Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig subwoofer. Forsterker?


Zeph

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet Lil Wonder, men kan dynaBel forsterkaren dra 2 12" Peerless Resolution subber? Står 2x240 @ 4 ohm brokopla.

 

Korleis skal eg kopla med 1 sub?

 

Blir nesten du som bestemmer om eg skal kjøpe dynabel eller Lil Wonder. Prisen er den samme om du reknar inn prisen for frakt på Lil Wonder, så den du anbefaler, kjøper eg.

post-228-1113833806_thumb.jpg

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uha, skumle saker...

Så jeg legger hodet på blokka her skjønner jeg, hmmm.

Jeg ville ringt og hørt med Lars engen, mannen bak Engen Audio som fører Soundstream om han tror Lil' Wonder klarer å dra såpass.

Ellers ville jeg gått for DynaBel BF0804.

Denne greier nok fint å dra to av Peerlessene.

 

 

I bruksanvisninga som følger forsterkeren står det sikkert godt forklart om brokobling og slikt.

Ellers er denne sida full av nyttig info :)

 

 

Digresjon

 

Skal du være litt gal og impulsiv så kan du gå for en TRA880.5, denne vil gi guffe nok til både to subber, komponentsett og evt. midbasser som kommer senere. Da slipper du å tenke på forsterker på noen år iallefall. Skulle du føle du trenger mer enn en sub og et komponentsett så har du allerede ett stk. snacksy boks som har alt du trenger av trøkk for å dra det du har behov for :)

/Digresjon

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Prøver meg på 804 eg, så har eg noko å gå på om eg skulle finnne på å kjøpe eit element til. Komponentsett må vente til mai\juni. Masse jobbing i Mai :)

 

Edit: Var bortom Obs Bygg og Montèr i dag, og støtte på 2 problem:

 

1: Begge hadde 19mm plater, ingen 22mm. Er dei 3mm så viktige?

2: Obs kunne ikkje skjære kanter, kunne knapt skjære rette linjer, mens Montèr kunne skjære kanter, men det tok lang tid, 10 kroner minuttet og dei kunne ikkje love eit godt resultat. :ermm:

 

Ikkje visste dei om stader som kunne kappe kanter heller....

 

Eg må jo kutte kanter for å få bygget denne kassen. Eg må kutte kanten på minst 2 plater og burde, for syns skyld kutta på 4.

 

Glømte å spørre om dei kunne kutte hull. Tviler på dei har 280mm hullsag :hm:

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Fortvil ikke.

Om de ubrukelige kara på de lokale trelastpusheriene ikk vil kutte gratis eller vet hva det å kutte vinkler er burdte tømrerlinja på VGS eller et snekkerverksted i nærheten greie biffen. Har mest trua på snekkerverksted egentlig, der kan du sikkert få bra pris på materiale også.

 

Hullet kan du fikse du med stikksag, sag litt for grunt og puss ned ujevnhetene med papir til slutt.

 

Sjøl så sveisa jeg på en 4mm tapp på ett flattjern med målestav på og festa på en overhåndsfres med litt hjemmemekk og vingemutter. Deretter bora jeg et 4mm hull i sentrum av der hullet i plata skulle, kontrollmålte fra sentrum og til yterkanten av fresen og fresa ut en sirkel.

Lenke til kommentar

Trådstarter sa han hadde Primera, er det sedan eller coupe? Min erfaring med sedan er at det er litt vanskelig og få lydtrøkket inn i bilen. Men alt ettersom hvor mye bass du vil ha. Jeg har selv hatt 4 kasser i min Primera og først nå er jeg fornøyd. Har en bassreflexkasse på 50 liter med et Infinity Kappa Perfect element. Har også kutta høl i hatthylla for og få bassen inn i bilen. Men, det spørs som sagt hvor mye bass du er på jakt etter og hvilken bass ;)

Lenke til kommentar

Kombi trur eg det var. Selgar sa at det var den med litt større bakseteplass, om du veit hvilken som har det.

 

Sånn ser bagasjerommet ut

primera15_tn.jpg

 

Eg vil ha god bass, ikkje sånn "DUNK DUNK DUNK DUNK DUNK" fra ein trance låt. Speler stort sett metal, rock, pop. Metallica, Megadeth ol.

 

Er litt vanskelig å setje fingen på det utan å erfare det.

 

Er det stor forskjell frå 12" til 15" Peerless Resolution? Klarer dynaBel's BF0804 å dra 15"? Eller klarer dynaBel BF1702 å dra den?

 

Og korleis er SEAS LOTUS 12" Sub SW300 kontra 15" Peerless Resolution? Vil dynaBel BF1702 dra Lotusen?

 

Er litt redd for å kjøpe for lite. :ohmy:

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Ser jo bra ut den tegninga der. Om du skulle få problemer med å få lyden inn i kupèen så kan du bare legge kassa ned slik at den spiller opp mot hattehylla.

Denne bør uansett ribbes litt for å slippe gjennom lyden.

 

Ikke gå i den klassiske "handler digre elementer og for liten forsterker - fella" iallefall.

Skal du ha noe mer anbefaler jeg heller en BF2502 på to 12" Peerlesselementer.

Husk at dette er SVC 4ohms elementer.

 

To av disse kan med andre ord ikke kobles til med annet enn 2 eller 8 ohm. Da må du enten ha en tokanaler med en kanal til hvert element, en som er stabil i 2 ohm (somregel en monoblokk eller styggdyre klase A/B saker) eller en tokanaler som gir gir nok i 8 ohm.

 

Dette utelukker bruk av 2 elementer sammen med BF1702.

 

Mener en 12" vil gi deg nok guffe, skal du ha mer så gå for 2 12".

 

Har jo skissert et mer langsiktig "hendelsesforløp" mhp dette lenger opp med innkjøp av en Tarantula 5kanaler og 2 12".

 

Skal du gå for et dyrerre 12" element, gå for en Soundstream VanGogh, den er nok det som gir deg mest bang for the buck i den prisklassen om det er lydkvalitet du er ute etter.

 

Du skulle hatt mulighet til å tatt deg en tur til en forhandler med mye rart i sjappa tror jeg :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Kan jo til nøds fjerne plata over bagasjerommet. Er berre ei laus plate som spretter opp med bakluka. Vil det bli for masse då kanskje.

 

Kvalitet > kvantitet

Omformulert: Betre med god lyd enn høg lyd.

 

Må vel ha styggdyr forsterkar til VanGogh?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Spørs hva du definerer som styggdyr det, men du må nok opp mot 5000 er jeg redd.

Dette fordi suben har 4 ohm DVC konfigurasjon og dermed bare kan ha 8 eller 2 ohms belastning mot forsterker.

dvs: En råsterk firekanaler eller en som er stabil i 2 ohm, typisk nok en monoblokk.

 

Du vil sikkert kunne få en anbefaling på ulike komboer av forhandler.

Lenke til kommentar

Kan eg skjære platene med ei vanleg sirkelsag? Kanter og? Eller vil det sprekke?

 

Har eit par maskiner heime som kanskje kan brukast.

 

Blir nok ein 12" Peerless Resolution og 1 dynaBel BF0804. Så eit komponentsett seinare. Den klarer vel å dra det?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Har du sirkelsag med tilt og vinkelmål så er det godt nok det. Vær nøye med innstillinga bare :) Husk at MDF støver noe helt vilt så bruk avsug eller iallefall vernebriller.

 

Det skulle gå fint å dra det med den forsterkeren.

Du kunne jo hørt med flere forhandlere om sending av komplett pakke av det du har bestemt deg for med litt større strømkabel enn det de har på Eltek.

25mm2 er i ok for kun èn forsterker, men kommer det mer senere blir det for spedt.

 

Et tips kan ære å bruke sveisekabel. Men denne er et sant helvete å legge, stiv og ekkel å ha med å gjøre, men det går :)

Lenke til kommentar

Hmm...veit ikkje kva sveisekabel du har vært borti, men den me har er av gummi og meget medgjørlig. 35 kvadrat og massevis av kordeler.

 

Kabler til høgttalar veit eg ikkje, såg på desse 5 meter frå spelar til forsterkar og 1 meter frå forsterkar til subwoofer. Det følger styreledning med 5-meteren, så eg slepp å tenke på det.

 

Eg finner ikkje tilslutningspanel til kassen med phonobøsser, det er berre banan. Om eg ikkje finn ein phono-banan overgang kan eg avisolere eine enden på 1-meteren og koble på ein bananplugg.

 

På baksida av tilsutningspanela, kva tilkoblingsmuligheter har eg der? På subben er det phonotilkoblingar, men kva skal være i andre enden som skal koblast til på innsida av tilslutningspanelet?

 

Kva andre forhandlarar har samme utstyr som Eltek?

 

Har lest litt om MDF-plater og kjem til å ta mine forhåndsreglar. Alt blir kappa i friluft med maske.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

hadde 50mm2 i bakhodet jeg mhp sveisekabel, men har du en medgjørlig 35mm2 eller mer så go for it :thumbup:

Du trenger kun ett par signalkabler på 5m fra spiller til forsterker for å drive subben. Kjekt med medfølgende styrestrøm i midten.

Senere trenger du nok ett par til fra spiller til forsterker for å gi signal til det som komponentsettet skal ha, men det kan du bestille sammen med høyttalerkablene så får du kanskje gratis frakt med det samme. Handler du for 1800 må du ut med ca 200 i frakt så da er det bedre å handle for 200 og slippe frakt. Mer for penga, hehe :D

 

Av høyttalerledninger vil nok 15 m Supra Linc 2.5 greie seg finfint til høyttalerne som du skal ha i fremtiden og 2m Supra Ply 3.4 vil holde for suben.

 

Bananplugger er unødvendig.

 

Bruk en Speakon NL4FC, 4-pol høytt.plugg sammen med en Speakon NL4MPR, 4-pol høytt.kontakt i kassa. Genialt lett å koble til og fra :)

Bor hull, lim på en gummibit/pakning/dings og skru fast.

 

Mener jeg har nevnt det før, men for feste av suben anbefaler jeg bruk av islagsmutre. Disse har mothaker som eter seg inn i treverket på innsiden av kassen slik at du kan bruke gjennomgangsbolter. Kjekt å ha om du må stappe inn/ta ut litt ull for å tune kassa riktig. Bruker en treskruer sliter en ut MDF'en på null komma null...

 

Du finner det jeg refererer til her.

Lenke til kommentar

Bolter er ikkje så dumt nei. For Speakon-saken, er det skrutilkobling eller må eg lodde?

 

Passer dei dynaBel ledningane til å sende signal frå CD-Spelar til forsterkaren? Den på 5 meter. Til komponentsettet, er ein til på 5 meter bra nok for tilførsel til forsterkar?

 

På forsterkaren er det 4 phono-pluggar og resten skrutilkobling, er det phono eller skrue til subben?

 

Er det nødvendig å ha noko masse på innsida av kassen i skjøytane? Limen vil jo tyte ut og halde det tett.

 

Eggekartongen putter eg i etter at eg har satt saman 5\6 av kassa, alt utanom frontplata.

 

Legging av filt fann eg ein fin guide til på bilforumet.net. Til festing av subben anbefalte du borrelås som eg kjem til å bruke. Satser på at limen på borrelåsen er sterk nok til å halde seg i ro på filten i bagasjerommet. Ellers kan eg kanskje lime borrelåsen mot kvarandre og ha borrelås opp og ned.

Lenke til kommentar

Speakonpluggen er utstyrt med skruer. Et kjekt lite "byggesett" som du pusler med i 5 min. Du skjønner det tvert når du ser den :)

 

DynaBel signalkablene skulle passe fint for å transportere signalet mellom spiller og forsterker. Det er det som er deres tiltenkte bruk ;)

På forsterkeren er det Phonoinnganger hvor du kobler til kanal 1 og 2 for subben og brokopler disse. Signalkabel nr. 2 som du får tak i sammen med komponentsettet kobles følgelig til 3 og 4.

Nærmere instrukser finner du i manualen.

Det er egentlig piece of cake når du har lest boka til forsterkern.

 

Detr er egentlig ikke vits i å klaske på sica eller annen gugge, limet holder i massevis, men bruker du sicaflex så vær obs på at kassa må luftes etpar døgn slik at gassene som sicaen utsondrer ikke spiser opp opphenget til suben.

 

Med såpass grundige forundersøkelser du hart gjort på dette kan det nesten ikke bli annet enn topp, hehe :D God planlegging er halve jobben :thumbup:

 

Du får legge ut etpar bilder når du er i gang.

Lenke til kommentar

Hehe, ja det må nesten bli det. 56 svar på denne tråden til nå :D

 

Men eg har taket på det meste nå. Så fort eg får skaffet plater og tilskjært dei er eg stort sett klar for bygging.

 

Brokobling og sånn står vel i manualen det òg.

 

Bilder skal eg ta ja, det skal være sikkert og visst.

 

Jo betre planleggingen er, jo betre blir resultatet.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Forskjellen er at den ene er firekanaler og den andre tokanaler.

Tokanalern er nok noe kraftigere enn firekanalern, derav prisforskjellen.

 

-------------------------------

Dagens gulltips! Kjøp deg H/K TC600'en som selges på bilforumet.net, da drar du subben(e) så det griner etter og vel så det! 2x200W v/40hm og massevis av headroom eller 1x 600W --> du kan kjøre tre stk Peerlesser ;)

Gir du ~1800 for denne er det et knallkjøp! Du får ikke nye forsterkere til under ~4000 som holder standarden til denne.

Så kan du heller kjøpe forsterker til komponentene når den tid kommer.

 

...Men så var det det med fornuft og økonomi da :p

-------------------------------

 

Firekanalern vil nok være den mest fornuftige å handle inn om du ikke skal ha flere forsterkere.

 

Brokobler du to kanaler til sub og kjører de to andre på komponentsettet så vil det være en god match.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...