Gå til innhold

nå tar bill kontroll over deg!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud som dere nerder klager! hvem bryr seg egentlig. er ingen som gidder å gå inn på maskinen deres vel! blir bare oppgitt over den evige klagingen over MS. de fleste av dere er nok kanskje ikke enige med meg når jeg sier at MS har gjort mer for oss PC brukere enn noe annet selskap. Sikkert mer enn 90% av dere der ute som daglig bruker MS windows eller andre MS applikasjoner.

*oppgitt*

 

PS! MailMan13 sier at Notepad ikke åpner filer større enn 1024K, vet ikke hvordan det er med din, men min notepad åpner med glede filer som er større enn dette selv om det anbefales å bruke f.eks. wordpad til dette.

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-07-02 03:13, timgurrik skrev:

Herregud som dere nerder klager! hvem bryr seg egentlig.


JEG og alle andre som ikke liker at dem snoker seg på maskinen min og sjekker hva jeg har av mp3 og annet.


er ingen som gidder å gå inn på maskinen deres vel!


Hva vet du om det?


blir bare oppgitt over den evige klagingen over MS.


Når de kommer ut med en slik patch er det grunn til å klage, og dette medfører mer "skuffelse" over MS og deres "tjenester".


de fleste av dere er nok kanskje ikke enige med meg når jeg sier at MS har gjort mer for oss PC brukere enn noe annet selskap.


Du har helt rett, utallige timer med dyr supportringing, blåskjermer generell buggete software som er overpriset til de grader.


Sikkert mer enn 90% av dere der ute som daglig bruker MS windows eller andre MS applikasjoner.

*oppgitt*


Du har visst kanskje rett der, gamere og folk som kjøper "elkjøp" maskinen er med på å gjøre det enklere for MS, dessuten var Bill uheldigvis lur nok når det gjaldt/gjelder å få frem produktene sine.



Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 02:56, Basus skrev:


Betyr dette at du skal kjøre i 150 hver gang du vet at purken er på fest? Det er noe som heter logisk tankegang, og man skal ikke råkjøre i trafikken bare for at man vet at det ikke er kontroll.


 

Var kanskje et dårlig eksempel. Man tjener jo ikke noe på å råkjøre. På å piratkopiere tjener/sparer man derimot mye penger, og det medfører ingen risiko. Altså er det helt ulogisk å betale for programvare. Med mindre du ikke får sove om natten pga dårlig samvittighet.

 

Quote:


Skal jeg drite i alt og bryte loven hele tiden for at det passer meg?


 

Vel. Det blir jo en risikokalkyle. Faren for å bli tatt og straffen du får mot det du tjener på å bryte loven.

 

Ganske enkelt:

t - f * s = x

 

der

f = sannsynlighet for å bli avslørt (tall mellom 0 og 1)

s = evt. straff (målt i penger)

t = det du tjener på å bryte loven (målt i penger)

 

Hvis du får x større enn 0 skal du bryte loven, ellers skal du la være.

 

(Modellen tar ikke hensyn til moral :smile: Ikke ta dette altfor seriøst da...)

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-07-02 08:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Da er det like enkelt å få en gratisversjon hos en vanlig person og gi det til bedriften der du jobber.


 

Ikke noe lettere enn å piratkopiere vanlige programmer i dag. Og like ulovlig. Ingen endring der altså...

 

Quote:


Gi vekk programvare? Håper du ikke mener dette i det hele tatt, det koster jo penger å lage slike produkter.

Man må betale en pen sum til de ansatte som lager dette produktet, som igjen har gått lenge på skoler og fått seg en god utdanning, skal disse personene ikke tjene noe?


 

Vel, som jeg prøvde å få fram er det andre måter å tjene penger på programvare enn å ta betalt for lisenser. Selvsagt vil man få betalt for jobben, men kanskje ikke like mye som i dag? (Jeg er selv i denne bransjen, så det vil i såfall ramme meg også.)

 

Quote:


Skulle de som laget Doom 1-2 sjekke "cd keyen" din?

Tror ikke det, det er en stor risiko med slike diskettspill, (det lages ikke mer da) men det alle kan få det helt uten videre, nå er det freeware uansett :wink:


 

Det jeg prøvde å få fram var at pirtakopieringen av Doom1 og 2 har vært svært positivt for produsenten. Spillene ville aldri vært så populære hvis de var "kopibeskyttet".

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 10:40, toreae skrev:

Vilket OS brukes av stat og kommune forresten? At det finnes diverse wares i de tusen hjem er en ting. Godsakene finnes vel hos det offentlige, og i banker forsikringselskap etc. Hmmm......


 

Av erfaring så vil jeg si at det enten er Win95/98/NT.4 eller kanskje linux, siden skoler og offentlige sektorer ikker løper og oppgraderer hver gang det kommer ut et nytt OS.

Lenke til kommentar

Quote:


Gi vekk programvare? Håper du ikke mener dette i det hele tatt, det koster jo penger å lage slike produkter.

Man må betale en pen sum til de ansatte som lager dette produktet, som igjen har gått lenge på skoler og fått seg en god utdanning, skal disse personene ikke tjene noe?


 

Vel, som jeg prøvde å få fram er det andre måter å tjene penger på programvare enn å ta betalt for lisenser. Selvsagt vil man få betalt for jobben, men kanskje ikke like mye som i dag? (Jeg er selv i denne bransjen, så det vil i såfall ramme meg også.)

 

Det er sikkert andre måter å tjene penger på programvare, men dette vil jo være mye mer slitsomt og "vanskelig" og antakelig mer tidskrevende enn å gi ut et produkt med en manual og slikt. Men hvis du LeD har noen idèer til å tjene penger på en annen måte enn å selge selve programvaren, vil jeg gjerne få vite det :smile:

 

LeD

 

Hvor jeg liker å diskutere :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 13:12, Basus skrev:

Det er sikkert andre måter å tjene penger på programvare, men dette vil jo være mye mer slitsomt og "vanskelig" og antakelig mer tidskrevende enn å gi ut et produkt med en manual og slikt. Men hvis du LeD har noen idèer til å tjene penger på en annen måte enn å selge selve programvaren, vil jeg gjerne få vite det :smile:



 

Dette har jo allerde forklart i en tidligere post.

 

Å selge produktet med manualer som du nevner er jo en mulighet. Er ikke like lett/morsomt å piratkopiere bøker på 1000 sider, så de selger sikkert godt.

 

Man kan også selge andre bøker om programmet. Eller man kan utvikle og selge kurs/opplæring i programmet (det betaler jo bedrifter meget godt for). Kundesupport kan man også ta betalt for, selv om selve programmet er gratis.

 

Gir du vekk programvare gratis, og det er like godt som konkurrerende programmer til 30.000,-, vil du nok raskt få mange brukere. Som står i kø for å kjøpe de populære bøkene og kursene dine...

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 13:05, Basus skrev:


Av erfaring så vil jeg si at det enten er Win95/98/NT.4 eller kanskje linux, siden skoler og offentlige sektorer ikker løper og oppgraderer hver gang det kommer ut et nytt OS.



 

på skolen min har de windows 95/98, men på sykehuset i aust-agder har de windows 2000 (pappa er it-sjef der :grin: )

Lenke til kommentar

"M$ har ikke noe jeg interesserer meg for", "M$ kommer ikke til å sjekke alle". De vil ikke sette tusenvis av apekatter til å sjekke maskiner. Du vil bli scannet, filtrert og analysert av et program, som vil sende problematiske tilfeller til en person, om programmet ikke stenger av maskina di for å være på den sikre side.

 

Er det ingen som fatter at det som kommer til å skje er at M$ vil komme til å fjerne muligheten til å f.eks. spille mp3er man har laget selv fordi de ikke har noen "digital signatur"? eller divx´er (jeg ripper selv for å kunne spille DVD-filmene mine på en bærbar uten DVD-spiller). For ikke å snakke om å forhindre alle programmer som kan brukes til å omgå CSS og en cds copyright-bit (som stort sett alltid er satt, men ignoreres av alle) osv.?

 

Microsoft vil drive krig på din maskin, fair use-programmer mot "tvungne" patcher. Beklager, men jeg takler ikke et gestapo-operativsystem som er laget for å overvåke og forhindre at jeg finner på noe galt. Microsoft snakker så mye pent om at det de kommer opp med (f.eks. Palladium) er for å beskytte deg. Sannheten er at det handler om å beskytte film- og plateselskaper MOT deg.

 

Linux er allerede installert. Det er på langt nær så finslepent og bra som Windows ennå. Men den dagen M$´s planer om å jobbe mot meg blir mer irriterende enn linuxs brukeruvennlighet, da....

 

KjellR

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 13:05, Mr.Hassan skrev:

Hei!

Dei som oppdaterte windows media player via windows update skal ikkje få opp ein lik EULA.

Er vist "bare" dei som laster ned patchen via url som må akseptere ein slik EULA.

Men,er ikkje heilt bra.


 

Hva betyr egentlig dette skjært ut i papp?

De som laster ned Patchen gir MS en åpen bakdør til dine private filer, mens de som bruker Win update ikke gjør det?

Eller gjør de det uansett, men at de ikke blir gjort oppmerksom på det av MS?

Lenke til kommentar

Eg var sterkt i tvil då eg lasta ned denne patchen

til windows media player.

Patchen skulle vel stenge ei bakdør som eventuelle

tvilsomme hackerar kunne bruke for å få tilgang til

mi maskin, og det tenkte eg var lurt.

 

Dersom det er sant at patchen i røynda er ei bakdør,

ja då har eg vorte lurt.

 

Eg har ein del små videosnuttar som ikkje kan visast

på nyare versjonar av Windows Mediaplayer, og brukar

difor ein litt gamal versjon.

Det første eg sjekka etter patchen var om desse

filene fortsatt kunne spelast av.

Det gjer dei, så for meg har det antakeleg ikkje

skjedd særlig skade.

 

Men dersom dette verkeleg er ei bakdør, då er eg redd

for at nokon (MS eller kanskje heller andre) kan

køyre dataprogram som kan sjekke store mengder med

brukarar for å sjå etter interessante ting.

 

I fjor sommar oppdaga eg at harddisken min jobba

iherdig utan at eg hadde vore nær maskina på lenge.

Eg hadde då vore uheldig og delt alle diskane mine

utan passord med netbios og slikt.

Dette var meint å berre vere mellom min eigne pc'ar,

og ikkje over internett.

 

Det er svært lite truleg at nokon sat og venta på at

eg skulle gjere noko så dumt for å kome seg inn på

mi maskin. Det var nok eit scanner program på ein

pc med UPC/Chello tilknyting i Nederland som

tilfeldigvis kom forbi mi ip-addresse.

 

Kanskje sit han no og ser på eit bilete av bilen min.

Akkurat det gjer vel i grunnen ikkje noko.

 

Dette kan vel kanskje også skje dersom Mediaplayer

har ei bakdør ??

 

mvh

 

Bent

 

(Hadde svart/kvitt tv nokre år for dei som er

interessert)

Lenke til kommentar

denne patchen er jo i grunn ganske "vill i huet", personlig så er jeg blitt "avhengi" av Windows og klarer ikke gå over til Linux med det første, så jeg tror heller jeg lar være å legge inn denne patchen ( hvis det er muligt :razz: )

 

hilsen

Mats

 

ps. har hatt svart hvitt tv jeg også.. og jeg er bare 18 :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


timgurrik skrev (2002-07-02 03:13):

Herregud som dere nerder klager! hvem bryr seg egentlig. er ingen som gidder å gå inn på maskinen deres vel! blir bare oppgitt over den evige klagingen over MS. de fleste av dere er nok kanskje ikke enige med meg når jeg sier at MS har gjort mer for oss PC brukere enn noe annet selskap. Sikkert mer enn 90% av dere der ute som daglig bruker MS windows eller andre MS applikasjoner.

*oppgitt*


Dersom man er fullstendig ute av stand til å forstå hva diskusjonen handler om, burde man heller ikke si noe.

 

Quote:


PS! MailMan13 sier at Notepad ikke åpner filer større enn 1024K, vet ikke hvordan det er med din, men min notepad åpner med glede filer som er større enn dette selv om det anbefales å bruke f.eks. wordpad til dette.


Notepad i Win95,Win98 og muligens WinME åpner ikke filer større enn 64KiB - dette er en begrensning i "EDIT"-kontrollen in Win32 API'et som er på Win9x systemer. Begrensningen eksisterer ikke på NT-baserte systemer.

 

"selv om det anbefales å bruke f.eks. wordpad til dette." Jaha? Anbefales det? Av hvem? Og hvorfor? Selv ville jeg aldri brukt Wordpad til noe ren tekst-redigering.

Lenke til kommentar

om noen har lyst til å ta en titt på pc'n min så spør å det er som regel greit.

 

men det er prinsippet.

når jeg er borte så løser jeg døra. å lukker vinduene.

 

lar pc'n stå på,

med den patchen installert. så er det like godt å dra ut nettverks kabelen eller slå av pc'n når jeg går ut, ( enten det eller sette opp en meget stor å stygg firewall ) har noen et forslagg til en sån firewall??

 

 

men kort sakt. det er prinsippet i saken. en vil ikke ha gjester hjemme når en er ute. samme gjelder i pc'n

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 03:13, timgurrik skrev:

Herregud som dere nerder klager! hvem bryr seg egentlig. er ingen som gidder å gå inn på maskinen deres vel! blir bare oppgitt over den evige klagingen over MS. de fleste av dere er nok kanskje ikke enige med meg når jeg sier at MS har gjort mer for oss PC brukere enn noe annet selskap. Sikkert mer enn 90% av dere der ute som daglig bruker MS windows eller andre MS applikasjoner.

*oppgitt*


PS! MailMan13 sier at Notepad ikke åpner filer større enn 1024K, vet ikke hvordan det er med din, men min notepad åpner med glede filer som er større enn dette selv om det anbefales å bruke f.eks. wordpad til dette.


 

Ikke for å være ekkel, men jeg tror du ikke har forstått dette helt.

Det Microsoft og andre har gjort/gjør, er å sperre forbrukere inne i en evig sirkel av uvitenhet. Disse store selskapene prøver å hjernevaske folk til å kjøpe produktene dems, og har greid det i aller største grad. Det som er verst er at de får internasjonale myndigheter på sin side (via hjernevask)og snart er det ikke lenger f.eks FN som bestemmer ting, det er Microsoft, RIAA, DMCA.......... Altså pengesterke selskaper, som har mer enn nok penger i fra før og som ikke tar et fnugg for å føre folket bak lyset, for å få enda mer penger.

Det jeg mener med "lyset" kan du høre/lese om her:

 

http://www.fsf.org/philosophy/audio/audio.html#Stream

 

Eller f.eks her:

 

http://www.eff.org/cafe/

 

Please....Prøv å forstå, for din egen del, at verden ikke alltid er like enkel som vi ønsker at den var.

 

Jeg mener ikke å fornærme noen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...