Gå til innhold

Server CPU valg?


Anbefalte innlegg

Skal sette opp flere servere her på jobben nå. 1 terminal server, 1 domene server og 1 filserver. Det skal kjøres 10 smale klienter mot serverne.

 

 

Filserveren antar jeg er helt greit å bruke en gammel PIII600 på som vi har stående her. Trenger da 2 kraftige maskiner.

 

Min tanke var å sette opp 2 maskiner med dobble optheron prossesorer på. Jeg har selv hatt både amd og Intel prossesorer, de siste syv årene har det gått i amd. (ble litt sur etter at min PIII450mhz(fantes ikke råere), ble total knust av min kammerats athlon 500mhz, hehe)

 

Har lest noen tester, som viser at optheron prossesorene er veldig bra. MEN fremdeles veldig skeptisk til å sette amd som server cpu.

 

Ville vært fint om noen med kunnskap, ikke hat/elsk prossesor meninger uttaler seg ;)

Endret av T/A 455
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

tviler på du trenger 2 cpuer til 10 clienter

holder sikkert masse med 1 stor

Vi kjører 33 tynne clienter på 1 server: 2x3.0ghz xeon 3.5G ram, raid 5. går litt treigt når alle kjører 10*iexplorer, men ellers går det greit. kjører òg AD på den serveren.

 

kjørte 15 stk clienter på 2*amd mp, gikk fint det. Kjører du RDP? citrix?

 

Domene server`n trenger iallefall ikke vere stor om du kjører 10 klienter. Det krever lite.

 

Tipper opteron gjør jobben sin meget greit. Skal du bygge server selv?

 

EDIT: komma mangel :p

Endret av Lickmastr
Lenke til kommentar

Skal bygge maskinene selv, her er maskinene jeg tenker på:

 

Terminal server (smale klienter):

 

HK: MSI K8T Master2-FAR: 1912

CPU: 2* Operon 242 (1,6GHZ)

RAM: Kingston ValueR PC3200 1024mb*2

Hardisker:WD Raptor*2 (RAID 0)

Cd-Spiller: NEC DVD Brenner

Kabinett: Chieftec Mesh Big tower

 

Programvare:

Sever2003 (ink 5CALS)

TC CALS *10

USER CALS*5

OFFICE 2003 *10

 

Domene server:

 

HK: MSI K8T NEO2

CPU: Athlon64 3000+

RAM: TWINMOS PC3200 512mb*2

Hardisker: 2*WD 80GB 8MB RAID 0(Har fra før)

Cd-Spiller: NEC DVD Brenner

Kabinett: Chieftec Mesh Big tower

 

Programvare:

Sever2003 (ink 5CALS)

USER CALS*5

 

Filserver:

HK: MSI K8T NEO2

CPU: Athlon64 3000+

RAM: TWINMOS PC3200 512mb*2

Hardisker: Seagate Barracuda 7200 160GB (Vill ha raptorer.. men $$)

Cd-Spiller: NEC DVD Brenner

Kabinett: Chieftec Mesh Big tower

Backup: Iomega REV DRIVE 35/90GB

 

Budsjettet sprekker så det holder, maskinene kommer på 21000 eks mva. Programvaren er over 30000 eks mva. Har lyst på Citrix, men helt umulig med de prisene Microsoft opererer med på programvaren sin :( (vi er et lite firma som lager internett baserte språkkurs.) www.arm-lingua.no

Lenke til kommentar

Er det helt uaktuelt å bruke scsi?

 

Ser at du fokuserer på pris... men om en av diskene ryker har du en del nedetid før du kan arbeide som normalt igjen. Vurdert ett raid 5 oppsett med hot spare på filserveren?

 

Da vil faktisk 2 disker kunne ryke, og du vil fortsatt ikke merke noe som sluttbruker (annet en kanskje noe tregere da kontrolleren må "tenke seg om" for å finne den tredje biten av dataene). Om hele bedriften skal jobbe opp mot serveren er vel dette ett punkt man bør tenke litt på?

 

Og er det så lurt å kjøpe en 35gb backup løsning når du har 160gb bare på filserveren? (Regner med det blir liggende noen gb på de andre serveren også som er svært aktuellt å ha backup av)

 

Ettersom dere er en liten bedrift kunne du jo også ha sett på hva Windows Server 2003 SBS kunne tilby. Her finner du blant annet (så langt jeg har erfart) full exchange funksjonalitet (selvsagt mangler mange funksjoner, men har flere kunder på denne løsningen).

 

Uansett... Tviler på du kan bruke for mye tid på desse valgene. Les/undersøk MYE er vel det beste tipset;)

 

 

Edit: Kom på noe.. MÅ du bygge selv? Finnes mange gode kampanjer med server bundlet med operativsystem. Ofte noen store lapper å hente der..

 

Edit 2: Sjekket kjapt på sidene til en leverandør: IBM x226 3.2 1GB/3x73GB/Raid/2xpower burde kunne fåes til ca. samme prisen... men da med 3x 73 gb scsi disker (stor fordel når mange jobber mot samme dataområde). redundant strømforsyning og Begrenset garanti - deler og arbeid - på stedet - 1 år responstid neste forretningsdag. Kan utvides... Synes du burde sjekke med en seriøs forhandler av t.d. IBM (er selv advanced buissiness partner og har svært gode erfaringer). Fujitsu Siemens og HP er også aktører i server markedet og har nok tilsvarende løsninger.

 

Kom gjerne med kommentarer.

Endret av Slartibartfast
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...