Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Eg får snart min stasjonære pc, som i hovudsak skal brukast til gaming. Vil eg klare meg med Linux, eller bør eg installere Windows? Eg har køyrt Ubuntu på laptopen eit år no, og vel det over Windows ANYTIME, men når det gjeld spel blir eg litt usikker. Før var jo spel/driverstøtta i Linux litt laber, men slik eg har oppfatta det har dette tatt seg kraftig opp i det siste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke overraskende at KDE er større, iom. at KDE er et helt desktop-miljø, mens Linux bare er en OS-kjerne. Når en lager et DE er det jo en del grafikk/lyd/media inkludert i tillegg, mens en ren kjerne i praksis nesten bare er kode+dokumentasjon.

 

Er de 300GB kun i HEAD, eller summen av alle revs? KDE inkluderer jo en del ulike userspace-apps som hver for seg er veldig omfattende målt i antall linjer (Konqueror, Kontact, AmaroK, KMail, KOffice m.m).

Nei, jeg regnet med at KDE var betydelig større, men jeg hadde ikke anelse om at det var så stort. Ressursfilene er nok en stor del av det ja. Det ble ikke nevnt noen detaljer, men ble tatt frem som et eksempel fordi KDE vurderer å gå over til git (kjører svn nå). De regnet med at repoet hadde blitt 1/10 av størrelsen fordi git sin struktur er mer effektiv når man benytter mange branches.

 

aspic: jeg også ville nok satset på en wintendo partisjon, spesielt dersom du liker å spille nyere spill. Det er kun enkelte spill som er veldig godt støttet i Linux for øyeblikket.

 

Jeg kan også nevne her at jeg vurderer å implementere logisk vindusgruppering i openbox. Hadde en kjapp diskusjon med maintaineren i går, og tar min første titt på kildekoden i dag. Hvis noen har noen innspill er det bare å komme med det, også tips om andre prosjekter som gjør noe lignende.

Lenke til kommentar
Er de 300GB kun i HEAD, eller summen av alle revs? KDE inkluderer jo en del ulike userspace-apps som hver for seg er veldig omfattende målt i antall linjer (Konqueror, Kontact, AmaroK, KMail, KOffice m.m).

Slik jeg tolker det er de 300GB hele treet, KDE 1.x fram til 4.x, pluss div branches. KDE er det mest komplette skrivebordmiljøet vi har, så ikke overaskende at det tar sin plass.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som skjer med archlinux.org? Har vært nede siden i går, og jeg trenger wikien. :p Den stasjonære er oppe å kjører Arch med lxde nå, men den bærbare trenger sårt litt wiki-hjelp. Ingen overraskelse at trøbbel-trådløskortet mitt trøbler seg. Kunne vært kjekt med wikien til litt config av denne pc-en og, men den klarer seg inntill videre.

Lenke til kommentar

Jaja . Operativsystem historien min vil ingen ende ta.

 

Først kræsja Ubuntu 8.04 etter at jeg oppgraderte til 8.10 . så la jeg inn WinXP som jeg sverget jeg aldri skulle gjøre igjen. ble så plaget av virus for 1000 gang. Så klikka jeg vinkel å bestemte meg for Dual Boot med Xp / NimbleX . Så var startfilene for Xp på den jeg formaterte NimbleX til :p

 

Nå er jeg så møkklei at jeg ikke engang gidder å tenke !

 

Men det skal NimbleX ha , den har alt jeg trenger fra første oppstart. Codecs , automounter mine NTFS hardisker osv osv.

 

Kansje jeg en dag får dualboote med Xp , for jeg liker å spille engang i blandt. But for now, fuck it!

Lenke til kommentar
Det mest slitsomme med ubuntu 8.10 er at de har delt opp logg ut og slå av knappen... litt irriterende.
Det gjelder vel GNOME 2.24 generelt gjör det ikke?

 

EDIT: Trenger et program for aa ta opp video med lyd fra Webcam og mikrofonen i laptopen min, noen hint? Prövde VLC, men fikk ikke til lyden.

 

Lyd funker fint i gnome-sound-recorder og webcam funker overalt.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Korleis får eg ordentleg oppløysing på ubuntu når eg har installert det igjennom virtualbox?

 

Du må legge inn virtualbox guest additions, du finner det i menyen på den virtuelle maskinen.

 

atlef.

Kva for ein meny? Inne i Ubuntu, eller i programmat Virtualbox?

 

Finner heller ingenting i menyane til Virtualbox programmet.

Endret av rEaliTY
Lenke til kommentar

Jeg kjører nå NimbleX 2008 . stabil og søt distro som gjør jobben ganske enkel, for en som ikke har så veldig mye peiling.

 

Men jeg vil gjerne boote rett på logon screen , ikke rett inn i NimbleX. Jeg vet jeg kan starte KDM istedet for KDE. men dette må jeg velge via Grub 1.5 hver gang jeg rebooter eller starter maskinen

 

Dermed er vitsen med logon borte.

 

Dessuten så vil ikke forandringer loade med KDM , som jeg lagret i KDE oppstarten

 

Hvordan får jeg logon screen til å dukke opp for hver oppstart ?

Lenke til kommentar

jeg kjører en rekursiv cp-kommando på en del filer nå, og jeg har på --verbose for å se hva som skjer. Det virker som om --verbose gjør kopieringsprosessen mye treigere, fordi cp bruker mye tid på io til skjerm. Er det mulig å sette --verbose til å bare printe ut noe hvert minutt, eller noe, slik at den får drive med kopieringsprosessen imens?

Lenke til kommentar

Jeg har støtt på endel problemer i NimbleX idag.

 

Når jeg installerer programmer , forsvinner de ved neste boot /reboot selv om jeg har fikset slik at hver session skal lagres til nimblex.data ( wallpaper , ikoner osv blir lastet riktig dog ikke alle programmer. fks wifimanager blir ikke automatisk lastet ved boot)

 

Er det noe annet jeg må gjøre for at ALT blir lagret ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...