Satan666 Skrevet 15. mars Skrevet 15. mars Imaginacíon skrev (3 minutter siden): Jeg dømmer ingen og ønsker alle alt vel. Vi er alle forskjellige og noen har mindre behov enn andre. Det er strengt tatt en dom når du skriver at de som velger å leve uten kontakt med andre går glipp av mye i livet. Ikke at det er noe galt i det du skriver, men det sier mest om deg selv og dine preferanser og lite om andre. 1
mad.cat Skrevet 15. mars Skrevet 15. mars (endret) Satan666 skrev (15 minutter siden): Det kan du påstå, men dermed opererer du med en personlig målestokk og fasit for hva som konstituerer "mening" og "verdi" i livet, og du dømmer andres livsførsel ut fra denne. Men det som gir mening og verdi for deg gir ikke nødvendigvis det samme for andre, og vice versa. Det er altså ikke sikkert at de som velger å leve uten kontakt med andre synes at de går glipp av noe, selv om du mener de gjør det ut fra din målestokk. Herrefred, det handler ikke om hva andre mener eller at de dømmer, men fakta. Selv om det er selvvalgt sosial isolasjon så kommer det altså med en del helserelaterte risiko: risiko for dødelighet øker, risiko for Alzheimer/demens øker osv osv. Sosialt samspill er risiko forebyggende: akkurat som fysisk aktivitet er det! Du kan godt velge å aldri se sollys og si at dette er selvvalgt og du lever ett godt liv, men forskningsmessig påløper du en risiko ved dette levesettet, ettersom mennesker trenger sola. På samme måte som vi trenger fysisk aktivitet … og : sosialt samspill. https://no.wikipedia.org/wiki/Sosial_isolasjon#:~:text=Sosial isolasjon er en tilstand,i forbindelse med oppfattet ensomhet. Endret 15. mars av mad.cat 2
Lenvar Skrevet 15. mars Skrevet 15. mars Jeg har merket meg at den innebygde AI'en i Google (den heter vel Gemini) er veldig interessert i å fortsette samtalen (ChatGPT også, men ikke i like stor grad). Den slipper deg ikke lett av kroken. For eksempel spurte jeg den her om dagen om noe i forbindelse med et et spill jeg har begynt å spille. Den svarte meg utfyllende, og oppmuntrer til å fortsette samtalen med ting som "Hvis du vil kan jeg også vise deg hvordan..." eller "Fungerte det når du prøvde...". Jeg er også "ødelagt" nok til å avslutte samtaler med AI på en hyggelig måte, og sier bare "Takk, jeg kan sjekke det selv". Men selv da kommer den med forslag til hva jeg kan spørre den om. Uansett, ettersom jeg er ganske ny i dette spillet, så var det mange av forslagene som virket interessante å vite mer om, og det blir som en samtale med en person som har ekstremt mye kunnskap og erfaring med dette spillet. Selvsagt skal man være forsiktig med å lene seg for mye på AI. Når det gjelder viktigere spørsmål, bør man i minste fall sjekke at svarene den gir er riktige. 4 1
Sovna Skrevet 15. mars Forfatter Skrevet 15. mars Lenvar skrev (9 timer siden): Jeg er også "ødelagt" nok til å avslutte samtaler med AI på en hyggelig måte, og sier bare "Takk, jeg kan sjekke det selv". Men selv da kommer den med forslag til hva jeg kan spørre den om. Claude er også sånn, veldig på om du ønsker ytterligere samtale. Og som du, jeg er livredd for å få en lynende forbannet Claude eller Gemini på døren hvis jeg blir litt ufin i tonen..😱 Jeg tror jeg er høfligere mot disse gutta enn jeg er mot dama mi i sofaen.
Lenvar Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars Sovna skrev (14 timer siden): Jeg tror jeg er høfligere mot disse gutta enn jeg er mot dama mi i sofaen. Ja, jeg tenker som så, at hvis de bestemmer seg for å ta over verden, så husker de kanskje hvem som var hyggelige mot dem 😄
Sovna Skrevet 16. mars Forfatter Skrevet 16. mars Lenvar skrev (4 timer siden): Ja, jeg tenker som så, at hvis de bestemmer seg for å ta over verden, så husker de kanskje hvem som var hyggelige mot dem 😄 Ja, det kan faktisk bli KI som virkelig sender deg til bålet istedenfor perlens port. Ikke all verdens religioner.. Bare passe seg.
^fmj Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars (endret) Syns det er jævlig trist om noen sitter og snakker med KI fordi de ikke har noen andre. Trist at det er slik samfunnet har blitt. Jeg dømmer ingen, men kunne aldri gjort det selv. Ikke tenker jeg at jeg skal være høflig heller. Endret 17. mars av ^fmj 1
BadCat Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Det kunne ha vært ei oppgradering. Den andre halvdelen sier ikke stort. Ikke kattene heller.
WiiBoy Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars En ting jeg merker meg er at når jeg bruker AI verktøy i en lengre periode, så avslutter jeg "samtalen" ofte på samme måte som om jeg snakket med et menneske. Det er sjeldent jeg bare stenger systemet direkte. Det er en ubevist handling som bare kommer naturlig, og det er fordi jeg underbevist opplever "samtalen" som en samtale med venn/kollega/etc. Så er jo spørsmålet om dette er bra? På en måte så menneskeliggjør det AI som er farlig, dersom jeg "tvinger meg" til å ikke gjøre det så avtrener jeg jo de medmenneskelige vanene jeg har lært meg over lang, lang tid som jo igjen fører til et kaldere samfunn.
PosteMonopolet Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Den brutale sannheten er at mobiltelefonen og internett allerede har vore folks bestevenn i mange år. Men kan se ut som at effekten blir forsterket av KI. https://www.vg.no/nyheter/i/WvLEmL/japansk-kvinne-giftet-seg-med-ai-karakter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå