Gå til innhold

Finne ut nøyaktig strømforbruk?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det fantes noen måte å finne ut nøyaktig strømforbruk, ikke noe sånn derre "kryss av for det du har og vi beregner automatsik"-tull. Lurer nemlig på om jeg har plass på min 360W Chieftec-PSU til en 30W belastning til (+ kanskje en harddisk snart). Se gjerne speccs i profil og kom med hva dere tror da jeg har rimelig lite peil på hva hver komponent krever av strøm (stoler som sagt ikke på de internettbaserte beregningsgreiene).

 

Og forresten så kjører jeg 1 av viftene på max og 1 på halv som regel, hvis noen skulle lure...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja men den viser vell hvor mye W det kommer inn i pcen.

 

wattmeteret burde vell måle etter psu, vis dere sjønner hva jeg mener

Hallo... Watt meteret måler hvor mye Watt PCen drar fra strøm nettet.

Og når man da kobler den direkte mellom strøm til kabinett så får man forbruket PSUen har.

 

Viste faktisk ikke at Clas Ohlson hadde sånne så billig.. Skal jeg liiite ha meg :D

Endret av XereX2
Lenke til kommentar

Et wattmeter er kjekt å ha, men kanskje ikke særlig nyttig i dette tilfellet? Som nevnt måler det effekten til *hele* PCen. De ekstra 30W du skal koble på skal jo ikke plasseres direkte på 230V?. Hvis den bruker 5V så må du ha ledig kapasitet på 5V-"kursen" på PSUen. Enkleste måten å finne ut det på er å koble inn et amperemeter på 5V og måle hvor mye som går der, så sammenligner du med specen til PSUen for å finne ut hvor mange ampere 5V kan levere.

Lenke til kommentar
Et wattmeter er kjekt å ha, men kanskje ikke særlig nyttig i dette tilfellet? Som nevnt måler det effekten til *hele* PCen. De ekstra 30W du skal koble på skal jo ikke plasseres direkte på 230V?. Hvis den bruker 5V så må du ha ledig kapasitet på 5V-"kursen" på PSUen. Enkleste måten å finne ut det på er å koble inn et amperemeter på 5V og måle hvor mye som går der, så sammenligner du med specen til PSUen for å finne ut hvor mange ampere 5V kan levere.

Enkelt? Det kommer mange 5v ledninger ut av PSU, så da må du kappe alle og koble amperemeteret imellom...

 

Alternativt velge å kun kappe 5 volt til HK, og satse på at oppgitte data for HD'er mm er korrekt.

Lenke til kommentar

"enkleste" trenger ikke bety "enkelt" ;)

 

Hvis du har tilgang til et tangamperemeter slipper du å kappe...

 

 

Er det denne strømforsyningen?

http://www.chieftec.de/?page=products_big&...d=4&language=uk

 

Mange kabler å holde styr på gitt :)

 

Lag en dummy-load på 30W og se om spenningen holder seg stabil når du kobler den inn. Brutalt men enkelt* :p

 

 

 

*enkelt hvis du har utstyr og kunnskap til å lage en dummy-load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...