Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL kobles av når fastelefon brukes!


Anbefalte innlegg

Du har ikke analog, du har KUN isdn. Isdn består av 2 nr.

Splitteren må faktisk kobles riktig for at det skal fungere 100%.

 

Isdn boks

Hovedintak ~ splitter Adsl modem

Hvorfor er det da den vanlige hjemmetelefonen som gjør at ADSL kobles av? Er du sikker på at Forest Gump ikke har løsningen, det hørtes logisk ut! Hvis det er sånn som du sier må jeg ha montør :cry:

Det er jo veldigt enkelt.

 

Hvis du har de abb fra telenor som du sier så betaler du:

 

Analog(fastelefon) = 159 Kr\mnd

Isdn = 229 Kr\mnd

adsl = 349 Kr\Mnd

 

Altså hver 3 mnd så har du faste utgifter på 2211 Kr + det du ringer for.

 

Sjekk faktura`en din og se om det stemmer.

 

 

Tror du bør få deg en montør!

 

P.S

Bravida er ikke de eneste som gjør slike jobber.

Du får billigere folk en det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til Kimmer:

Jeg har

-en vanlig telefonlinje (om den er analog eller ikke vet jeg ikke!)

-ADSL som er koblet sammen med den vanlige telefonlinjen

-ISDN linje med ett tlf nr!

Da kan det virke som om du har gammel type ISDN, NT1+ (dobbeltlinje) hvor 1 uttak på isdn boksen er analogt og den andre er ISDN. Når man har denne løsningen bør man bestille montør til å installere ADSL fordi det kan være vanskelig å få montert splitteren mot denne. Denne boksen er ofte koblet til en ledning fra veggen, ikke via et vanlig uttak

Endret av asdfgh
Lenke til kommentar

hehe for et surr dette her...

 

Fasttelefon = analog eller isdn telefon. Det er uansett den vanlige oppfatningen, en fellesbenevnelse for "vanlige telefoner". Mobil, ip eller andre "lure" telefonløsninger inngår ikke i uttrykket fasttelefon.

 

Isdn: Isdn kommer fast med 2 telefonnr. Man får en isdn boks, som har uttak for 2 telefoner, isdn telefoner vel å merke. Vil man bruke en analog tlf på isdn boksen så må en analog/isdn konverter brukes. I meget spesielle og sære tilfeller være innebygget i isdn boksen (skjeldent).

Isdn boksen kobles normalt til uttaket hvor den analoge telefonen var koblet.

 

Tingen med adsl, splitter osv...

 

Analog tlf og isdn tlf kan ALDRI funke på samme linje, dette fordi de benytter omtrent samme frekvensområde på kabelen. Derfor isdn/analog konverter og bruke analog tlf den veien, ELLER sette opp analog på eget trådpar.

ADSL bruker ikke samme frekvenser som isdn/analogt, ergo så fungerer det å bruke adsl på samme linje som isdn/analog UTEN SPLITTER, men ikke uten problemer nødvendigvis (som at linjen bryter når tlf ringer).

 

Derfor må adsl-splitter komme aller først. Den skal splitte opp til tlf (som vil forsvinne inn i isdn boksen), og til adsl (som vil forsvinne inn i adsl boks).

 

Adsl-splitter = delefilter.

Ikke gjør samme tabbe som en kompis. Gikk på elkjøp og kjøpte splitter, og det viste seg å være fordeler for analoge telefoner, og ikke et adsl-delefilter (du kan koble flere analoge tlf på samme linje på en måte, for å dele opp slik kjøpte kompisen min seg). Det funket dårlig.

 

Mitt råd:

Koble alt av ledinger, bokser, adsl, isdn ved tlf-uttaket (dette fordi lengden på tlf-ledningen spiller stor rolle for isdn og adsl).

Så gjør du en av to ting.

1. kjøp trådløs ruter som settes ved adsl modemet, og trådløst kort i pc. ding dong fiks.

2. Strekk nettverksledning fra asdlmodem til pc. Dette fordi en nettverksledning tåler å bli streket 100m, mens tlf-leding tåler maks 10m for isdn, og 4m for adsl.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har de tre abb fra telenor.

 

På ISDN boksen står det NT1.........

 

Da blir det vel montør! Kan jeg foresten sjekke om ISDN boksen skaper problemet ved å trekke ut LINE kabelen fra ISDN boksen?

Trekk ut line kabelen, sett den i line på adsl splitteren, ta så

en kabel fra phone på spliteren til line på isdn noksen.

 

Sett så adsl modemet i adsl utakket på splitteren.

 

Hvis du får adsl lys da så har du adsl på isdn delen av tlfsystemet ditt.

 

 

Hvis det ikke kommer så er det pga at du har adsl abb på analoge delen din.

 

 

Sjekk med telenor om hva du egentlig har av abb.

Gjør dette før montør kommer, veldig irreterende for han og måtte

finne ut av slikt,(snakker av erfaring)

 

Og glem utrykket fastelefon. Det heter analog og isdn.

Lenke til kommentar

Der fikk du ryddet opp i mye DarkSlayer. Men allikavel virker konklusjonen din litt merkelig. For det første har jeg allerede trådløs ruter. Dessuten er ISDN og ADSL i to forskjellige rom og alle ISDN ledninger er går direkte i veggen. Jeg må ha både ADSL og ISDN på PCen (av jobbmessige grunner).

 

Dessuten gikk du litt vekk fra problemet mitt som er at ADSL kobles av når fasttlf. ringer (ikke ISDN). Det hadde vært veldig greit om vi kunne utelukke at ISDN har noe med det problemet å gjøre........

Lenke til kommentar
Jeg har vel ADSL på den analoge delen når ADSL virker nå som den er koblet i det analoge tlf. uttaket! Uannsett virker det som vi glir vekk fra mitt faktiske problem!

Problemet ditt er splitteren. Det er 100% sikkert.

 

Men det er hvor du skal plassere den som er problemet..

 

Det er ingen her som er sikker på hva du har av linjepar som går inn i huset

ditt. Du kan sende tlf nr ditt til meg på PM så skal eg sjekke for deg

hva du har av linjepar.

 

 

Hvis du har isdn+analog og adsl delen står på den analoge delen

så skal du gå på det første inntaket og koble splitteren der.

 

 

Men ring 0500 først.

 

Eg er rimlig overbevist at du har isdn til 229 i mnd og analog adapter

i tilleg. grunnen til at du har analog adapter er vel en faks kan eg tenke meg.

 

Og den har eget nr.

Endret av Thorvald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...