Gå til innhold

GT4 bil tuning, denne funker for meg!


Retroboy

Anbefalte innlegg

Tuning i GT4 er det som har gitt meg mest hodebry, har søkt, leitet på forum, prøvd, justert og lekt med oppsett og har endelig funnet frem til en tuning som i 90% av tilfellene (utenom Rally) fungerer meget bra. Prøv og se hva du synes!!

 

Dette oppsettet vil gjøre at man får et fantastisk mye bedre veigrep i de fleste tilfeller, man svinger noe bedre, får en bedre start og litt mer topphastighet.

 

Forutsetter at man har alle oppgraderingene som trengs for å gjøre de forskjellige justeringene, hvis du ikke har alle oppgraderingene så kan du justere de du har og prøve deg frem til de beste instillingene.

 

For å gjøre dette forståelig så har jeg satt opp det meste i % og når du skal justere så tenk deg at "baren" som du justerer på går fra 0% til 100% (det er 5 linjer som jeg tenker indikerer 0%, 25%, 50%, 75%, 100%) også justerer man i forhold til verdiene som du finner i listen under.

 

 

FJÆR OG DEMPER INSTILLINGER (Front / Rear)

Spring Rate: 75% / 75%

Ride Height: 0% / 0%

Shock Bound: 60% / 60%

Shock Rebound: 100% / 100%

Camber Angle: 4.0 / 2.0

Toe Angle: 0.0 / 0.0

Stabilizers: 20% / 20%

 

BREMSE INSTILLINGER (Front / Rear)

Brake Balance: 25% / 25%

 

GEAR INSTILLINGER

Gear Ratio

Auto: 50% (juster opp dersom du ønsker høyere topphastighet og ned hvis du ønsker bedre akselerasjon)

 

Resten av gir justeringene lar jeg være standard

 

ANDRE INSTILLINGER (Front / Rear)

Downforce: 75% / 25%

ASM(Over): 50%

ASM(Under): 50%

TCS: 30%

Nitro: 100%

Ballast Weight: 0%

Front/Rear Balance: 40%

Initial Torque: 5%

 

 

 

EDIT:

 

Gi gjerne tilbakemeldinger på hvordan disse instillingene funker for dere, eventuelt sett opp instillinger eller tillegg/rettelser som dere mener er bedre!!

Endret av Retroboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville forresten minket Camber Angle i mindre tekniske baner.

Endret Toe Angle for "rundt-i-ring"-baner.

Hvis bakhjulstrekk ville jeg økt Downforce-Rear betraktelig.

 

Utenom det går vel de fleste innstillingene på personlige preferanser. Selv foretrekker jeg å kjøre med ASM/TCS på minimum, kraftige bremser, kraftige stabilisatorer, og et ganske modifisert LSD-system :)

 

(Gran Dorifto, anyone? ;))

Lenke til kommentar
Da ser jeg for meg at det kan bli morsomt å sammenligne de innstillingene der på FF/FR/MR-type biler :)

Det er morsomt å sammenligne og det dukker jo opp noen overraskelser, men som en basisinstilling er forslaget mitt over et greit startpunkt.

 

Er selv inne å gjør noen tilleggsinstillinger på de forskjellige FF/FR/MR-type biler og som du sier så går jo dette på smak og behag, noen liker høy fart løsere veigrep og andre vil heller ha godt veigrep og litt lavere fart (som meg).

 

Retro..

Lenke til kommentar

Det er ikke % bremsefordeling, jeg indikerer bare hvor/hvordan man skal justere bremsefordelingen på justeringsmekanismen.

 

Altså justerer man så man ligger på 25% av lengden på justeringsskalaen, slik som vist under.

 

_____________________________________

|________|_________|_________|_______|

0% -------25%---------50%---------75%--------100%

 

 

Vanskelig å forklare dette, men % har ikke noe med styrken å gjøre men hvor man ligger på skalaen.

 

Retro...

Lenke til kommentar

Hvordan stiller dere inn bilen for å kjøre på ringen...?

 

Med oppsett for "vanlige" baner, så blir jo bilen gjerne litt for stiv slik at bilen har lett for å sprette rundt omkring...

 

 

Kjører hovedsaklig på standard bmw m3, men har også trimmet M3 CSL og M3 GTR jeg bruker på ringen...

 

Beste tid foreløbig med standard m3 på standard dekk er 7.47,xxx

Ennå en del å finpusse på. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...