Gå til innhold

Nytt heftig THX-surround system fra Altec Lansing


Anbefalte innlegg

Har selv et Logitech Z-5500 eller noe i den dur og synes defintivt det er idiotisk å kjøpe skikkelig annlegg så lenge du bor på en hybel og kanskje flytter to ganger i året. Er greitt å ha noe som tar lite plass. Og den som påstår at det ikke er verdt 3000,- (eller hva prisen var) tar totalt feil. På samme måte som jeg er fornøyd med prosjektoren til 6000,-. Ikke alle som er så kravstore og ute etter å bruke mest mulig med penger.

Endret av kosh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det med folk her (stort sett med unntak av WaBBiT)?

 

Jeg tror faktisk en kan få veldig mye for pengene her, først og fremst fordi alt er bygget av samme produsent og levert i en pakke (forsterker, høyatalere, sub og dekoder).

 

Jeg er ikke ute etter et svært (stereo)anlegg til (kanskje) femtusen kroner. Jeg er heller ikke på jakt etter ett billig drittsurround-sett til 2000 kroner på coop. Derfor vil jeg ingå et kompromiss, litt av hvert, til og med ett lekkert design på kjøpet!

 

Har noen av dere "audiofile" her inne hørt noen slike pc surround-sett? Eks: klipsch promedia GMX D-5.1 eller Creative Gigaworks S750. Etter andres erfaringer skal disse være veldig bra prisen tatt i forbehold..

 

Som sagt har jeg Altec Lansing ATP3 fra før. Disse kjøpte jeg nye for over tre år siden til 400 på et tilbud. I forhold til hvor gamle de er og hva jeg betalte for de vil jeg si disse er ekstremt bra! Så har tro på dette settet viss det følger Altec-tradisjoner.

 

Forresten en annen ting som har vannvittig mye å si ved bruk av pc til multimedia, er det (som dere sikkert vet) veldig viktig å ha ett bra lydkort, altså ikke noe soundblaster augidy 2-drit som herper lyden. Med f. eks. ett M-Audio Revolution 7.1 vil hvertfall ikke pcen være særlig begrensning av lyden.

 

My two cents..

Lenke til kommentar

At stereo hifi slår surround uansett er iallefall bare tull... hvis du ser film får du jo ikke med deg at helikopterne kommer bakfra og slikt viktigt!;) kan ikke sammenliknes... men at det er bedre med en god hifi surroundpakke er selvsagt, men det får man jo nesten ikke til under 5000kr komplett, og for en som drømmer om å kunne bruke 2500kr, kaanskje 3000-4000, hvis vedkommende sparer lenge, på et anlegg så er det neppe særlig aktuelt å "starte med en god forsterker for så å oppgradere".... akkurat som alle de som skal ha et greit skjermkort til 1000kr, de ender som regel opp med å få anbefalt 6800Ultra av en eller annen kar...

 

Men drøye 4 laken for et PC anlegg var kanskje litt drøyt. Får vel mye for halvparten uansett. Ellers syns jeg nå dette hadde utseendet med seg.

 

Min mening iallefall.

Lenke til kommentar
Jeg mener at med et budsjett på 5000 kroner er stereo det eneste som er fornuftig å kjøpe. Da får man så sinnsykt bedre lyd enn med et billig surround anlegg.

Helt enig !

At folk tyr til "MEGA kraftige" pc surround annlegg, som også er "thx sertifisert" (Da MÅ det jammen være bra saker :nei: ) er rett og slett fordi de ikke har giddet å sjekke opp hva et hifi annlegg koster og yter...

 

For å være ærlig; Jeg synes disse "pc-anlegg-er-best-for-det-du-betaler" folka er patetiske, sjekk opp ordentlig før dere kommer med slike uttalelser :w00t:

 

Man trenger ikke kjøpe B&W høytalere til flere tusen spenn for å overgå pc-høytalere. Et sett billige gale høytalere, koblet til en Cambridge eller NAD forsterker funker så absolutt mye bedre. Og ja, jeg har hørt både Logitech Z-5500 og gale/cambridge pakken.

Trenger ikke si mer enn at sistnevnte gir mye bedre lyd. Musikk blir artig igjen, detaljer kommer frem, og ikke innesluttet, upresist, og grumsete slik logitech anlegget presterer...

Hallo? Kan vi kalle en spade for en spade, og sammenligne en spade med en spade, og ikke en spade med en gravemaskin?

 

Gir deg følgende utfordring: sett sammen et (nytt) 5.1 Gale HT-sett, samt forsterker og kabler for under 4 lapper. Lykke til.

 

edit: hint hint, billigste cambridge receiveren koster 3998, er det rart at det da låter bedre når du plusser på med HT til noen tusenlapper? Vi snakker best ytelse til SAMME PRIS. Ingen som påstår at hifi til 2 ganger prisen ikke spiller bedre.

 

edit 2: for å være ærlig... sjekk opp litt bedre før du poster...så blir det ikke så... patetisk ;)

Endret av darkfish
Lenke til kommentar

Nå begynner dette å bli rimelig off-topic, men...

Nå snakket jeg om hifi stereo. Og du kan totalt sett få en god pakke til samme prisen for et 5.1 pc-anlegg.

 

The Terminator: At stereo hifi slår surround er ikke bare bull, hvor fett er det egentlig med en liten høyttaler bak som du ikke kan høre forskjell på om gjengir en unge som skriker eller om det er et helikoptersom kommer bakfra.

God filmlyd skal inneholde dynamikk, oppløsning, og ikke grumse bort fine detaljer i lyden. Hvis du tror logitech z-5500 klarer dette bedre enn et hifi stereo annlegg må du nok lytte på BEGGE anleggene en gang til.

 

Et bra stereo anlegg til samme prisen for et 5.1 pc-anlegg klarer faktisk å gjengi bedre filmlyd!

Lenke til kommentar

Hiver meg på denne diskusjonen nå...

 

Jeg vil si at du kan få jævlig mye morro ved å kjøpe et slikt sett som dette. Brodern kjøpte seg et Logitech Z5500 for noen uker siden, og etter å ha hørt litt på det må jeg si at jeg er imponert over både trykk og kvalitet over lyden. Det fungerer helt utmerket til å sprite opp filmopplevelsen og spill på et gutterom eller en vanlig hybel. Det holder vel strengt tatt til musikk også dersom man ikke er særlig bortskjemt.

Selvsagt er det mulig å få bedre lyd, men den totale opplevelsen syns jeg er helt knall til så lite penger. Det er jo utrolig plasseringsvennlig også.

 

Jeg mener at de som skal pushe på folk dyrere eller større utstyr er litt på bærtur nett nå. Det stemmer at det ikke skal så mye til for å få bedre lyd, men jeg mener bestemt at slikt som dette kan passe målgruppen bedre likevel. For 5000 kan man få et ganske godt 2 kanals system, men det mangler fremdeles mye på et godt surround system.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg er sikkert veldig dum, men hvem er det egentlig som har bruk for et surround-anlegg til pc-en? Musikk er vel stort sett i stereo, og man setter seg vel ikke akkurat ned foran 17-tommeren for å se en god film? Nå spiller ikke jeg dataspill, men er det her surround-funksjonen kommer til sin rett?

Lenke til kommentar
At stereo hifi slår surround uansett er iallefall bare tull... hvis du ser film får du jo ikke med deg at helikopterne kommer bakfra og slikt viktigt!;) kan ikke sammenliknes... men at det er bedre med en god hifi surroundpakke er selvsagt, men det får man jo nesten ikke til under 5000kr komplett, og for en som drømmer om å kunne bruke 2500kr, kaanskje 3000-4000, hvis vedkommende sparer lenge, på et anlegg så er det neppe særlig aktuelt å "starte med en god forsterker for så å oppgradere".... akkurat som alle de som skal ha et greit skjermkort til 1000kr, de ender som regel opp med å få anbefalt 6800Ultra av en eller annen kar...

 

Men drøye 4 laken for et PC anlegg var kanskje litt drøyt. Får vel mye for halvparten uansett. Ellers syns jeg nå dette hadde utseendet med seg.

 

Min mening iallefall.

De fleste nye forsterkere kan jo emulere surround med stereo da... så da får duu med deg helikoptrene..

 

Ville heller hatt et sett med presise gode stereo-høyttalere enn et dårlig surround-sett

Lenke til kommentar
Jeg er sikkert veldig dum, men hvem er det egentlig som har bruk for et surround-anlegg til pc-en? Musikk er vel stort sett i stereo, og man setter seg vel ikke akkurat ned foran 17-tommeren for å se en god film? Nå spiller ikke jeg dataspill, men er det her surround-funksjonen kommer til sin rett?

jeg har surround koblet til bl.a. pc'n, og med 42" skjerm er det en fryd å se på film på pc'n, for å ikke snakke om bilspill, genialt når man _hører_ at man suser forbi biler i høy hastighet, eller at bilene krasjer i lyskrysset som du akkurat har passert på rødt lys.

Lenke til kommentar
Og hvem bestemmer hva som er bra lyd?

Øret, og hjernen vår samarbeider på dette området. Så kommer en etterhvert fram til hva en synes.

Men merk; Et skikkelig dårlig anlegg, kan aldri låte bra uansett hvem som hører på! Det er bare forskjellige definisjoner på hva som går ann å høre på og hva som er totalt uakseptabelt. Og det er tydligvis en del folk her på forumet som tar til takke med middels lydkvalitet, selv om de kunne fått bedre lyd for samme prisen.

Lenke til kommentar
Jeg er sikkert veldig dum, men hvem er det egentlig som har bruk for et surround-anlegg til pc-en? Musikk er vel stort sett i stereo, og man setter seg vel ikke akkurat ned foran 17-tommeren for å se en god film? Nå spiller ikke jeg dataspill, men er det her surround-funksjonen kommer til sin rett?

Det er vel spill som er hovedgreia, og der er det jo genialt med surround. Å høre musikk i fra mer enn 2 høyttalere blir i mine ører helt feil; 99,9% av all musikk er lagd for å kjøres i stereo, jeg fryser på ryggen når jeg er på besøk hos folk som spiller musikk med alle høyttalerne enten i hjemmekinoanlegget sitt eller i surroundløsninger til PC - det låter jo helt 'feil'.

 

Og å se film på PC'en er helt uaktuelt all den tid jeg har en ordentlig TV i stua. Men for folk som ser på film på 'gutterommet' så er det sikkert greit med surround da - lyden har jo en del å si for stemningen i enkelte filmer. Og Altec Lansing har tradisjonelt gitt god valuta for pengene i dette markedet - men man kan selvfølgelig ikke sammenligne med surroundanlegg til fem ganger prisen slik enkelte gjør her.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Til trådstarter

 

Hvis du har positive erfaringer med Altec far før av, vet du hva du kan forvente,-på både godt og vondt. Jeg sitter selv med et Logitech z-680 pc-anlegg som fungerer ypperlig til sitt bruk. I forhold til mitt Klipsch HI-FI anlegg (pris*20) kan selvfølgelig ikke lyden sammenlignes. Ettersom jeg er utenlandsstudent og ikke vil leie flyttebil hver gang jeg beveger meg, passer pc-anlegget ypperlig for meg i den situasjonen jeg nå er i. Jeg synes du burde gå for forslaget ditt. Det er sant at du får mye valuta for pengene(=mye lyd) gjennom pc-anlegg, men du vil ikke få det samme spekteret som et HI-FI anlegg gjengir. Dette er heller ikke problemstillingen for deg. Kjøp Altec, stilig er det også! Lykke til!

 

 

Wollis :D

Endret av Wollis
Lenke til kommentar

Dette var underholdande lesing.

Sjølv har eg ein Harman Kardon forsterker + 2 Proson HT, kobla på datan. Det funker bra for meg, sjølv lydkortet ikkje er perfekt (sb audigy). Ein slektning av meg har eit logitect 5.1 pc-sett, det funker bra for han. Og da er det vel eigentleg ikkje meir å diskutere er det vel?

 

Til slutt vil eg berre påpeike at dersom dykk går inn på sida med heimekinoen til MuD, da får dykk sjå noko eg personleg kallar tull. Men det er klart at det er smak og behag, så dersom det gjer livet hans betre er det greit for meg ;-)

Endret av Sevald
Lenke til kommentar

til dere som sier at pc surround ikke klarer å gjengi lyder og at en skrikende unge høres ut som et helikopter, har dere NOEN GANG prøvd et ordentlig pc surround anlegg? alle jeg kjenner som er litt audiofile er mektig imponert over pc anlegget mitt som er det råeste til logitech eller creative elns (har det ikke her så kan ikke sjekke) de har surround og stereo anlegg til minst 20ganger prisen av pc anlegget og de blir imponert, det er faktisk utrolig bra(mye) lyd for pengene! og tro meg, du hører forskjell på unger og helikoptere....

Nå har det seg tilfeldigvis at jeg kan sammenligne med litt dyrere hifi anlegg og hvis det skal inn på gutterommet er det bare idiotisk å kjøpe hifi anlegg til mange ganger prisen...

 

og musikk i alle kanaler er som regel ikke akuratt anbefalt :p men det kan i noen tilfeller være veldig bra! når jeg ser konserter o.l på tv (via satelitt) så hender det jeg setter forsterekeren på en eller annen modus som gir lyd i alle kanaler og det er faktisk helt utrolig hvor bra det er, hører folk bak deg som skriker og hoier...

 

og det er faktisk i f.eks bilspill surround kommer til sin rett hvor du flyr forbi bilder og du hører en bil nærme seg bakfra... det er en helt vill følelse, spillet blir mange ganger så bra som det var fra før ;)

 

 

nå gidder jeg ikke diskutere mer. og i hifi så får du hva du betaler for som regel, men du får ikke noe som er 10ganger bedre hvis du betaler 100k for det istedet for 10k,.. dyrt er som regel bedre men det er ikke SÅ mye bedre......

 

EDIT: han mud fyren har misforstått litt :p det er nettopp det jeg mener er idiotisk å gjøre... fylle rommet med høytalere når du kan sette bitte små satelitter der som gir like bra (tilsvarende) lyd... tror ikke det anlegget der vil klare å gi deg samme følelse i spill som et pc anlegg.... har nemlig dårlig erfaring med spill og hifi anlegg... lyden blir som regel for pinglete!

 

og i film må det jo være kjedelig å se på den lille skjermen ;)

Endret av WaBBiT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...