Gå til innhold

Rensing av brikke...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med speilrefleks er støvfjerning å regne som grunnleggende vedlikehold som det ikke er hverken fornuftig eller nødvendig å sende/levere inn kameraet for å få gjort.

 

Alt du trenger er en 8mm kost (sensor brush) fra www.visibledust.com og en sprayboks med luft så er det gjort på rundt 30 sekunder. Finnes mange andre metoder som gir bra resultat også, men få er så enkle, sikre og effektive som denne.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Bare for all del ikke spray luft rett på brikken, kommer det med litt flytende luft som havner på brikken  så er det bare å greve dypt i pengeboka.

Hvis du bruker det på riktig måte går det fint:

- ikke rist flaska

- hold flaska oppreist

- blås litt ut i lufta først, for å sjekke om det kommer damp. hvis det ikke kommer damp er det trygt, hvis det kommer damp blåser du til den er borte..

 

Ellers finnes det vel CO2-patroner også som kan garantere at det ikke kommer fuktighet.

 

Luftflaske får du f.eks. kjøpt i fotobutikker.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøpe denne børsten i Norge?

Nei, men det går raskt og greit å bestille den direkte fra visibledust.com (Canada).

 

Når det gjelder luften, så brukes den kun til å spraye på kosten med, så en trenger ikke spraye direkte på brikken. Luften renser kosten for støv og 'lader' den slik at den tiltrekker seg støv fra brikken.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å benytte følgende metode:

 

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

 

"Item #3 - PecPads & SensorSwipe" Koster samlet mindre enn kr 200,- så du slipper moms og avgifter. Eclipse renseveske må handles lokalt eller på internett her, da de ikke sender dette med posten fra USA. Jeg mottok pakken fra USA etter 3 virkedager.

 

Denne metoden fungerer utmerket, kostnaden pr. rens blir veldig gunstig.

Lenke til kommentar
vet ikke om jeg har spurt om dette tidligere i andre poster men noen som vet hva den totale prisen på de visibledustkostene blir? ink alt av porto og avgifter osv.

Det er vanskelig å si, siden det kommer an på bl.a. annet hvilken shippingmetode du velger og kursen når du bestiller. Om du bestiller 8mm-kosten, så ligger denne noen kroner over 200-kronersgrensen, så ofte(st) vil sånne pakker gå gjennom uten at moms legges på. Om en sjekker kursene på www.toll.no og bestiller på et fornuftig tidspunkt, så er min erfaring at pakker som er noen kroner over grensen, som oftest går gjennom uten problemer.

 

Om ikke, må du legge til 25% moms, pluss rundt 70 kroner i fortollingsgebyr.

 

Hos visibledust.com får du et oppsett som viser hva bestillingen koster (inkl. frakt) før du gjør bestillingen, så det er bare å prøve seg der og se hva forsendelsen kommer på.

 

http://www.xe.com/ucc/ er en grei plass å regne om valutaen, men husk på at tollvesenet går ut fra egne satser (www.toll.no) når de ser om en pakke er over eller under 200 kroner.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å benytte følgende metode:

 

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Copperhill er en anerkjent og helt sikker effektiv metode, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke fatter at noen vil utsette seg for en såpass kronglete og tidkrevende metode når en får like gode resultater med en visibledust-kost. Bare det å slippe å putle med flytende midler er en kjempefordel.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg vil anbefale deg å benytte følgende metode:

 

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Copperhill er en anerkjent og helt sikker effektiv metode, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke fatter at noen vil utsette seg for en såpass kronglete og tidkrevende metode når en får like gode resultater med en visibledust-kost. Bare det å slippe å putle med flytende midler er en kjempefordel.

3996611[/snapback]

 

Og Copperhill produkter er nå ogsa tilgjengelig i Norge :)

 

http://www.tylerolsonphotography.com/nettbutikk/

Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøpe denne børsten i Norge?

Nei, men det går raskt og greit å bestille den direkte fra visibledust.com (Canada).

 

Når det gjelder luften, så brukes den kun til å spraye på kosten med, så en trenger ikke spraye direkte på brikken. Luften renser kosten for støv og 'lader' den slik at den tiltrekker seg støv fra brikken.

3982266[/snapback]

 

De selger da noen på foto&video, men det var jo litt av en pris da. Hvorfor i allverden er det så dyrt. Skulle tro det var stor etterspørsel etter renseutstyr når salget på digitale speilreflekskameraer bare øker.

Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøpe denne børsten i Norge?

Nei, men det går raskt og greit å bestille den direkte fra visibledust.com (Canada).

 

Når det gjelder luften, så brukes den kun til å spraye på kosten med, så en trenger ikke spraye direkte på brikken. Luften renser kosten for støv og 'lader' den slik at den tiltrekker seg støv fra brikken.

3982266[/snapback]

 

De selger da noen på foto&video, men det var jo litt av en pris da. Hvorfor i allverden er det så dyrt. Skulle tro det var stor etterspørsel etter renseutstyr når salget på digitale speilreflekskameraer bare øker.

7117107[/snapback]

 

Det er riktig at de selger de på fotovideo. De har tydleigvis tenkt å melke markedet i Norge siden de andre forhandlerne ikke har tatt inn slik produkter for makan til overprising er det skjelden man ser.

 

Det beste produktet jeg har funnet så langt er sensor swap og eclipse. Det funker veldig bra og er enkelt å gjøre selv. Jeg var dum nok til å kjøpe visible dust børsten hos fotovideo til 1600 spenn for så å finne ut at det slett ikke funket så bra (det ble enkelt og greit ikke rent). Sensor swab med noen dråper eclipse fikset det.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Visible Dust er et av de mest seriøse firmaene innen renseteknologi. Jeg har selv både tørr og våtrens sett fra dem som fungerer over all forventning. Har enda ikke hatt behov for å bruke våtrens.

 

Jeg fant tidligere at et helt sett med tørr og våtrens direkte fra USA eller Canada var priset som et tørr-rens sett fra FotoVideo . Det er betenkelig siden teksten for et Econo 1.6x cleaning sett lett forveksles med et "bundle" med absolutt alt, og til en tilsynelatende god pris i Norge. FotoVideo ser for tiden ut til å skumme markedet , det gjelder kanskje å holde seg til kjente merkevarer med kjente priser. Det virker som om FotoVideo har skrudd opp avansen på topp også på de rimelige kinesiske Benro stativene, som går for halv pris i Asia, samt at de har introdusert sitt eget merke ProZigma. Det finnes en del butikker som også klarer å holde lave priser, og ikke fører kundene bak lyset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...