Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL kobles av når fastelefon brukes!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bredbånd fra telenor. I det siste har internett koblet seg av med jevne mellomrom. Etter en stund skjønte jeg at fastelefonen hadde noe med saken å gjøre. Nesten hver det ringes inn eller ut fra fastelefonen kobles ADSL av. Jeg blir nødt til å "restarte" ADSL modemet(stanard fra telenor) for å få det opp og gå igjen. Dette er svært irrterende hvis jeg er midt i en heftig skuddveksling i CS.

 

Jeg ringte Telenor support, men de sa at siden alle fastelefonene ikke var koblet til en og samme ruter kunne dette problemet forekomme(preiket om forskjellige frekvenser på fastelefon og bredbånd!), og foreslo montør for å fikse problemet. Dette synes jeg var merkelig fordi det har virket perfekt før og dessuten har nesten alle mine venner flere hustelefoner uten at dette skaper noen problemer.

 

Jeg har forøvrig ISDN og trådløst nettverk i huset om dette skulle spille noen rolle!

 

Er det noen som har vært ute for det samme og kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har isdn skulle det ikke være noe problem å sjekke at du har koplet riktig...splitter skal FØR isdnboks.du har 3 utganger på splitter,det står "linje" på den ene,denne skal plugges rett i kontakten,,den andre står det det "tlf" på,denne skal du koplet til linjeinngangen på isdnboksen..den 3.skal til adsl modem..sjekk at du har koplet dette slik...

Lenke til kommentar

for å få det til å funke ordentlig så må det kobles via splitter, fordi splitter deler opp telefon og data/internett signaler. Hvis ikke det blir gjort så forstyrrer de hverandre som du opplever at telefon bryter

 

 

 

linje inn utenfra inn til Line i splitter

Telefonutak fra splitter til Line på ISDN boks

Adsl utak fra splitter til adsl modem

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Det er ikke koblet sammen på den måten, de er ikke koblet sammen i det hele tatt i splitteren. ISDN har et eget uttak i veggen! Men det er uannsett ikke ISDN som er problemet (testet), men fastelefonen.........

Hvis du har koblet ADSL modemet til et ISDN uttak er det jo en selvfølge at det blir problemer. Da vil det jo gå på samme frekvensen.

 

Koble splitteren før ISDN Boksen så skal du se det funker.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke koblet ADSL modemet i ISDN uttaket.............

 

Splitter oppsett:

LINE - Er koblet direkte i fastelefonuttaket

PHONE - Til fastelefon

DSL - Til modem

 

Jeg ser du Spetter sier at jeg må koble PHONE fra splitter til ISDN boks. Problemet er bare det at ADSL splitter og ISDN boks er i to forskjellige rom og kablene fra ISDN boks går direkte i veggen. Og dessuten, hvor skal jeg da koble fastelefonen som nå er koblet til splitteren på PHONE?!

 

Nå ble det veldig mye snakk om ISDN her, men som sagt. Internett faller ut når FASTELEFONEN blir brukt!

Lenke til kommentar

For de fleste av oss er ISDN fast-telefon. Det skal kobles slik det er beskrevet i postene før her. Det at ADSL faller ut når telefonen ringer, er et klart tegn på at det er koblet feil. Splitteren skal kobles til før ISDN- boksen. Hvis "ledningene forsvnner inn i veggen" og du ikke er i stand til å finne ut av det, er en montør en god ide, synes jeg. Hvis du med fasttelefon mener noe annet enn ISDN, så bør du forklare hva du mener med det.

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg ar formulert meg dårlig, men det jeg ser på som "fastelefon" er helt normal hjemmetelefon som alle har, ikke ISDN altså. Det er 2 telefonumre inn til huset et vanlig 5513...(som jeg kaller fastelefon) og ISDN...........Håper dette klarte litt opp.

Endret av WackoJacko
Lenke til kommentar
Vist ADSL-linja kommer via den analoge skal jo ikke ISDN-linja ha noe innvirkning. Sikker på at det ikke er noen andre telefoner som er koblet til linja før den kommer til splitteren? Somregel det som skaper de problemene du beskriver.

Akkurat............De andre fastelefonene (hjemmetelefonene) er bare koblet i veggen i det rommet der de står.

 

Uannsett, den splitteren man får fra telenor er det jo kun ett telefon uttak på og de andre telefonene er spredt utover i huset! Hvordan skal jeg få koblet alle til den samme splitteren da? Montør? Hvorfor er ikke dette et mer utbredt problem?......... Det er jo trossalt normalt å ha mer enn en fastelefon i huset!

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv.

En tlf i andre etage og en i første. ADSL modem i andre etage.

Hvis tlf ble brukt så koblet ADSL seg ut.

 

LØsningen var att jeg kjøpte en splitter til som jeg koblet mellom tlf og veggkontakt i første etage. Hadde jo en fra før koblet sammwn mwd modemt i andre.

 

Det har gjort susen. Alt virker perfekt. Modemet har stått på i flere uker nå og

jeg har ikke mistet internett en eneste gang.

Lenke til kommentar
Beklager hvis jeg ar formulert meg dårlig, men det jeg ser på som "fastelefon" er helt normal hjemmetelefon som alle har, ikke ISDN altså. Det er 2 telefonumre inn til huset et vanlig 5513...(som jeg kaller fastelefon) og ISDN...........Håper dette klarte litt opp.

Du har ikke analog, du har KUN isdn. Isdn består av 2 nr.

Splitteren må faktisk kobles riktig for at det skal fungere 100%.

 

Isdn boks

Hovedintak ~ splitter Adsl modem

Lenke til kommentar

Du har ikke analog, du har KUN isdn. Isdn består av 2 nr.

Splitteren må faktisk kobles riktig for at det skal fungere 100%.

 

Isdn boks

Hovedintak ~ splitter Adsl modem

Hvorfor er det da den vanlige hjemmetelefonen som gjør at ADSL kobles av? Er du sikker på at Forest Gump ikke har løsningen, det hørtes logisk ut! Hvis det er sånn som du sier må jeg ha montør :cry:

Lenke til kommentar
Beklager hvis jeg ar formulert meg dårlig, men det jeg ser på som "fastelefon" er helt normal hjemmetelefon som alle har, ikke ISDN altså. Det er 2 telefonumre inn til huset et vanlig 5513...(som jeg kaller fastelefon) og ISDN...........Håper dette klarte litt opp.

Hei,

 

Hmmm...! Vanskeligt å forstå hva du mener!

 

Du har?

En vanlig analog telefonlinje (1 tlf-nummer)

ISDN linje. (1-3 tlf-numre)

ADSL linje med modem.

Og alt er registrert til en og samme person?

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Du har ikke analog, du har KUN isdn. Isdn består av 2 nr.

Splitteren må faktisk kobles riktig for at det skal fungere 100%.

 

Isdn boks

Hovedintak ~ splitter Adsl modem

Hvorfor er det da den vanlige hjemmetelefonen som gjør at ADSL kobles av? Er du sikker på at Forest Gump ikke har løsningen, det hørtes logisk ut! Hvis det er sånn som du sier må jeg ha montør :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...