Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rekkevidde på trådløse routere


Anbefalte innlegg

Hei,

 

skal hjelpe en kollega å legge inn bluecom adsl og trådløst nettverk. Jeg hadde tilgang på en ny 3com router og koblet den opp for å teste om det var godt nok. Signalet var veldig dårlig, fra very low til low og farten varierte mellom 1-54. Fikk ikke opp konfigurasjonen på routeren i det hele tatt fra pcen. Dette var riktignok out of the box uten firmware oppgradering på routeren.

 

Jeg har samme router selv og syns den er veldig krevende med hensyn på plassering. Skal få teste en dlink 108mbps router over helgen og se om den har bedre rekkevidde. Men så har jeg også tenkt på linksys routerne.

 

Er det noen som vet hvordan rekkevidden er på linksys i forhold til dlink? og eventuelt de to første i forhold til 3com. Det er ikke så mye som mangler tror jeg og hvis rekkevidden bare hadde vært 10-20% bedre hadde det gått.

 

Dette er forresten et vanlig stort hus, routeren skal stå i første etasje i ene enden av huset mens pcen står i kjelleren i motsatt ende av huset. Litt skuffet over at 3com ikke klarte såpass rekkevidde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekkevidde trådløst!!! Ett par tips; 20 cm omplassering av ruter kan avgjøre. Hva slags mottakerkort har PC? Generelt får du hva du betaler for, billig dårlig. USB stick er generelt dårlige. USB adaptere med ledning, hvor du kan plassere boksen med antennen kan være en bedre løsning. Andre ganger kan en løsning med en retningsstyrt antenne løse problemer. Glem D-link, erfaringsmessig elendig! (Kalles i bedriftsammenheng for "Dritt-link".) Varierer signalet prøv med oppsett med lav kanal på ruter. 3com fungerer erfaringsmessig bra. Noen ganger er det bare slik at bygningsmessige årsaker gjør at trådløst ikke fungerer uten å bruke repeater. Vurderingssak i forhold til å strekke kabel. Noen ganger er kabel eneste alternativ!

Det er helt umulig å finne EN "optimal produsent" som fungerer i alle bygningsmessige sammenhenger, når signalene er svake. Jeg bruker Sparklan og har ikke hatt klager på de. Men er nøye med å IKKE bruke trådløst når signalene er elendige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...