 5\6" komponenten, men kva med diskanten? Bruker eg samme kabel frå CD-Spelar til delefilter som frå delefilter til 5\6" og 1"?

 

1 35 eller 50 kvadrats kabel bak til forsterkaren, samme størrelse på jordkabelen. 8mm2 ledningar frå forsterkaren til subben.

 

1-1,5mm2 styrestraum til forsterkaren som eg legg i lag med straumkabelen.

 

Skal forsterkaren koplast på noko vis? Ser snakk om 2 ohm 4 ohm 6 ohm osv...

Lenke til kommentar

han som står bak den sida jeg linka til er nok atskillig bedre på bilstereo enn webdesign. Og det er jo en fordel at det ikke er omvendt, hehehe ;)

Du får ringe og spørre hvor lang tid det tar. Det har jeg ikke oversikt over.

Ringer du vil du sikkert også få mange tips og råd på kjøpet :)

Lenke til kommentar

Nei, for all del, diameteren på hullet du trenger for å montere er 28cm, mens dybden du trenger bak er 14,3cm. Selve magneten er nok ikke mer enn 12 - 14 cm.

Saken jeg har i avataren er en 12" med magnetbredde på ~20 cm, men så er den også rimelig massiv.

Men størrelsen er ikke alt for å si det sånn, byggekvalitet og andre parametre har mye mer å si.

Lenke til kommentar

En rask omgang med excel ga meg følgende innvendge mål:

 

H 32,0 cm

B 32,0 cm

D1 15,0 cm

D2 6,0 cm

Volum 18,43 L

 

Hvor D1 er dybden definert av triangelet som dannes av en skrå baffel (frontplate) og normalen fra der hvor baffel og topplate møtes ned til bunnplata.

D2 er dybden av den kubiske delen av kassa.

Dette vil gi god plass for montering og samtidig være en fin størrelse for elementet.

 

Anbefaler 22mm MDF for denne.

 

De utvendige kubiske målene blir da:

H 35,8 cm

B 35,8 cm

D 25,4 cm

 

Så har du noe å gå etter for å måle om den passer inn i bilen :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Den tegninga der greier seg lenge, bare pass på at alle mål er riktige.

Altså, det som er påført på tegninga er innvendige mål. Lite hastverkstabbe av meg :p

Det du trenger er de utvendige. Glemte også å endre fra 19mm til 22mm MDF :hmm: men dette er korrigert under.

De utvendige målene blir følgende:

 

H: 36,4

B: 36,4

D: 25,4

 

Vinkelen som trengs for innfelling er 10.6 grader.

 

Her er en kjekk side for triangelkalkulasjon.

Husk å bruke store skrustikker og haugevis med polyurethanlim.

Det er limet som holder kassa sammen, skruene er der kun for å presse delene sammen mens limet herdes.

Lenke til kommentar

Eg må endre vinkelen 10 grader då vinkelen i bagasjerommet er 70 grader.

 

La òg ved ein samansetning av plater som eg antar fungerer, men det blir vel det samme korleis det blir gjort.

 

Så var det å finne plater da :D

 

Edit: Burde nesten laga ein logo på kassen der det står "Jalla" :p

post-228-1113805260_thumb.jpg

Endret av zeph
Lenke til kommentar
"Joda, sveisekabel virker forsåvidt, men er et sant helvete å legge. Dessuten så tar det ca 5 sek. på grus/humpete vei før isolasjonen er gnagd gjennom og da er det byebye sikring så gnistfokken står"

spørsmål til jalla!

 

hvor har du fått ifra at en sveise kabel er så dårlig??

 

sveisekabelen har en strengere krav både på hvilken kjemikaler den skal tåle og mekaniske belastning den skal utsettes for... en "bilstereokable" har ikke så strengt krav, siden der går ikke så mye strøm over lengre perioder som det gjør i en sveise kabel og dessuten så er den "stereokabelen" montert "fast" bare et sted, sveisekabelen skal dras fram og tilbake, flyttes rundt, tråkkes på, dras i, osv.... isolasjonen på den er av gummi som regel, og nesten av samme type som er i bildekkene + nylon stoff mellom isolasjoenen og kordelene, og det for at den skal oppfylle nevnte strenge krav og utsatt miljø/bruk. Et sant hel**te å legges men mer enn bra nok til bilstereo, har selv brukt 90/70 kv som jeg kjøpte en hel rull av Norwell Norge, der fikk jeg all info -selv om det er mange år siden. veide godt over 100kilo for 50meter...

 

ellers er jeg enig med deg i det meste -bare så det er klart- :thumbup:

Lenke til kommentar

Joda, en sveisekabel har nok strengere slitasjekrav enn en typisk bilstereokabel.

Uttrykte meg kanskje en smule uklart her, men det jeg mente å legge størst vekt på var at den er et helvete å legge. En 50mm2 må det jo nesten brukes brekkeverktøy på. Isolasjonen på den jeg var ute for var muligens av meget slett standard, det var ikke rare greiene. Sikkert noe fyren hadde kjøpt på biltema :roll: Isolasjonen var gnagd helt gjennom der den lå an mot torpedoveggen.

Regner med at det holder i lange baner om isolasjonen er som du sier.

 

En annen ting med sveisekabeler at korddelene er ganske tykke, mens de i en skikkelig bilstereokabel er veldig tynne, noe betyr enormt mye større overflate i bilstereokabelen. Strømmen transporteres etter sigende i de ytterste skiktene av en leder, ergo vil en da ha en teoretisk større flate pr. elektron her.

I tillegg er en seriøs bilstereokabel fullfortinnet for å både hindre korrosjon og sørge for skikkelig kontakt.

 

Er en bekymra for gnaging på isolasjon finnes det jo alltids krympestrømper.

Det er saker :thumbup:

 

Ellers er vi nok enige i mye rart, hehe :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Kor stor sikring bør eg ha? Funker ein 80A automat?

 

Sjølve byggingen gjer eg sjølv, men ein ekstra vinkel kan eg alltids få til.

 

Blir meir rekning på vinklar og styr, men utan skule det siste året er det godt å få ein oppfriskning.

 

Kjem til å bruke sveisekabel. Sikkert 35 kvardat.

 

Krympestrømpe på 3-4 meter 35 kvadrat :cry: Kabelen er god kvalitet og blitt brukt av fleire andre i bil så eg satsar på at det funker.

 

Link til kabelen

post-228-1113825779_thumb.jpg

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Bruker krympestrømpe på utsatte steder som torpedovegg ol.

Kapp en bit på langs, smett innpå og strips fast. Eller du kan finne en bit hydraulikkslabnge el.l...

Sikringa bør minst være like stor som samlet sikringsstørrelse på forsterkern(e).

35mm2 holder nok til ditt bruk her vil jeg tro, det samme gjør sikringa.

 

Hvilken forsterker ble det? BF0804 eller Lil' Wonder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...