Gilbert Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 (endret) Motsatte av ucfirst()? Hadde trodd det kanskje var lcfirst, men neida, ikke noe som tyder på det... Tenker da på: ucfirst('hei') = Hei lcfirst('Hei') = hei Edit: Jeg trenger det ikke - hadde jeg hatt behov hadde jeg vel skrudd sammen min egen funksjon. Men jeg lurer på om det finnes :-) Endret 11. april 2005 av fjartan
Gilbert Skrevet 11. april 2005 Forfatter Skrevet 11. april 2005 ucfirst -- Make a string's first character uppercase strtolower -- Make a string lowercase *tsk tsk tsk*
kakkle Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 (endret) Det er ingen funksjon som setter den første bkostaven til lowercase, men du kan jo f.eks. benytte strtolower til å sette den første bokstaven til lowercase, da... Lag din egen lcfirst function lcfirst($str) { $str[0] = strtolower($str[0]); return $str } echo "Hei på Deg<br>".lcfirst("Hei på Deg"); Endret 11. april 2005 av kakkle
Gilbert Skrevet 11. april 2005 Forfatter Skrevet 11. april 2005 Da erklærer vi det for den beste løsningen - strålende :-)
Equerm Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Jeg er bare ganske nyskjerrig: Hvorfor skal du egentlig gjøre dette, hva skal du med den første bokstaven i et ord som liten?
Gilbert Skrevet 11. april 2005 Forfatter Skrevet 11. april 2005 Men årsaken til at jeg i heletatt lurte på det, er at jeg har en funksjon som returnerer "Gutt" eller "Jente". Og jeg vil ha det i små bokstaver, og lette derfor i utgangspunktet etter noe som kun tok ned første bokstav.
Torbjørn Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 virker ulogisk å ikke ønske å slå alle bokstaver til lowercase? er forøvrig deprecated å bruke [] ved strengindeksangivelse, bruk {}
Gilbert Skrevet 11. april 2005 Forfatter Skrevet 11. april 2005 Ja, det er ulogisk. Men jeg synes også det er ulogisk å kontrollere en hel string når jeg kun vil gjøre noe som affekterer første tegn :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå