Gå til innhold

Outlook og stor forbokstav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hver gang jeg trykker enter i Outlook, begynner neste ord uavhengig om det er ny setning eller ikke, alltid med stor bokstav. Tror kanskje det henger sammen med en innstilling i word, men jeg er ikke i stand til å finne den. Noen som aner hvordan jeg får slått det av?

mvh,

Henning

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen punkter her:

For det første, grunnleggende tekstbehandlingsopplæring: IKKE trykk Enter om du ikke ønsker å lage et nytt AVSNITT, altså et tydelig skille mellom ulike tekstblokker. ALDRI trykk Enter for å lage en ny LINJE, det styrer programmet best selv og kan dermed justere linjelengden etter vindusstørrelse, arkstørrelse, skriftstørrelse, marger etc. Trykker du Enter oppfattes det som et nytt avsnitt og du får dermed automatisk stor forbokstav i neste avsnitt.

For det andre: Bruker du Outlook med Word som redigeringsprogram for e-post? (Generelt sett anbefaler jeg å slå av den funksjonen under Verktøy -> Alternativer -> E-postformat). I så fall må du slå av autokorrekturfunksjonen i Word som justerer dette. Det finner du i Word under Verktøy -> Alternativer for autokorrektur -> fjern haken foran Bruk stor bokstav etter punktum (autokorrekturen oppfatter i denne sammenheng punktum og Enter på samme måte).

Hvis du ikke bruker Word som redigeringsprogram går du inn i Outlook på Verktøy -> Alternativer -> Stavekontroll -> Alternativer for autokorrektur og fjerner også her haken foran Bruk stor bokstav etter punktum.

Skrevet
Grunnen til at jeg har brukt <enter> er at outlook ikke har justert linjelengden etter vindustørrelse.

Hva mener du med det? Det er ingen naturlig måte å få den til ikke å gjøre det.

Skrevet (endret)

Du bruker Word som redigeringsprogram for e-post? Versjon av Outlook? Hvilket tekstformat har du for e-post? Skjer det ved svar og videresending også eller kun når du oppretter ny e-post? Har du forsøkt uten å bruke Word til å redigere e-post? Hva står under Verktøy -> Alternativer -> E-postformat -> Internettformat -> Bryt tekst etter...?

Endret av kjeklulf
Skrevet

Finner selvsagt ikke haken igjen nå, litt tidlig på morgenen, men det var en knapp i word auto-correct instillingene som gikk på "alltid stor forbokstav ved ny lnje" eller noe i den dur. Fikk skrudd av denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...