Gå til innhold

Får strøm i meg når jeg tar i kabinettet,PSU gåen?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg var på LAN til noen kompiser for et par dager siden. Jeg tok av sidedøren på mitt Thermaltake Tsunami siden jeg muligens plages litt med varme, eller er det PSU-en som er gåen? Jeg fikk strøm i meg da jeg tok borti aluminiumen i kabinettet, en kompis fikk strøm i seg en gang mens en annen ikke merka noe i det hele tatt.

 

Pc-en skrur seg av(vil ikke på igjen om jeg ikke tar ut strømkabelen bak) dersom jeg skrur alle viftene mens jeg spiller eller lignende(tror det er pga. varme).

 

Men det med at jeg får strøm i meg tviler jeg på er bra, noen som vet hva som kan være galt?

 

PSU-en er chieftec 360 watt eller noe slikt.

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har hatt samme problemet og det er godt sansynlig at det skydes av at maskinen din ikke er jordet,

det du må gjøre er å sjekke at kontakten du plugger PCen i er jorda..

min ble oxo litt ustabil og jeg fikk en del blåsjermer og fikk strøm i meg da jeg tok på kabinettet...

men sjekk at power kabel og padder osv er jorda! :yes:

Lenke til kommentar

Ok, er ikke hundre prosent sikker på hvordan jeg sjekker det men hører med pappa når han kommer hjem, kontakten er ikke helt rund

 

Jeg har en gammel strømkabel, vet ikke om det har noe å si. Har ikke hatt det problemet før, tror det kan være den strømkabelen jeg har nå.

Lenke til kommentar

For å få en stabil pc så må alt utstyret som krever egen strøm fra strømnettet være jordet. Grunnen til at du får støt er at den strømmen som ikke skulle ha kommet til maskinen ikke har noe sted å gjøre av seg, og hopper over på deg istede. Psu'en din kan ha ett "overspenningsvern" som forhindrer den i å starte eller at den skrur av maskinen når det er så mye strøm rundt i maskinen som ikke skal være der.

 

En "padde" er en strømforgrener. Gjør ett uttak til 2, 3, 4 ,5, 6 osv.

Ett jordet støpsel er ikke helt rundt, og det har en bøyle i seg som kommer i kontakt med 2 metallbiter på ledningen du har fra maskinen. Dette er jordingen til maskinen. Har støpselet du putter denne ledningen i er den jordet. Men om du bruker en jordet padde i en ujordet stikkontakt på veggen i huset er du igjen like langt. Det er dessverre få "eldre" hus som har jordet støpsel i alle rom. Dette er noe som er kommet i de senere årene (etter 2000/2002).

 

Mvh

Thelle

Endret av Thelle
Lenke til kommentar

Er det metallkontakter (2 i hver sin ende av stikken utenom de to pinnene) i stikkuttaket i veggen er PSU'en jorda er feilen ligger sannsynligvis inni selve PSU'en, dvs. ledningsbrudd e.l. mellom jordledning og 230v strømkabel...sannsynligvis! :yes:

 

EDIT: Omformulerte meg

Endret av Skjold
Lenke til kommentar

Hmm, hvilken "type" støt tenker du på? Kjenner du bare et lite "zapp" i et tidels sekund, eller kan du kjenne at det kiler i fingrene over lenger tid dersom du holder på kabinettet?

I det første tilfellet er det bare en liten utladning, enten du eller kabinettet er opplada med statisk elektrisitet. Dersom det derimot ligger en fase til kabinettet (at det kiler i fingrene) har du jordfeil, dette ville jeg ha fått utbedret snarest!

Endret av ok2k
Lenke til kommentar

Er det bare noe jeg husker feil, men er det ikke slik at jordinga brukes bare når det er en feil som gjør at strømmen ellers ville gått ut i f.eks. kabinettet. Dvs at det er en feil der, men man merker den ikke/maskeres når du har PSU'en koblet til en jordet kontakt? Vil det ikke da uansett være lurt å skifte ut PSU?

Lenke til kommentar

Uansett SKAL jordfeilbryteren løse ut...

 

Kobler du dataen til et stikk med jord, vil jordfeilbryter løse ut med en gang pga strøm i jordlederen (som ikke skal forekomme) Den skal forhindre at man får støt i slike tilfeller for å ivareta personsikkerheten. Denne løste ikke ut når du var i det eldre huset pga ingen jording.

 

Mest sansynlig har du en kortsluttning til metallet rundt psu'en din som igjen er i kontakt med kabinettet ditt. At dette problemet forsvant når du kom hjem kan muligens skyldes at når psu'en har vert i bevegelse under transport har denne kortsluttningen er blitt brutt (kortsluttning er en elektrisk ledende forbindelse mellom en spenningskilde og noe annet el. ledende).

 

Jeg ville alikevell sjekket psu'en grundig, selv om alt viker ok nå...

Lenke til kommentar
Før man begynner å tenke på jordfeil og ny PSU så er det greitt å vite at det er helt normalt å kjenne litt strøm når man ikke bruker jordet kontakt. Det er nettfilteret som gjør det.

Dette har vært diskutert før. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=89858

Å kjenne litt støt/kribling når man tar i kabinettet på en pc er overhode ikke normalt! Her er det snakk om jordfeil. Jordfeil skal ikke forekomme og det er direkte brannfarlig.

 

Når du tar på kabinettet og kjenner sterk kribling, har du en berøringsspenning på ca 40-50 Volt. Jordfeilbryteren skal koble ut med en gang en slik berøringsspenning oppstår (ca 30mA). Denne breøringsspenningen kan være farlig for både dyr og mennesker med litt svekket helse.

 

Det er helt umulig at det blir brann av dette. Det er veldig lite strøm som går. Det er ingenting som "bygger seg opp".

Det kan være skadelig for PC eller andre komponenter hvis du er veldig uheldig.

Hvor i al verden har du dette i fra??

JO det kan bli brann av dette og dette er en av de mest vanlige årsakene til boligbranner i Norge!

Sjekke som i å demontere den for å så se etter brudd på ledningsi(s?)solasjon?

Hvis du fremdeles har garanti på psu'en, ville jeg levert inn denne. Hvis ikke kan du sjekke inni psu'en om det er noen løse ledninger som ligger borti noe. Se spesielt etter sorte områder! Her har det vert for mye varme-utvikling...

Lenke til kommentar

Det ligger en liten kondensator fra hver fase til jord. Når du ikke har koblet deg til jordet kontakt får kabinettet et potensiale til jord. Dermed kan du få et lite støt, helt opp til 110V (avhengig av fordelingsnett du er koblet til). Men strømmen som en slik liten kondensator kan gi fra seg er så liten at det blir helt ufarlig.

 

Jordfeil er farlig, der er vi helt enige. Men det er helt normalt at man kan få et lett støt fra en PC uten at det er snakk om jordfeil.

 

Det er forresten veldig enkelt å sjekke om det er jordfeil eller ikke. Bare plugg den inn i en jordet kontakt (f.eks kjøkken eller bad). Har du jordfeil så går sikring eller jordfeilbryter.

Lenke til kommentar

Henger meg på Hårek her.

 

Alle PC-PSU har inngangfilter med kondensatorer fra hver fase mot jord. Det er derfor det står at alle slike PSU skal kobles til jorda uttak. PSU'ene vil fungere selv om man ikke gjør det, men man vil da som mange sikkert har opplev, kunne føle en liten "kiling" nå man toucher kabinettet. Spessielt med litt følsome kropsdeler. (Det høres sykere ut en det er!)

 

Var selv plaga med dette tidligere når jeg strak meg over kabinettet under pulten og kom nær med øreflippen eller halsen. Jeg kunne aldri skjønne hva det var som stakk meg hele tiden. Fant ingen skarpe kanter.....

 

Angående hvor mye strøm man kan få i seg hvis man ikke bruker jorda kontakt så viser mitt regnestykke (tatt rett ut av hukomelse så det kan hende det er noe feil her...) med:

0,22uF kondensator, 110V RMS, og 50 Hz

at det skulle bli 3nA, og det er hvis man tenkte seg at motstanden i huden var 0 ohm....noe den slett ikke er.

 

Når PSU'et er tilkoblet jorda uttak, går denne strømmen gjennom jord hele tiden. Man skal altså ha ganske mange slike PSU for å trigge jordfeilbryteren. Jeg husker ikke sikkert (det gjør sikkert mange av elektrostudentene her...), men skjer ikke utløsningen av jordfeilbryteren ved 10mA?

 

space

 

space

Endret av space
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...