Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dedikert server/serverhousing til webradio?


Anbefalte innlegg

Jeg bare sitter her og har lite å gjøre på (imellom lekselesingen) så jeg dro fram en gammel idé jeg og noen kompiser hadde omkring å starte webradio som vi slo fra oss pga at vi ikke hadde noen skikkelig linje + at det ville bli for dyrt mht tono-/lisensutgifter.

 

Men hva hvis vi fikk tak i en dedikert server? Da burde vi ha all den linjen vi trenger? Tingen er jo det at da vil ting bli enda dyrere, men vi kunne ha tatt det igjen ved reklameinntekter osv. Men vi ville isåfall hatt minst mulig reklame (altså gjøre det hele billigst mulig). Jeg så meg litt rundt etter billige housing-løsninger, men det det hovedsaklig gikk i var 300 kr/mnd for 10GB trafikk + 400 kr/mnd for fysisk plass ved minitower (med opptil 1Gbps hos novanett) + 1000 kr i etabl. (Jeg har en 200MHz her jeg kan avse til nød, håper det holder til streaming. Det er en sånn gammel maskin med liggende kabinett som skjermen kan stå på, vet ikke hvilken størrelse det blir av 1U, 2U osv)

 

(Regnestykke:)

Jeg aner lite om hvor mye trafikk vi burde hatt, men det er jo tross alt en webradio (streaming), vi burde kunne kjøre i 96/128 Kpbs til en 20-30 lyttere (minst) samtidig, gjerne flere med tanke på at det av og til kanskje ville være litt ekstra mange - med en sendetid på... si 5-6 timer per dag, til å begynne med ihvertfall. Tar vi 20 lyttere * 96 Kpbs = 1920 Kbps (altså min. 2 Mbps ut) * 3600 sek/time = 6912000 Kb per time = 864000 KB = ca 844MB i timen * 5 timer om dagen = 4220MB per dag * 30 dager per mnd = 126600 MB per mnd = ca 124 GB per mnd.

 

10GB per mnd er altså for lite for minimumskravet (edit: noe så grassalt også). Altså trenger vi kanskje 20GB (edit: my ass! vi trenger 150!).

 

Dette er altså bare i uttenkingsfasen og kommer trolig aldri til å bli noe av, men jeg vil ikke skrinlegge det enda, og før jeg tenker videre: er det noen som har gode forslag til greie serverhousings med min 2 effektive Mbps ut (helst 2.5 eller gjerne enda mer), helst 150GB (edit: !! ) trafikk per mnd eller mer, og ikke minst til en rimelig penge der du slipper å betale i dyre dommer for både fysisk plass og trafikk per mnd? Eller er dette bare naivt å håpe på? Har sett litt rundt selv men har ikke funnet noe bra enda + at jeg har egentlig ikke tid akkurat nå, har masse norsk- og fransklekser akkurat nå :p

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

servetheworld har jo dedikert server til 1299 elns pr mnd... men da får du med mange gb transfer... tror det er 250gb transfer som burde holde en stund... :p

 

i tillegg er jo maskinen relativt kraftig...

 

 

EDIT: så nå at fristen har gått ut men fullpris er vel 1599 elns...

EDIT2: du får jo 250gb transfer på dedikert maskiin til 895kr (maksinen er svakere ja, men trenger du så kraftig for nettradio?...)

Endret av WaBBiT
Lenke til kommentar

Jeg trenger som sagt ikke en så kraftig maskin til webradio nei ;)

Det er jo tross alt bare winamp streaming program ++

 

Men jeg så litt på nordicradio.org for å se hva de hadde for noe, og der fant jeg linker til http://www.lettnett.no/ og http://www.united-traffic.net/ som begge ser ut til å tilby serverhousing. Jeg likte united traffic sin pakke:

Starting at $89.99 per Month, 1000gb+ Bandwidth, 30gb+ Storage, MySQL, PHP, CGI-BIN, SSI, Unlimited Email, Unlimited FTP Logins, Unlimited DNS Control, Dedicated IP Address

Forresten, hva betyr “virtual hosting”?

$5 per Month, 70gb Bandwidth, 5gb Storage, MySQL, PHP, CGI-BIN, SSI, Unlimited Email, 20 FTP Logins, 20 Subdomains, Control Panel

Hvis det der hadde funka, hadde det jo vært konge! Men, akk, det er nok litt vel naivt å tro på. Noen som aner noe om det? Skal sjekke lettnett sine tilbud nå…

Lenke til kommentar

Lettnett webpakke Gull så jo litt interresant ut som en start da, hvis det går an å bruke. Tenker da hovedsakelig på pris og trafikk. 69kr/mnd for 500MB lagring og 15GB trafikk. Jeg får domene og ubegrenset subdomener, mail og ubegrenset alias og en drøss med PHP og SQL og gudvethva som jeg ikke trenger.

 

Det er jo godt mulig at dette ikke vil være mulig å kjøre noe streaming på, men da fikk jeg tips av en kompis om arrogan.se, som tilbyr massevis av shells til bare noen hundre per år her. De har for så vidt litt lenger nede på siden ramset opp Streaming content, shoutcast, etc under additional services, så egne priser gjelder sikkert for dette. Tenker jeg sender dem en mail og ber om et priseksempel… Der får jeg ikke domene osv gratis, men det kan jeg skaffe et annet sted til sånn rundt 400 kr i året med 500 MB plass (trenger ikke noe mer). Så var det tono-lisenser og sånt da, kommer tilbake til det om litt…

 

edit: eller jeg legger til 150 kr i året hos arrogan og får domene der, og kanskje 99 kr til og får 100MB ekstra hvis jeg trenger det...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Skal du ha litt besøkende på webradio'en må du regne med å få rundt 1500GB med trafikk per måned. En Total Control server fra www.theplanet.com vil da holde. Eventuelt kan du se på en unmetered server fra www.servermatrix.com.

 

I tillegg får du jo avgiftene til Tono. Minstesatsen er vel 500kr per måned eller x prosent av omsetningen.

 

Er ikke helt sikker på hvordan reglene er for avgiftsbetaling - om du skal betale til Tono selv om serveren ligger i et annet land. Det bør du sjekke ut.

 

Det er uansett mye dyrere hvis du må følge lisensavtalene som gjelder i USA enn i Norge.

 

(Veldig mange nettradio'er forsvant for et par år siden ettersom det var en kraftig avgiftsøkning i USA.)

Lenke til kommentar
3600 sekund i en time

Takk, skal fikse det :blush:

 

da blir vel ting litt feil.... :dontgetit:

 

edit: herregud! da må alle tall på datamengder etter der jeg skrev 360 sek per time ganges med 10, altså 124GB per mnd! Sykt?

 

det blir vel arrogan.se som er alternativet da, regner med de tar hensyn til mer enn 20 lyttere på 96kpbs i tilbudene deres. Men da kan det jo tenkes at ting blir dyrere enn jeg hadde forestilt meg... og så har vi jo avgifter og slikt i tillegg, som Stream sier... sender mail og spør uansett...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...