Gå til innhold

Rensing av brikke...


Anbefalte innlegg

Kan noen legge ut en link på hva slags børste en bør kjøpe på http://www.visibledust.com/ Det ser ut som det er mange forskjellige typer. Og det er ikke lett og vite hvem en skal velge.

 

Er det denne jeg bør velge?

 

http://www.visibledust.com/products.php?PID=208

7116900[/snapback]

 

jeg anbefaler a velge en billiger og like bra løsning. Både til våt og tørr rensing.

 

http://www.copperhillimages.com

 

også tilgjengelig i norge har

Copperhill i Norge

 

det gjøre akkurat samme jobben til en mye bedre pris. kr 1400 til en børste er galskap. :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen legge ut en link på hva slags børste en bør kjøpe på http://www.visibledust.com/ Det ser ut som det er mange forskjellige typer. Og det er ikke lett og vite hvem en skal velge.

 

Er det denne jeg bør velge?

 

http://www.visibledust.com/products.php?PID=208

7116900[/snapback]

 

jeg anbefaler a velge en billiger og like bra løsning. Både til våt og tørr rensing.

 

http://www.copperhillimages.com

 

også tilgjengelig i norge har

Copperhill i Norge

 

det gjøre akkurat samme jobben til en mye bedre pris. kr 1400 til en børste er galskap. :hrm:

7374899[/snapback]

 

 

 

Bestilte nettopp total rensepakke for dslr, så får jeg se hvordan dette virker!

Lenke til kommentar
Er det farlig å rense brikken med Q-Tips og vann? Jeg mener ikke om dere vil annbefale det, men er det en stor risiko at det skjer noe galt om man gjør det?

7386113[/snapback]

Farlig er det vel ikke, men jeg kan se for meg at vannet legger igjen en hinne over sensoren, og qtipsen legger igjen små "hår".

Lenke til kommentar

vann og qtips hadde jeg IKKE anbefalt. Når man snakker om våt rensing, så er det bruk av KJEMPE lite væske som tørker like fort som det er på brikken.

 

og som var sagt, qtips kommer til a lege igjen masse dritt på sensor.

 

støvsuger (som var nevt tidliger) anbefaler jeg også sterkt immot fordig det skaper mye elektrisitet som digital ting IKKE liker.

Endret av dataleaf
Lenke til kommentar

Jeg var så ekstremt dum at jeg vasket brikken på mitt ny innkjøpte EOS 350D med linseveske og kutips. Etterpå var bildet helt "blurry" og lyset hadde en merkelig slørhet.... :w00t:

 

Jeg ble kjemperedd og trodde det verste. Etter hvert fant jeg ut at det sto "LENS CLEANING FLUID" på flasken. Både jeg og Foto Video (fotobutikk) trodde jeg hadde ødelagt bildebrikken, men dagen etter tok jeg litt vann på en liten Q-Tips, vasket over og VIPS.. brikken var som ny (håper jeg).

 

Er veldig flau over hva som skjedde og fikk meg en kraftig lærepenge, men nå er alt bra:)

Lenke til kommentar
Av ren nysgjerrighet, hva fikk deg til å vaske brikken på ett nyinnkjøpt kamera?

7394441[/snapback]

 

Ja, jeg vet.. Total dumskap, men jeg tenkte at jeg kunne lære hvordan man gjorde det, ved å praktisere det. Uannsett, nå vet jeg iallefall hva jeg IKKE skal gjøre :thumbup:

 

jeg "vaska" også brikka på mitt 300D med qtips og linseveske, det gikk helt bra :p

 

nå er det hvert fall solgt :ph34r:

7394984[/snapback]

Jeg tenker litt sånn selv. "Hva om det ser helt bra ut, men egentlig er brikken skadet?". Men så lenge øyet ikke kan se det, hva kan være galt?

Endret av FotoFox
Lenke til kommentar
Av ren nysgjerrighet, hva fikk deg til å vaske brikken på ett nyinnkjøpt kamera?

7394441[/snapback]

 

Ja, jeg vet.. Total dumskap, men jeg tenkte at jeg kunne lære hvordan man gjorde det, ved å praktisere det. Uannsett, nå vet jeg iallefall hva jeg IKKE skal gjøre :thumbup:

 

jeg "vaska" også brikka på mitt 300D med qtips og linseveske, det gikk helt bra :p

 

nå er det hvert fall solgt :ph34r:

7394984[/snapback]

Jeg tenker litt sånn selv. "Hva om det ser helt bra ut, men egentlig er brikken skadet?". Men så lenge øyet ikke kan se det, hva kan være galt?

7396226[/snapback]

 

Det er ikke godt å si. Jeg har hvert fall kjøpt meg nytt og kjøperen har ikke klaget han heller, så regner med at det ikke er ødelagt :)

Lenke til kommentar
Det er ikke godt å si. Jeg har hvert fall kjøpt meg nytt og kjøperen har ikke klaget han heller, så regner med at det ikke er ødelagt :)

7397085[/snapback]

Betryggende å høre :) Jeg var så nervøs dagen etter at jeg slikket på rense-vesken for å forsikre meg om at det var harmløst og ikke hadde etset bort filmen på brikken eller noe.. Tror jeg hadde flaks denne gangen!

Lenke til kommentar

 

Bestilte nettopp total rensepakke for dslr, så får jeg se hvordan dette virker!

7375218[/snapback]

 

I dag kom pakken! Utrolig raskt levert!

 

Settet inneholder:

- Batteridrevet blåsedings for å blåse vekk støv fra sensor, linser etc.

- Sensorbørste som lades statisk med blåsedingsen. For tørr-rensing av sensor.

- Sensorswiper for våtrensing av sensor, følger med 100 servietter og en flaske rensemiddel.

- Sett for rens av objektiver. Inneholder en flaske rensevæske, støvbørste, en bok med linsepapir og en mikrofiberklut.

 

Virkelig bra!

Dette settet inneholder alt man trenger.

Jeg tror det er lurt å bruke renseutstyr som er beregnet til formålet.

 

Bare for å nevne...

I Bruksanvisngen til mitt Nikon D70 står det om rensing av støyfiltret: "Støyfiltret er ekstremt sårbart og lett og skade. Vi anbefaler at filtret bare renses av et autorisert nikonverksted. Følg fremgangsmåten som er beskrevet nedenfor hvis du ønsker å rense filtret selv.

 

1 Hev speilet speilet som beskrevet

2 Fjern støv, hår eller annet med en blåseballong. Ikke bruk blåsebørste - busten kan skade filtret. skitt som ikke kan fjernes med en blåseballong kan bare fjernes av autoriserte Nikon servicefolk. Filtret må under ingen omstendigheter berøres eller tørkes av..."

 

Nå har det kommet en del produkter på markedet for å rense bildebrikken siden denne bruksanvisningen ble skrevet. Men budskapet er tydelig nok.. Man kødder ikke med bildebrikken. (Det er nevnt som støyfiltret forran, det er fordi støyfiltret sitter forran bildebrikken)

 

Jeg blåste først speil og sensor med blåse dingsen, så prøvde jeg en gang med sensor børsten. Deretter tok jeg en test og sensoren var fri for støv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...